Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-15, 12:11
  #1
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Finns det recept för vegan-bröd som någon vill dela med sig? Gärna hamburgerbröd.
Citera
2017-06-15, 12:25
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
Finns det recept för vegan-bröd som någon vill dela med sig? Gärna hamburgerbröd.

Sen när blev bröd icke-vegan? Är du säker på att det inte är kakor du tänker på om du vill undvika ägg och mjölk? Kanske bäst att du börjar äta kött, uppenbarligen proteinbrist i hjärnkontoret.

Har DU ens betyg?

http://www.kronjast.se/recept/superenkelt-franskbrod/

I närmare eftertanke. Kan du inte baka bröd är det bäst du håller dig borta från köket
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-06-15 kl. 12:35.
Citera
2017-06-15, 12:37
  #3
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Sen när blev bröd icke-vegan?
Det var det första som slog mig också – "brukar inte bröd vara typ mjöl, jäst och vatten?"
Var osäker då jag inte bakat sedan hemkunskapen i högstadiet för väldigt många år sedan, men nu vet jag att jag hade rätt. :-)
Citera
2017-06-15, 14:53
  #4
Medlem
japanskbruds avatar
man kan inte äta jäst som vegan. Det är levande organismer som förslavas av profitörerna på kronjäst och massmördas av diverse brödbakare... bakpulver däremot funkar.
Citera
2017-06-15, 14:56
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
man kan inte äta jäst som vegan. Det är levande organismer som förslavas av profitörerna på kronjäst och massmördas av diverse brödbakare... bakpulver däremot funkar.

Alla slags grönsaker är levande organismer som genmanipuleras och växer upp enbart för föda
Citera
2017-06-15, 20:34
  #6
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Sen när blev bröd icke-vegan? Är du säker på att det inte är kakor du tänker på om du vill undvika ägg och mjölk? Kanske bäst att du börjar äta kött, uppenbarligen proteinbrist i hjärnkontoret.

Har DU ens betyg?

http://www.kronjast.se/recept/superenkelt-franskbrod/

I närmare eftertanke. Kan du inte baka bröd är det bäst du håller dig borta från köket
Emulgeringsmedel kan innehålla djur, även om det står vegetabiliskt emulgeringsmedel. En alpha-gal-allergiker som fick reda på det den jobbiga vägen in till sjukhus efter att ha ätit knäckebröd innehållandes emulgeringsmedel.

Men bakar man själv häller man inte i sådant skit.
Recept på hamburgerbröd https://www.coop.se/Recept--mat/Rece...d-utan-mjoelk/
__________________
Senast redigerad av Paijter 2017-06-15 kl. 20:39.
Citera
2017-06-15, 20:38
  #7
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Sen när blev bröd icke-vegan? Är du säker på att det inte är kakor du tänker på om du vill undvika ägg och mjölk? Kanske bäst att du börjar äta kött, uppenbarligen proteinbrist i hjärnkontoret.

Har DU ens betyg?

http://www.kronjast.se/recept/superenkelt-franskbrod/

I närmare eftertanke. Kan du inte baka bröd är det bäst du håller dig borta från köket

Sedan det började innehålla mjölkprotein?

Hamburgerbröd och korvbröd innehåller det, för maillardreaktion och färg på brödet.
Citera
2017-06-15, 20:41
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Emulgeringsmedel kan innehålla djur, även om det står vegetabiliskt emulgeringsmedel. En alpha-gal-allergiker som fick reda på det den jobbiga vägen in till sjukhus efter att ha ätit knäckebröd innehållandes emulgeringsmedel.

Men bakar man själv häller man inte i sådant skit.

Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Sedan det började innehålla mjölkprotein?

Hamburgerbröd och korvbröd innehåller det, för maillardreaktion och färg på brödet.



Nu blir jag bara deprimerad, skumma E-medel, kemikalier och tillsatser överallt.
Citera
2017-06-15, 20:52
  #9
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52


Nu blir jag bara deprimerad, skumma E-medel, kemikalier och tillsatser överallt.

Vilka e-nummer? Många av dom vanliga är helt normala tillsatser (vitamin c t ex) som dessutom är nödvändiga för mikrobiologisk säkerhet.
Citera
2017-06-15, 21:55
  #10
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Vilka e-nummer? Många av dom vanliga är helt normala tillsatser (vitamin c t ex) som dessutom är nödvändiga för mikrobiologisk säkerhet.

Wow, man undrar hur mänskligheten överlevt så här långt. Trams.
Citera
2017-06-15, 22:05
  #11
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Angående "icke-vegan" jag tänkte på är att jag nästan enbart åt take away tidigare och restauranger använder ägg till sina bröd sen så googlade jag och alla recept hade ägg eller ägg & mjölk så spara mig härskarteknikerna och myter om proteinbrist.

Och ja, jag är nybörjare i köket samtidigt som alla massproducerande bolag använder sig utav samma rullband (spår av ägg & mjölk) för olika gods gör att jag hellre bakar hemma i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Emulgeringsmedel kan innehålla djur, även om det står vegetabiliskt emulgeringsmedel. En alpha-gal-allergiker som fick reda på det den jobbiga vägen in till sjukhus efter att ha ätit knäckebröd innehållandes emulgeringsmedel.

Men bakar man själv häller man inte i sådant skit.
Recept på hamburgerbröd https://www.coop.se/Recept--mat/Rece...d-utan-mjoelk/
Det funkar utan pensling? Testar nog oavsett i morgon ändå, tack för länken.

Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
man kan inte äta jäst som vegan. Det är levande organismer som förslavas av profitörerna på kronjäst och massmördas av diverse brödbakare... bakpulver däremot funkar.
Jag har inget emot massmördandet då jag är vegan av religiösa skäl.

Bara produkten inte kommit i kontakt med animaliska ämnen e jag nöjd.
__________________
Senast redigerad av har-du-ens-betyg 2017-06-15 kl. 22:14.
Citera
2017-06-15, 23:56
  #12
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Wow, man undrar hur mänskligheten överlevt så här långt. Trams.

"Trams"?

Vill du drabbas av EHEC eller botulism? Du har ingen aning om vad du pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback