Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 08:24
  #1
Medlem
Har börjat fundera på att sälja lägenheten för att satsa på hus istället. Men jag är kluven om man ska ta mäklare eller inte. Grannen sålde en liknande lägenhet för 300 000 och jag tror min är värd det med. Får man generellt högre priser om man går via mäklare eller är det inte värt det om lägenheten inte är så värst dyr? Mäklaren tar ju en viss procent av försäljningspriset så det man tjänar kanske äts upp av arvode? Någon som har lite mer erfarenhet än en själv?
Citera
2017-06-15, 09:01
  #2
Medlem
Mäklaren är en lite neutral mellanhand.

Skulle du kunna sköta allt pappersarbete, samt lita på att du och din motpart fullgör betalning och överlämnande av bostad, utan någon utomstående mellan er?

Jag skulle inte köpa från någon privat, inte heller sälja. Tror heller inte banker ger bostadslån utan att det finns legitimerad mäklare.
Citera
2017-06-15, 09:20
  #3
Medlem
Joxahs avatar
Vi köpte vårat hus privat och det uppstod inga problem. Kan även tillägga att banken (Nordea) inte brydde sig det minsta.
Citera
2017-06-15, 09:35
  #4
Medlem
Har både sålt med och utan mäklare. Egentligen är det ju ganska lätt att sälja utan mäklare, då det är föreningen som bistår med papperna som behövs och att det är rätt ifyllt för både parter, dock en del år sedan gjorde detta så ligger lite långt bak den exakta gången, men vad jag kommer ihåg så fick jag all den nödvändiga hjälpen via föreningen. Men sedan skulle jag dock vilja säga att en bra mäklare kan också göra så man får en bra summa över priset man tänkt sig. Vissa mäklare har dock en tendens att försöka pressa säljaren till ett för lågt utgångsbud för att sälja snabbt och därmed ha en ganska lätt affär, men i regel är det dessa mäklarna som inte heller tjänar allt för mycket på själva affären och om den säljs för ett högre eller lägre pris. Det kan också vara ganska jobbigt med att själv ha hand om visningarna för det kan dyka upp massa olika typer och många är inte alltför roliga att ha och göra med. Mäklarna vet vad som ska sägas till alla dessa jobbiga frågor som kan dyka upp som köpare kör med för att försöka pressa ner priset.
Kan dock tillägga att jag sålde själv när marknaden var ganska så dålig och mäklarna försökte pressa mer ner priset hos säljaren för att få sin procent och lyckas sälja de då ganska svårsålda lägenheterna hyfsat snabbt. Jag väntade på rätt köpare och det tog tid, men han dök upp och jag tjänade åtskilliga gånger mer än vad jag skulle gjort med mäklare, dessutom bodde jag kvar tills försäljningen och kunde därmed ganska lätt öppna för att visa när det passade mig, istället för att ha en mäklare springande med kunder i min lägenhet när det passade honom.
Idag är dock marknaden bättre och bor du på rätt läge så tror jag mäklare är bättre på att visa på rätt sätt och deala med kunderna än vad du är för att få upp priset, om du nu så klart inte bor i obygden.
__________________
Senast redigerad av torkel2 2017-06-15 kl. 09:44.
Citera
2017-06-15, 10:15
  #5
Medlem
Om det gäller en bosatdsrätt, så kan du sälja själv. De flesta Brf har egna blanketter för överlåtelsen, annars kan du hämta på nätet. Banken struntar fullkomligt i om du köper via mäklare eller inte. Dock är det ibland bra att ha en "mellanhand" så du inte missar något.
Generellt så kanske du får mer för din Brf om du säljer via mäkl men du får ju räkna bort provosionen och se på nettoresultatet.
Citera
2017-06-15, 10:18
  #6
Medlem
Kaustis avatar
@TS: Kolla upp https://www.hemverket.se/, dom tar typ 10 000 per försäljning eller vad det är och sköter då alla papper. Det kanske kan vara ett alternativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Mäklaren är en lite neutral mellanhand.

Haha, är du mäklare själv eller? Mäklaren har ett mål, och det är att få till en så snabb försäljning som möjligt som både köpare och säljare accepterar. Mäklaren skiter fullständigt i att få ut högsta möjligs försäljningspris, han vill bara kränga snabbast möjligt så att han kan ge sig på nästa objekt.
Citera
2017-06-15, 10:28
  #7
Moderator
tobess avatar
Om du anser dig ha koll på vad rätt prisnivå för din lägenhet är och om du har tid att lägga ner på det; sälj själv.

Om du inte har koll på priserna och inte har tid till det; använd mäklare.

Sålde nyligen själv. Lätt och smidigt och rätt pris. Alla papper skaffade vi via bankens fastighetsförmedling (kostade ~3000 kr och inkluderade köpebrev, formulär för att lämna bud o.s.v.). Resten sköttes själv. Var bara att begära ut alla papper för huset, knäppa några bilder och hålla ett fåtal visningar så var den såld.

En mäklare skulle möjligen ha kunnat pressa upp priset lite till, men med tanke på deras avgifter så hade vi i slutändan gått +/- 0 på att involvera en mäklare.

Men, det beror ju också helt på hur lättsålt objekt du har. För egen del hade vi en lägenhet i ett väldigt attraktivt område där väldigt få lägenheter är till salu. Det var alltså inga problem överhuvudtaget att hitta potentiella köpare. Hade det dragit ut på tiden och krävt många visningar t.ex. hade vi nog troligen anlitat en mäklare bara för att slippa den biten.
Citera
2017-06-15, 10:39
  #8
Medlem
Använd Privatmäklaren. Kunskap och service i toppklass men du sköter visningen själv.
Citera
2017-06-15, 16:22
  #9
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
@TS: Kolla upp https://www.hemverket.se/, dom tar typ 10 000 per försäljning eller vad det är och sköter då alla papper. Det kanske kan vara ett alternativ?

Hemverkets annonser på Hemnet är så risiga att man undrar vad fan de sysslar med och varför någon anlitar dem... Deras fotograf går omkring med vit käpp och grundaren är så slemmig att Gordon Gekko framstår som en hyvens kille.

Har alltid anlitat mäklare vid försäljningar och kommer att fortsätta att göra det eftersom jag bedömer att det blivit en rätt stor vinst i slutändan eftersom mäklaren når ut till spekulanter på ett sätt som man privatperson inte kan göra - Hemnet tar inte emot annonser från privatpersoner och det är där 95% eftersöker bostäder. Fler spekulanter = mer budgivning = högre pris
Citera
2017-06-16, 19:17
  #10
Medlem
Jag bor i ett samhälle med ökande befolkning men priserna är inte extrema. Det är inga stockhomspriser. Mäklaren som var här sa att dom tar 25000 i arvode för alla lägenhetsköp. Tyckte det kändes en aningen högt med tanke på att lägenheten kommer gå för 300k. Men om man säljer via mäklare så når man samtidigt fler människor än om man lägger ut på bara blocket.
Citera
2017-06-16, 23:26
  #11
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsair64
Jag bor i ett samhälle med ökande befolkning men priserna är inte extrema. Det är inga stockhomspriser. Mäklaren som var här sa att dom tar 25000 i arvode för alla lägenhetsköp. Tyckte det kändes en aningen högt med tanke på att lägenheten kommer gå för 300k. Men om man säljer via mäklare så når man samtidigt fler människor än om man lägger ut på bara blocket.
Själv skulle jag testa Blocket först om du inte är tidspressad.

Sålde själv sommarstuga den vägen för ett par år sedan och fick samma pris som liknande objekt (fanns en hel del att jämföra med) men slapp dra bort mäklararvodet så mer vinst direkt i fickan. Gick dessutom snabbare att komma till avslut än för de som anlitade mäklare (vi har stenkoll på varandra ).

Önskar dig lycka till - både med lägenhetsförsäljningen och att hitta ett hus att trivas i!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback