Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-15, 16:13
  #1
Medlem
Hur definierar ni ondska? Är ondska nödvändigt eller på sätt och vis oundvikligt? Är alla människor onda?
Citera
2017-06-15, 16:15
  #2
Medlem
För att kunna besvara din fråga så behöver du först definiera vad ondska är?
Citera
2017-06-15, 16:52
  #3
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
För att kunna besvara din fråga så behöver du först definiera vad ondska är?


Detta. Vad är ond och vad är god?
Citera
2017-06-15, 17:24
  #4
Medlem
Nej, alla människor är inte onda men alla människor kan begå onda handlingar imo.
Citera
2017-06-15, 18:20
  #5
Medlem
VelvetReds avatar
Ondskan bor i människors hjärtan, huruvida vi agerar efter den eller inte är en annan fråga.

Genom våra tankar, känslor och handlingar kan vi bli onda. Att göra moraliskt förkastliga handlingar för egen vinning tex.

Att offra sig själv för andra är inte heller nödvändigtvis godhet.
Citera
2017-06-15, 18:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Ondskan bor i människors hjärtan, huruvida vi agerar efter den eller inte är en annan fråga.

Genom våra tankar, känslor och handlingar kan vi bli onda. Att göra moraliskt förkastliga handlingar för egen vinning tex.

Att offra sig själv för andra är inte heller nödvändigtvis godhet.
Jag tror inte något bor i människors hjärta. Det är bara ett talesätt.
Ondska är för mig att inte ändra sig, att fortsätta vara ond. En ond handling behöver inte betyda att man är en ond människa. Det finns ofta omständigheter att ta hänsyn till.
Och jag använder bara ordet "ond" när någon gjort något jag tycker är riktigt moraliskt fel.
Citera
2017-06-15, 18:42
  #7
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror inte något bor i människors hjärta. Det är bara ett talesätt.
Ondska är för mig att inte ändra sig, att fortsätta vara ond. En ond handling behöver inte betyda att man är en ond människa. Det finns ofta omständigheter att ta hänsyn till.
Och jag använder bara ordet "ond" när någon gjort något jag tycker är riktigt moraliskt fel.

Givetvis är det ett talesätt för våran grundläggande natur. Vi är egoistiska och giriga i grunden. Det har varit evolutionära fördelar genom flera tusen år.

Därmed inte sagt att det är moraliskt rätt. Men att sko sig på andra eller mörda och bedra är något vi gör för att gynna oss själva. Att ha en stark empati eller medkänsla är svårt, speciellt idag då många inte längre tycks ha några spärrar alls.

Det handlar mer om en moralisk kompassriktning än något annat.
Citera
2017-06-15, 18:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Givetvis är det ett talesätt för våran grundläggande natur. Vi är egoistiska och giriga i grunden. Det har varit evolutionära fördelar genom flera tusen år.

Därmed inte sagt att det är moraliskt rätt. Men att sko sig på andra eller mörda och bedra är något vi gör för att gynna oss själva. Att ha en stark empati eller medkänsla är svårt, speciellt idag då många inte längre tycks ha några spärrar alls.

Det handlar mer om en moralisk kompassriktning än något annat.
Jag tror inte det är värre ställt med människors moral idag, jämfört med förut. Skillnaden är att allt rapporteras nu, samt att det är många fler människor. Tänk vad folk kunde komma undan med förut, innan internet, TV och all möjlig media.
Citera
2017-06-15, 18:49
  #9
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror inte det är värre ställt med människors moral idag, jämfört med förut. Skillnaden är att allt rapporteras nu, samt att det är många fler människor. Tänk vad folk kunde komma undan med förut, innan internet, TV och all möjlig media.

Det är sant, ondskan har nog inte ökat så, bara i takt med att befolkningen globalt sett ökat. Men nog kommer folk undan med rent vidriga saker idag med, bara man har rätt position eller pengar. Trafficking, dödande för nöjes-skull pedofilringar etc.

Det finns ju ändå något som driver människor till att begå sådana handlingar, och var kommer det drivet ifrån? vilka behov är det man tillfredställer på bekostnad utav andra?
Citera
2017-06-15, 18:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Det är sant, ondskan har nog inte ökat så, bara i takt med att befolkningen globalt sett ökat. Men nog kommer folk undan med rent vidriga saker idag med, bara man har rätt position eller pengar. Trafficking, dödande för nöjes-skull pedofilringar etc.

Det finns ju ändå något som driver människor till att begå sådana handlingar, och var kommer det drivet ifrån? vilka behov är det man tillfredställer på bekostnad utav andra?
Ja, men tänk hur det var förut. Då kanske det räckte med att någon påstod att en kvinna var en häxa, så blev hon bränd. Ingen riktig rättegång. Och tänk på alla barn som giftes bort, såldes m.m.
Sådant finns ju ännu, men det är oftast olagligt. Förut var det även ganska vanligt med slaveri. Det sågs säkert inte ens som ondska att ha slavar.
Anledningen till att det är många brott idag är för att vissa saker inte ens var brottsligt förut.
Citera
2017-06-15, 19:01
  #11
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Alla är exakt 50% onda och 50% goda.
Citera
2017-06-15, 19:05
  #12
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, men tänk hur det var förut. Då kanske det räckte med att någon påstod att en kvinna var en häxa, så blev hon bränd. Ingen riktig rättegång. Och tänk på alla barn som giftes bort, såldes m.m.
Sådant finns ju ännu, men det är oftast olagligt. Förut var det även ganska vanligt med slaveri. Det sågs säkert inte ens som ondska att ha slavar.
Anledningen till att det är många brott idag är för att vissa saker inte ens var brottsligt förut.

Allt det där sker ju än idag som sagt. Kanske inte så mycket att man bränner häxor, men de som anses vara dissidenter får heller ingen rättegång, bara hat.

Det är en sak som man kan koppla samman med ondska, hat. Det hat som idag växer människor emellan är ju skrämmande. Det skapas ett vi och dom samhälle där grupper ställs emot varandra på ett orkestrerat sätt. Det är skrämmande. Det finns även ett förakt mellan olika klasser i samhället, där de på högsta nivån gärna ser ner på arbetare som i det närmaste boskap.

Man söker kontroll genom att bryta ner hela befolkningar och stater medans deras befolkning leds bakom ljuset via media. Det är ondska.

Från ett religiöst perspektiv så är ondska något centralt i det närmaste, och det finns klarlagt hur det yttrar sig och vi ser det idag, framför våra ögon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback