Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 07:57
  #1
Medlem
Hej! Lång historia, använder både Win och Mac, men behöver nå ett par program som inte funkar så bra med Virtualboxes, winebottlers osv. Därför vill jag behålla macen men blåsa ur OSX och installera Win 7.

Är inte intresserad av att ha båda OS på datorn utan bara Windows så den ska fungera så smidigt som möjligt, har hittat flera vägvisningar på hur du gör för att få båda, men ingen för att bara få Windows.

Min Mac är en:
MacBook Pro (sent 2010)
Intel Core i7 2.66Ghz
8GB DD3-RAM.
128 GB SSD (Kompletteras med en 1TB HDD Extern)

Det största problemet är egentligen att detta är Apple fuckade upp när dem skulle göra funktionen för att byta grafikkort, datorn stängs av när den växlas mellan Nvida och integrerade kortet, något som jag löst med ett program för OSX, finns det något liknande för Windows??

Tack på förhand!
Citera
2017-06-15, 10:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Hej! Lång historia, använder både Win och Mac, men behöver nå ett par program som inte funkar så bra med Virtualboxes, winebottlers osv. Därför vill jag behålla macen men blåsa ur OSX och installera Win 7.

Är inte intresserad av att ha båda OS på datorn utan bara Windows så den ska fungera så smidigt som möjligt, har hittat flera vägvisningar på hur du gör för att få båda, men ingen för att bara få Windows.

Min Mac är en:
MacBook Pro (sent 2010)
Intel Core i7 2.66Ghz
8GB DD3-RAM.
128 GB SSD (Kompletteras med en 1TB HDD Extern)

Det största problemet är egentligen att detta är Apple fuckade upp när dem skulle göra funktionen för att byta grafikkort, datorn stängs av när den växlas mellan Nvida och integrerade kortet, något som jag löst med ett program för OSX, finns det något liknande för Windows??

Tack på förhand!

Går ej.
Citera
2017-06-15, 11:49
  #3
Medlem
Fistkramps avatar
Hittade en lathund hur du gör, fast på engelska då.. Hoppas det hjälper

Citat:
Insert Mac OS X Install Disc (this part should work with OS X 10.4 Tiger or OS X 10.5 Leopard discs).

Reboot. Hold down C key during reboot Do not start the install. From the Utilities menu, select Disk Utility.

Select your hard drive from the list and then click the Partition tab / button.

Click the Options button and select “Master Boot Record” as the partition scheme. Click OK.

From the Volume Scheme drop down list, select 1 Partition. Select MS-DOS (FAT) for the format (not that this matters since you will reformat it using NTFS during the Vista install).

Click Apply.

Reboot. Hold down the Alt/Option key turning reboot.

When the graphical boot menu appears, hit the eject button. Take out the OS X Install Disc and put in your Vista with SP1 install disc.

Proceed through the Vista install.

When you come to screen titled “Where do you want to install Windows,” select Disk 0.

There will be a message saying that you cannot install to that disk because it is not formatted using NTFS.

Click the Drive Options link. Click the Format link. Click OK in the confirmation dialog.

Now select Disk 0 and click Next.

The Vista installation should proceed as normal.

Once Windows is installed and loaded, insert an OS X 10.5 Leopard disc and install the Windows drivers from Apple
Citera
2017-06-15, 14:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Går ej.

Okej, jag gjorde det nyss så på vilket sätt går det inte?

Förklara nu.
Citera
2017-08-26, 23:58
  #5
Medlem
Tallefjant007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Hej! Lång historia, använder både Win och Mac, men behöver nå ett par program som inte funkar så bra med Virtualboxes, winebottlers osv. Därför vill jag behålla macen men blåsa ur OSX och installera Win 7.

Är inte intresserad av att ha båda OS på datorn utan bara Windows så den ska fungera så smidigt som möjligt, har hittat flera vägvisningar på hur du gör för att få båda, men ingen för att bara få Windows.

Min Mac är en:
MacBook Pro (sent 2010)
Intel Core i7 2.66Ghz
8GB DD3-RAM.
128 GB SSD (Kompletteras med en 1TB HDD Extern)

Det största problemet är egentligen att detta är Apple fuckade upp när dem skulle göra funktionen för att byta grafikkort, datorn stängs av när den växlas mellan Nvida och integrerade kortet, något som jag löst med ett program för OSX, finns det något liknande för Windows??

Tack på förhand!

Varför vill ha ett undermåligt (i min smak) operativsystem, när det finns OSX som är det bästa på marknaden?
Citera
2017-08-27, 21:41
  #6
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Hej! Lång historia, använder både Win och Mac, men behöver nå ett par program som inte funkar så bra med Virtualboxes, winebottlers osv. Därför vill jag behålla macen men blåsa ur OSX och installera Win 7.

Är inte intresserad av att ha båda OS på datorn utan bara Windows så den ska fungera så smidigt som möjligt, har hittat flera vägvisningar på hur du gör för att få båda, men ingen för att bara få Windows.

Min Mac är en:
MacBook Pro (sent 2010)
Intel Core i7 2.66Ghz
8GB DD3-RAM.
128 GB SSD (Kompletteras med en 1TB HDD Extern)

Det största problemet är egentligen att detta är Apple fuckade upp när dem skulle göra funktionen för att byta grafikkort, datorn stängs av när den växlas mellan Nvida och integrerade kortet, något som jag löst med ett program för OSX, finns det något liknande för Windows??

Tack på förhand!

Har du testat Fusion? Överlägset
Citera
2017-08-27, 22:52
  #7
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallefjant007
Varför vill ha ett undermåligt (i min smak) operativsystem, när det finns OSX som är det bästa på marknaden?
Alla kanske inte har samma smak som dig när det gäller vilket operativsystem man vill ha.
Citera
2017-08-28, 08:13
  #8
Medlem
Om du vill ha full effekt i Windows på en Mac-dator är väl det enklaste att göra en BootCamp-installation? Har du provat det? Du får en helt annan effekt än med Wine eller VirtulaBox. Nackdelen är att du måste starta om datorn för att få tillgång till Windows, men det verkar inte vara något problem för dig.

BootCamp finns inbyggt i Mac OS, du skapar en partition med hjälp av BootCamp och installerar sedan Windows nästan som vanligt där. Hur det fungerar med extra grafikkort har jag ingen aning om dock.

Mitt tips är alltså att du gör en grundinstallation av Mac OS och sedan installerar Windows via BootCamp och väljer Windows-partitionen som startdisk.

Googla BootCamp Mac om du vill ha mer information.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback