Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 10:07
  #1
Medlem
Har idag fiber 100/10 från Alltele som ingick gratis efter fiberinstallation. Jag har varit helnöjd, alltid hållt korrekt hastighet, inga dippar eller nertid. Men abonnemanget går ut nu i höst och funderar på alternativ.
Jag tror att 100/10 räcker, eller ge mig en anledning att gå upp till tex 250...

Dessa leverantörer har jag i åtanke, med dessa priser och erbjudande.
Är det värt att enbart gå på pris? Erfarenheter?

Erbjudande Månadskostnad Start avg
T3 149:-/6mån 299 249
Alltele 149:-/ 3mån 299 0
Bredband2 144:-/6mån 289 0
Ownit 99:-/3mån 284 0
Bahnhof Inget 279 0
Universal 129:-/6mån 259 0
Citera
2017-06-15, 11:02
  #2
Medlem
Finns ingen anledning till 250 mbit/s för standard människan.
Det brukar aldrig vara problem med fiber så kör på vilken du vill!
Citera
2017-06-15, 12:03
  #3
Medlem
Soluss avatar
Om jag skulle få möjlighet att välja fiberleverantör, exempelvis via öppet nät eller stadsnät, så hade jag gått på tjänstvillkoren och vanlig, hederlig magkänsla. Kvaliteten brukar sällan diffa. Personligen hade jag valt Bahnhof. Vettig företagsledning och inte snordyrt jämförelsevis med den Telia-lina jag nu får dras med för 408kr/mån för 100/100.
Citera
2017-06-15, 12:40
  #4
Medlem
Bahnhof är en av få internetleverantörer i Sverige som står upp för din integritet på internet. Det tycker jag är värt att stödja.
Citera
2017-06-16, 00:43
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Ownit har sveriges nöjdaste privatkunder tre år i rad och jag är mycket nöjd.
https://www.ownit.se/

Lite special med min BRF:
Bostadsrättsföreningen med cirka 600 lägenheter har avtal med Ownit och betalar allt på en faktura.
Kostnaden ingår i hyran och fördelas per lägenhetsyta.
Avgiften är mycket låg, hastigheten 100/100. Man kan lägga till högre hastighet men får betala det själv.

Trist att inte fler BRFer kan ha det likadant. Det är ju bara att enas om en leverantör och avtala med dem. Det kan röra sig om 1/4 av avgiften.
Citera
2017-06-16, 00:54
  #6
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ownit har sveriges nöjdaste privatkunder tre år i rad och jag är mycket nöjd.
https://www.ownit.se/

Lite special med min BRF:
Bostadsrättsföreningen med cirka 600 lägenheter har avtal med Ownit och betalar allt på en faktura.
Kostnaden ingår i hyran och fördelas per lägenhetsyta.
Avgiften är mycket låg, hastigheten 100/100. Man kan lägga till högre hastighet men får betala det själv.

Trist att inte fler BRFer kan ha det likadant. Det är ju bara att enas om en leverantör och avtala med dem. Det kan röra sig om 1/4 av avgiften.
Var bor du? Och finns det några lediga lägenheter...?

Själv har jag BBB för 350 spänn i månaden för 10/10...har fiber i stadsnätet och kan välja Ownit om jag så önskar. Det har bara inte blivit av...är en prokrastinerare av rang.

Funderat lite på Bredband 2 också, de är rätt billiga.
__________________
Senast redigerad av gato12 2017-06-16 kl. 00:57.
Citera
2017-06-16, 10:29
  #7
Medlem
Jag hade 1000/100 från Alltele gratis i ett år efter installation. Skulle kanske ha haft kvar Alltele, men bytte till Bahnhof eftersom de erbjöd 6 e-postadresser, utrymme för hemsida och egen domän. Har nu 100/10 vilket räcker hyfsat. Det enda som går litet långsamt är när jag laddar upp stora filer till min molnlagring, men det går ju att jobba med annat under tiden.
Om du inte behöver extrajänsterna så kan du väl gott ha kvar Alltele.
Citera
2017-06-17, 00:32
  #8
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Har idag fiber 100/10 från Alltele som ingick gratis efter fiberinstallation. Jag har varit helnöjd, alltid hållt korrekt hastighet, inga dippar eller nertid. Men abonnemanget går ut nu i höst och funderar på alternativ.
Jag tror att 100/10 räcker, eller ge mig en anledning att gå upp till tex 250...

Dessa leverantörer har jag i åtanke, med dessa priser och erbjudande.
Är det värt att enbart gå på pris? Erfarenheter?

Erbjudande Månadskostnad Start avg
T3 149:-/6mån 299 249
Alltele 149:-/ 3mån 299 0
Bredband2 144:-/6mån 289 0
Ownit 99:-/3mån 284 0
Bahnhof Inget 279 0
Universal 129:-/6mån 259 0
Jag hade valt Ownit. Billigt, stabilt.
Visserligen är de systerbolag med Bredbandsbolaget men supporten mellan de båda bolagen är som natt och dag.
Ownit har sjukt bra support, alltid tillmötesgående.
Citera
2017-06-17, 01:07
  #9
Medlem
traeskfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Funderat lite på Bredband 2 också, de är rätt billiga.

Gör inte det. Väldigt inkompetenta personer som jobbar där. Av egen erfarenhet är det många gånger internet är nere man har fått höra att "det är inga problem här, det är din router som är fel". Detta händer även fast man förklarar för deras kundtjänst att man inte är kopplad till någon router utan man har en kabel direkt ifrån fibern till datorn.

Tar några gånger man ringer tillbaka tills man hittar en person som säger "ditt och några grannars internet ligger nere".

Även fått höra "Internet fungerar inte för någon i ditt område för din router snor alla IPV4-adresser och slår ut internetet."

Skaffa varken B2 eller Telia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback