Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 16:00
  #1
Medlem
Det förekommer problem och missförhållande mellan patient och psykiatriker. Har man rätt till en ny/annan överläkare i psykiatri? Om de påstår att det inte finns någon annan, bör man väl ändå ha rätt till att byta mottagning?
__________________
Senast redigerad av HataModeraterna 2017-06-15 kl. 16:04.
Citera
2017-06-15, 16:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Det förekommer problem och missförhållande mellan patient och psykiatriker. Har man rätt till en ny/annan överläkare i psykiatri? Om de påstår att det inte finns någon annan, bör man väl ändå ha rätt till att byta mottagning?

Du har alltid rätt att byta läkare. Du kan däremot inte ställa kravet att du ska få en annan överläkare eftersom det är en administrativ befattning för stället du är vid (det är som att kräva att de ska byta chef), då får du - som du är inne på - byta mottagning.

Det finns inga hinder för dig att byta mottagning så till vida du inte får tvångsvård, av förklarliga skäl.

Vissa psykiatriska mottagningar är uppdelade utifrån geografi/var patienten bor men har du problem med en överläkare tänker jag mig att man kan göra ett undantag, men tror att det handlar mer om den mottagande (nya) klinikens goda vilja än regler.

Edit:

Följande från 1177.se:

Citat:
Du kan själv välja vilken psykiatrisk mottagning du vill gå till oavsett var i länet du bor. Till en del mottagningar behöver du dock en remiss. Du kan själv ringa mottagningen och fråga om du behöver remiss för att få komma dit.

Valfriheten gäller all psykiatrisk vård, både vuxenpsykiatrin, barn- och ungdomspsykiatrin, ätstörningsvården och beroendevården. Du har också möjlighet att byta mottagning om du vill.

Även en patient som vårdas med tvång har möjlighet att välja var han eller hon ska få vård. Men i vissa fall kan läkaren säga nej till ett byte. Det kan vara av säkerhetsskäl eller om vården ges akut.
__________________
Senast redigerad av Regentia 2017-06-15 kl. 16:14.
Citera
2017-06-15, 16:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Du har alltid rätt att byta läkare. Du kan däremot inte ställa kravet att du ska få en annan överläkare eftersom det är en administrativ befattning för stället du är vid (det är som att kräva att de ska byta chef), då får du - som du är inne på - byta mottagning.

Det finns inga hinder för dig att byta mottagning så till vida du inte får tvångsvård, av förklarliga skäl.

Vissa psykiatriska mottagningar är uppdelade utifrån geografi/var patienten bor men har du problem med en överläkare tänker jag mig att man kan göra ett undantag, men tror att det handlar mer om den mottagande (nya) klinikens goda vilja än regler.

Edit:

Följande från 1177.se:
Tack så mycket!
Citera
2017-06-15, 16:53
  #4
Medlem
BlurryFace69s avatar
Svar:JA
Du har alltid rätt att byta vårdcentral el vad det är för ställe du söker på.
Även läkare.'
Du kan byta till en annan ort.'

Min läkare slutade och flyttade till en annan stad, då valde jag att flytta med.
Visst, får pendla några mil de gånger jag ska besöka sjukhuset men det är det
värt att ha en läkare man känner som även känner till mig.
Ibland kan jag även få en telefontid.
Nu har jag haft en himla tur att fått bra läkare måste jag säga!

Man måste se till att få den vård och hjälp man har rätt till.
Tyvärr kan det vara så att man inte orkar alltid, men peppar peppar - rätt läkare.

Lycka till!!!

Vet inte var du bor, annars om du bor i närheten av mig kan jag ge namnet på
några väldigt bra läkare
Citera
2017-06-15, 20:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Svar:JA
Du har alltid rätt att byta vårdcentral el vad det är för ställe du söker på.
Även läkare.'
Du kan byta till en annan ort.'

Min läkare slutade och flyttade till en annan stad, då valde jag att flytta med.
Visst, får pendla några mil de gånger jag ska besöka sjukhuset men det är det
värt att ha en läkare man känner som även känner till mig.
Ibland kan jag även få en telefontid.
Nu har jag haft en himla tur att fått bra läkare måste jag säga!

Man måste se till att få den vård och hjälp man har rätt till.
Tyvärr kan det vara så att man inte orkar alltid, men peppar peppar - rätt läkare.

Lycka till!!!

Vet inte var du bor, annars om du bor i närheten av mig kan jag ge namnet på
några väldigt bra läkare

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback