Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-10, 13:09
  #25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Har varit i Japan själv.

Får väll säga att det är skönt att bara kunna göra som man vill, inga måsten.

Jagr dock väldigt nervös av mig. När jag kom till japan så vågade jag knappt beställa mat och allt jag sa på japanska blev fel. Tillslut lärde jag mig att skita i att försöka prata, och bara säga "english menu" och peka.

Men det fanns verkligen ingen att prata med i Japan, nästan ingen kunde engelska, inte ens hororna, så det blev ensamt.

Så var det för mig i Japan också. Men inget att bry sig om.
Upplevelsen och minnena bär man med sig ändå.
Citera
2017-07-10, 13:18
  #26
Medlem
Mackan52s avatar
Att resa ensam är den bästa semestern just för att man kommer ifrån precis allt och alla, man förbättrar sina sociala förmågor, lär sig tänka och arbeta självständigare samt att man kan göra vad man vill hela tiden

Vänta inte på dina polare då kommer du aldrig kunna åka nånstans! Bara kör på, du är bara ung en gång och nästa år kanske du inte kan resa.
Citera
2017-07-10, 13:23
  #27
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Förstår faktiskt inte varför folk frågar i tid och otid om man vågar och ska resa ensam.
Är folk så osäkra på sig själv och sitt kunnande?

När jag t.ex. berättar att jag reste ensam till Kina när jag var 25, får jag alltid höra "Hur vågar du? Det hade jag aldrig vågat!"

Jag menar; så länge du har en karta, pengar, visitkort till hotellet och kan peka, klarar du dig överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Den första curlade generationen har väl växt upp, det är en stor förklaring. När du hela uppväxten haft någon som gjort att inget blivit lite halvknepigt ens så vågar du ju knappt gå till ica själv. Det har avspeglats även här beträffande att resa själva.

Som du säger, med lite sunt förnuft och lite pengar på fickan klarar man sig alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Precis!
Förut vågade man så mycket mer.
Man for runt i världen ensam. Idag är de så curlade.
Och jag är inte gammal. Mellan 28-32 år.

Samma (88a), vad fan hände? Fast det blev lite liv när jag var 20 och åkte till Tokyo ensam.

Folk är så fega.
Citera
2017-07-10, 13:32
  #28
Moderator
evilhoneys avatar
Absolut! Jag reste själv i Indien under 6 månader och det är det bästa jag någonsin gjort! Jag har rest en del med sällskap innan och det är väl kul på ett sätt men friheten i att resa själv är enormt mycket bättre. Man lär känna nya människor enklare(framför allt om man jämför med hur det är att resa i par), man lär sig att ta kontrollen över sin egen situation; man har bara sig själv att gå till när det kommer till beslut över saker och ting.
Det enda jag skulle säga kan vara bra att tänka på när man reser själv är att inte lämna hjärnan hemma. Gå inte full, ensam hem i områden du inte känner till. Var försiktig med vilka du väljer att umgås med och glöm inte att du inte är skyldig att umgås med någon! Om du hamnar i en situation som inte känns helt hundra så kan du faktiskt bara gå därifrån. Många känner att de måste stanna "för att man faktiskt planerat" eller "man kanske gör den andra besviken" eller "det känns dumt att säga nej" men som ensamresenär måste man ställa sig själv först och inse att magkänslan är ens bästa vän.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2848461

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback