Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 12:43
  #1
Avstängd
Hej!

Till och börja med ska jag säga att jag planerar att leva i minst 40 år till och har ingen som helst dödslängtan.

Dock har jag länge funderat på att bygga min egen begravningskista. Främst för att göra mitt frånfälle så billigt som möjligt. Sedan att kunna använda sig av befintligt material, såsom rivningsvirke. Jag är naturvän och gillar att återanvända saker.

Och kan ni tänka er! Jag hittade en sida som har allt jag har funderat på. Ritningar på kistor som man använde i Vilda Västern. Det är precis det som jag har haft i åtanke!

Visst kan det tyckas lite makabert för vissa, men men...

Nåväl, det var det jag ville ha sagt. Kolla in sidan och ha gärna åsikter om mina planer.
Citera
2017-06-15, 13:21
  #2
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det kan löna sig att kolla upp med begravningsbyrå i förväg om det är ok. (Kan finnas miljöregler och arbetarskydd etc.) Om de säger ja nu så se till att få det på papper, det är en bransch vars huvudnäring är att sälja överprissatta lådor till folk som är i chock. De kommer försöka lura dina efterlevande annars.
Annars ett bra initiativ, jag har själv funderat på det, tack för ritningarna!

Edit: kravlista, kistan i ritningarna faller på täthet vid handtag tror jag och så verkar det vara krav på madrass och kudde och lakan typ.
http://www.tranas.se/download/18.7cd...llverkning.pdf
__________________
Senast redigerad av Mr.J.Pilvikukka 2017-06-15 kl. 13:37.
Citera
2017-06-15, 14:08
  #3
Avstängd
DRD4s avatar
Mycket intressant! länka gärna upp regler och lagar här ifall du hittar sådant!
Citera
2017-06-15, 15:31
  #4
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Mycket intressant! länka gärna upp regler och lagar här ifall du hittar sådant!

Det hittade jag:
http://www.skkf.se/sbt
Citera
2017-06-15, 16:03
  #5
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Det går utmärkt att snickra sin egen kista! Min far snickrade kistan åt grannen som dog, kistan inreddes sen med granris.
Citera
2017-06-15, 21:08
  #6
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Det går utmärkt att snickra sin egen kista! Min far snickrade kistan åt grannen som dog, kistan inreddes sen med granris.

Va schysst gjort, granris lät fint med, tanken på personligt engagemang gör att det låter mycket mer värdigt.
Citera
2017-06-16, 00:31
  #7
Medlem
gersmans avatar
Skjuter från höften här - Standardmått gäller. Måste passa likbil, bockar i kyrkan och ugn. Framförallt gäller arbetsskydd för personalen från begravningsfirman.
Citera
2017-06-16, 08:25
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Va schysst gjort, granris lät fint med, tanken på personligt engagemang gör att det låter mycket mer värdigt.

Jag håller med! Granris låter som en mycket värdig bädd till den sista vilan.

Tack för svaren allihop!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback