Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-15, 15:38
  #1
Medlem
Hej!

Planerar att åka till London om en månad för en konsert, men alla mina vänner är antingen panka eller upptagna. Mitt enda val är att åka ensam, vilket jag är lite nervös inför att göra.

Är det någon som har någon upplevelse av att åka ensam som ni vill dela med er? Något tips? Hört att vandrarhem är toppen för att hitta nya människor, något jag funderar över att prova.
Citera
2017-06-15, 15:43
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drigon
Hej!

Planerar att åka till London om en månad för en konsert, men alla mina vänner är antingen panka eller upptagna. Mitt enda val är att åka ensam, vilket jag är lite nervös inför att göra.

Är det någon som har någon upplevelse av att åka ensam som ni vill dela med er? Något tips? Hört att vandrarhem är toppen för att hitta nya människor, något jag funderar över att prova.

Jag har åkt till London ensam för att gå på konsert.
Så jäkla härligt att vara ensam och slippa anpassa sig efter någon annan.

För övrigt har jag åkt i stort sett världen runt ensam. Helt underbart!
Man växer som människa.
Citera
2017-06-15, 15:47
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drigon
Hej!

Planerar att åka till London om en månad för en konsert, men alla mina vänner är antingen panka eller upptagna. Mitt enda val är att åka ensam, vilket jag är lite nervös inför att göra.

Är det någon som har någon upplevelse av att åka ensam som ni vill dela med er? Något tips? Hört att vandrarhem är toppen för att hitta nya människor, något jag funderar över att prova.

Det är inte så svårt: det handlar om hur du är som människa. Är du van vid att söka kontakt med folk i sociala situationer? Då kommer det gå fint. Är du blyg, sitter i ett hörn och hoppas att andra ska ta kontakt med dig? Då är det svårare att resa själv.
Citera
2017-06-15, 15:47
  #4
Medlem
Diverges avatar
Bara dra, det är jäkligt skönt att resa själv.
Som Gorm säger slipper man anpassa sig till andra, bara göra som man själv vill.
Kan rekommendera det.
Citera
2017-06-15, 16:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är inte så svårt: det handlar om hur du är som människa. Är du van vid att söka kontakt med folk i sociala situationer? Då kommer det gå fint. Är du blyg, sitter i ett hörn och hoppas att andra ska ta kontakt med dig? Då är det svårare att resa själv.
Jag är den blyga typen, därför tvekar jag lite. Men det är något jag vill ändra på!

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Bara dra, det är jäkligt skönt att resa själv.
Som Gorm säger slipper man anpassa sig till andra, bara göra som man själv vill.
Kan rekommendera det.
Låter härligt när ni beskriver det Börja se fram emot att resa själv nu .
__________________
Senast redigerad av drigon 2017-06-15 kl. 16:35.
Citera
2017-06-15, 18:35
  #6
Medlem
Germanofils avatar
Jag reser faktiskt helst ensam. Åtminstone då det handlar om kortare resor på ett par dagar. Då kan man använda tiden på det sätt man själv vill utan att behöva ta hänsyn till andra.

Den enda nackdelen med att resa själv är att det är tråkigt att äta ensam på restaurang.
Citera
2017-06-15, 19:31
  #7
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag reser hellre ensam än med någon. Får göra precis som jag vill och behöver jag prata med någon, så börjar jag snacka med någon ur lokalbefolkningen. Det har gett mig kontakter och upplevelser som inte varit lika självklara ifall jag rest och mest bara pratat med en svensk.
Citera
2017-06-15, 20:06
  #8
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har åkt till London ensam för att gå på konsert.
Så jäkla härligt att vara ensam och slippa anpassa sig efter någon annan.

För övrigt har jag åkt i stort sett världen runt ensam. Helt underbart!
Man växer som människa.
Detta. Hittar främlingar som man bor hos, plockar upp liftare och pratar med dem för att sedan dumpa dem någonstans. Slipper ha någon annans schema.
Citera
2017-06-15, 20:38
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Se det som ett prov på att bli vuxen, du kommer få åka ensam i framtiden, i olika situationer. Bra att träna

London är trevligt, inga problem med språket och engelskmän är (överdrivet) trevliga så att starta ett samtal kommer du inte ha några problem med, vilket är trevligt om man reser själv. Välj gärna att bo på ett ställe där andra liknande bor, alltid trevligt.
Citera
2017-06-15, 21:03
  #10
Medlem
problemformulerarns avatar
Jag säger som Stenmark. Hä’ e’bara å’ åk’!

Det kan vara ett helvete att vara en del i en liten fårskock i en stad. En vill dit. En annan vill hit. En tredje har blivit sur och vill ingenstans osv.
Jag vill köpa hittan! Säger en. Jag vill se dittan! Säger en annan. Jag är hungrig! Vi måste äta! Säger en tredje.
Att få skocken att vilja åt ett håll kan vara helt omöjligt.
Bättre resa ensam. Ingen att ta hänsyn till.
Citera
2017-06-16, 09:30
  #11
Medlem
kostymnisses avatar
Kör! Du kommer trivas kanon, det är så skönt att bara rå sig själv ibland. Dessutom är det ju så att du lättare träffar annat folk när du är själv än om ni är flera som reser, iaf är det min erfarenhet.

Du kommer känna ett större lugn än att behöva anpassa dig efter andra med.
Citera
2017-06-16, 22:16
  #12
Medlem
GormDenGamles avatar
Förstår faktiskt inte varför folk frågar i tid och otid om man vågar och ska resa ensam.
Är folk så osäkra på sig själv och sitt kunnande?

När jag t.ex. berättar att jag reste ensam till Kina när jag var 25, får jag alltid höra "Hur vågar du? Det hade jag aldrig vågat!"

Jag menar; så länge du har en karta, pengar, visitkort till hotellet och kan peka, klarar du dig överallt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2848461

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback