Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-15, 07:44
  #1
Medlem
Vart gjorde du din ADHD-utredning och hur lång tid tog den?
Citera
2017-06-15, 09:29
  #2
Medlem
kordens avatar
Ulleråker Mentalsjukhus Uppsala, vid 7-10 års åldern har jag för mig.
Var väl annorlunda på den tiden (är 38år nu)
Citera
2017-06-15, 10:21
  #3
Medlem
På BUP. Tog nästan 1-2 år innan allt var klart vill jag minnas. En jävla massa kontroller och tester.
Citera
2017-06-15, 10:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
På BUP. Tog nästan 1-2 år innan allt var klart vill jag minnas. En jävla massa kontroller och tester.

Jösses
Citera
2017-06-15, 13:02
  #5
Medlem
EghtLeggeds avatar
Var försiktig med att diagnostisera dig med ADHD. Du kan förlora en hel del rättigheter. Vårt system är också väldigt överbelastat så det är ingen garanti att du kommer att få stöd för din diagnos. Kolla noggrant upp detta förs. Mina föräldrar försökte att diagnostisera mig med asperger när jag var 7 år gammal. Testet visade då att jag inte hade asperger. De ville få mig diagnostiserad igen vid 9 års ålder och då fick jag diagnosen.
Om det nu är ett funktionshinder man föds med hur kan man då först inte ha det och sedan få det. Min mamma har velat att jag ska få den här diagnosen, inte för att det ska hjälpa mig utan henne. Så fort jag visat tecken på att vara för normal har hon blivit arg. Ett exempel är när jag kom in på en ingenjörsutbildning och hon blev arg på mig för att jag inte ville utbilda mig till städare istället.
Psykiatrin är inte tillräckligt uppmärksamma på den miljö man växer upp i.
Citera
2017-06-15, 13:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Var försiktig med att diagnostisera dig med ADHD. Du kan förlora en hel del rättigheter. Vårt system är också väldigt överbelastat så det är ingen garanti att du kommer att få stöd för din diagnos. Kolla noggrant upp detta förs. Mina föräldrar försökte att diagnostisera mig med asperger när jag var 7 år gammal. Testet visade då att jag inte hade asperger. De ville få mig diagnostiserad igen vid 9 års ålder och då fick jag diagnosen.
Om det nu är ett funktionshinder man föds med hur kan man då först inte ha det och sedan få det. Min mamma har velat att jag ska få den här diagnosen, inte för att det ska hjälpa mig utan henne. Så fort jag visat tecken på att vara för normal har hon blivit arg. Ett exempel är när jag kom in på en ingenjörsutbildning och hon blev arg på mig för att jag inte ville utbilda mig till städare istället.
Psykiatrin är inte tillräckligt uppmärksamma på den miljö man växer upp i.

Vilka rättigheter förlorar man med adhd dignos?

Vart har jag skrivit att jag inte alltid haft adhd? Ingenstans!
Citera
2017-06-15, 16:06
  #7
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2010
Vilka rättigheter förlorar man med adhd dignos?

Vart har jag skrivit att jag inte alltid haft adhd? Ingenstans!

Personen syftade på sig själv. Att han/hon inte hade någon diagnos den första gången hans/hennes mamma ville diagnostisera men andra gången så var det minsann asperger.
Citera
2017-06-15, 21:18
  #8
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Personen syftade på sig själv. Att han/hon inte hade någon diagnos den första gången hans/hennes mamma ville diagnostisera men andra gången så var det minsann asperger.

Dom undersökte mig just för aspergers syndrom den första gången och slog fast att jag inte hade den diagnosen. Det var inte så att de den fösta gången inte hittade en diagnos som inte stämde överens med mig.
Citera
2017-06-15, 21:46
  #9
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Dom undersökte mig just för aspergers syndrom den första gången och slog fast att jag inte hade den diagnosen. Det var inte så att de den fösta gången inte hittade en diagnos som inte stämde överens med mig.

Aha, så du fick en diagnos men inte just asperger.

My bad.
Citera
2017-06-15, 22:01
  #10
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Aha, så du fick en diagnos men inte just asperger.

My bad.

Jo jag blev diagnostiserad med asperger den andra gången.
Jag ska nog inte prata så mycket om det i det här forumet.
Man ska ju hålla sig till ämnet.
Citera
2017-06-16, 22:53
  #11
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Ulleråker Mentalsjukhus Uppsala, vid 7-10 års åldern har jag för mig.
Var väl annorlunda på den tiden (är 38år nu)

Var ADHD ens "uppfunnen" när du var i den åldern?
Det måste ju ha varit på 80-talet.
Citera
2017-06-16, 23:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Jo jag blev diagnostiserad med asperger den andra gången.
Jag ska nog inte prata så mycket om det i det här forumet.
Man ska ju hålla sig till ämnet.
Det kanske du gör... Hälften av aspies har dessutom AD/HD.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback