Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-16, 10:23
  #13
Medlem
gurkmajjas avatar
I ärlighetens namn tror jag det blir svårt för honom att bygga några muskler av signifikans utan att kura. Alla relevanta hormonnivåer är för låga, skulle jag tro, om han inte är någon form av genetiskt underbarn. Givetvis kan han, med hård träning, lägga på sig lite muskler och blir mer rippad, men det kommer kräva en stor insats för lite utdelning.
Citera
2017-06-16, 11:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
I ärlighetens namn tror jag det blir svårt för honom att bygga några muskler av signifikans utan att kura. Alla relevanta hormonnivåer är för låga, skulle jag tro, om han inte är någon form av genetiskt underbarn. Givetvis kan han, med hård träning, lägga på sig lite muskler och blir mer rippad, men det kommer kräva en stor insats för lite utdelning.

Finns det något lagligt tillskott en äldre man kan äta för att lättare lägga på sig muskler?
Citera
2017-06-16, 11:29
  #15
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Finns det något lagligt tillskott en äldre man kan äta för att lättare lägga på sig muskler?
Det är väl lite omdebatterat hur det fungerar men periodisk fasta påstås öka bl a tillväxthormon på naturlig väg. Hård träning ökar testosteronnivåerna.

Utöver det är det en bra och varierad kost som gäller. Med tanke på att muskelnedbrytningen hos äldre sannolikt sker snabbare än hos yngre är ett högt intag av protein, särskilt kasein, troligen positivt.
Citera
2017-06-16, 11:30
  #16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Finns det något lagligt tillskott en äldre man kan äta för att lättare lägga på sig muskler?

Kreatin och vassle. Träningen kommer före tillskott.
Citera
2017-06-16, 11:33
  #17
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Gör det enkelt för honom i början.
Basövningar med lättare vikter.
Kör starting strength programmet. http://www.styrkelabbet.se/starting-strength

Kanon program för nybörjare! Rekommenderas!
Citera
2017-06-16, 12:25
  #18
Medlem
Fråga på Kollozeum om råd för där hittar du folk som har erfarenhet av ämnet. Om de väljer att hjälpa är ju en annan sak dock.
Citera
2017-06-17, 14:23
  #19
Avstängd
Skulle faktiskt rekommendera TRT, hans testosteronnivåer är otroligt låga och det blir svårt att bygga muskler i den åldern utan att använda steroider, fråga om han är öppen för det!
Citera
2017-06-18, 09:38
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apekatten
Skulle faktiskt rekommendera TRT, hans testosteronnivåer är otroligt låga och det blir svårt att bygga muskler i den åldern utan att använda steroider, fråga om han är öppen för det!

Vad är TRT? Han är väldigt öppen för att äta lagliga tillskott, men desto mer skeptisk till sånt som är otillåtet.
Citera
2017-06-18, 10:05
  #21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Vad är TRT? Han är väldigt öppen för att äta lagliga tillskott, men desto mer skeptisk till sånt som är otillåtet.

Teststosterone Replacement Therapy, testosteron behandling, det är inte nödvändigt (om han nu inte har brist på detta) och det är fullt möjligt att bygga muskler trotts den höga åldern. Framförallt minska nedbrytningen av muskelmassa, som kan vara önskvärt i den åldern.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-06-18 kl. 10:21.
Citera
2017-06-29, 12:51
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Vad är TRT? Han är väldigt öppen för att äta lagliga tillskott, men desto mer skeptisk till sånt som är otillåtet.
Be honom att revidera sin syn på vad som är lagligt och inte lagligt. De flesta lagar i Sverige gällande narkotikaklassade medel stämmar från en tid då forskningen var bristfällig.

Testosteron ÄR nyttigt för en man i 60-års åldern. Inte bara för träningen. Han skulle få en nytändning med högre livskvalitè och energi.

Många länder utanför bakåtsträvande Sverige är mycket mer generösa med TRT behandling. Man bör först se efter vad som är bra för en själv innan man tar in samhällets moraliska syn på det hela.

Mitt första tips är att boka tid på VC för kontroll av fritt testosteron och se om han är kanditat för en laglig behandling.
Citera
2017-07-02, 12:30
  #23
Avstängd
Jag hjälpte min farsa och det är svårt.
Testosterontillverkningen är på minimum vid det laget, det bästa alternativet är att ta några mg testo intravenöst i veckan för att ge kroppen en skjuts.
Annars blir det svårt att bygga muskler någonsin vid den åldern!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback