Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-15, 00:12
  #1
Medlem
Asså bröst är helt klart enklast att träna. Får träningsverk garanterat efter bröstpasset. Biceps är rätt bra oxå, kör jag typ dubbelpass eller extra hårt får jag träningsverk i biceps men jag är iallafall helt slut i biceps efter ett pass.

Sedan rygg, svårare att träna tills man är helt slut tycker jag, formen tappas långt innan man år slutkörd. Ibland har jag ont i ryggen / stel i ryggen efteråt men det är väl inte träningsverk..? Har iallafall märkt att jag blivit starkare i ryggen trots allt.

Sedan den jävla axlarna. Jag är fortfarande nästan lika svag som när jag börja träna känns det som. Axlar är helt klart min svagaste grupp, när jag gör armhävningar är det axlar som sätter stopp ingen annan muskel jobbar knappt.

För sido-axelmuskeln kör jag att jag står upp med hantlar hängandes, sedan lyfter jag åt sidan till axelhöjd med raka armar och sakta ned, inget gungande alls. Sedan finns det även en maskin jag kör där man sitter ned och vilar axlarna/överarmarna mot en kudde, sedan pressar man mot kudden så att armarna lyfts till axelhöjd.

För fram-axelmusklen kör jag att jag står upp med hantlar hängandes, sedan lyfter jag rakt fram till axelhöjd eller ibland även 180 grader med raka armar och sakta ned. Sedan en maskin där man pressar rakt uppåt med armarna..

Men detta ger mig inget bra resultat tycker jag. Jag menar jag kör ju tills det inte går mer, men det är inte som med bröst att man får mjölksyra utan efter några reps så kan jag liksom inte bara lyfta upp till axelhöjd igen...

tips tack.
Citera
2017-06-15, 00:46
  #2
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Asså bröst är helt klart enklast att träna. Får träningsverk garanterat efter bröstpasset. Biceps är rätt bra oxå, kör jag typ dubbelpass eller extra hårt får jag träningsverk i biceps men jag är iallafall helt slut i biceps efter ett pass.

Sedan rygg, svårare att träna tills man är helt slut tycker jag, formen tappas långt innan man år slutkörd. Ibland har jag ont i ryggen / stel i ryggen efteråt men det är väl inte träningsverk..? Har iallafall märkt att jag blivit starkare i ryggen trots allt.

Sedan den jävla axlarna. Jag är fortfarande nästan lika svag som när jag börja träna känns det som. Axlar är helt klart min svagaste grupp, när jag gör armhävningar är det axlar som sätter stopp ingen annan muskel jobbar knappt.

För sido-axelmuskeln kör jag att jag står upp med hantlar hängandes, sedan lyfter jag åt sidan till axelhöjd med raka armar och sakta ned, inget gungande alls. Sedan finns det även en maskin jag kör där man sitter ned och vilar axlarna/överarmarna mot en kudde, sedan pressar man mot kudden så att armarna lyfts till axelhöjd.

För fram-axelmusklen kör jag att jag står upp med hantlar hängandes, sedan lyfter jag rakt fram till axelhöjd eller ibland även 180 grader med raka armar och sakta ned. Sedan en maskin där man pressar rakt uppåt med armarna..

Men detta ger mig inget bra resultat tycker jag. Jag menar jag kör ju tills det inte går mer, men det är inte som med bröst att man får mjölksyra utan efter några reps så kan jag liksom inte bara lyfta upp till axelhöjd igen...

tips tack.

För det första: Sluta lalla runt bland isoleringsmaskinerna! För axlar så är den bästa övningen du kan köra militärpress. Googla på den och se till att få in formen ordentligt! Du bör alltid börja dina styrkepass med en basövning (marklyft, bänkpress, knäböj, pull-ups, rodd, militärpress etc.) och lägga huvuddelen av ditt fokus och din energi på dessa.

När du ökar i basövningarna så kommer muskelvolymen, styrkan och explosiviteten på köpet. Vill du så kan du absolut addera några isolationsövningar till dina pass, men du ska inte tro att dessa kommer att generera i närheten lika mycket resultat som när du aktiverar flera muskelgrupper samtidigt.

Lateral-raises är en bra isolationsövning för axelbredd. Front-raises kan du också köra, men kom ihåg att träna baksida axlar minst lika mycket som framsida, för hållningens skull (nej, indirekt axelträning från ryggpassen räcker inte).

Sen spelar det ingen roll om du får mjölksyra eller träningsvärk, så länge du ser resultat. Att bli stor och stark utan att ha ont låter ju som rena drömscenariot!
__________________
Senast redigerad av technoisbest 2017-06-15 kl. 00:49.
Citera
2017-06-15, 02:11
  #3
Medlem
Mjälls avatar
Några saker du kan testa utöver det som föregående skrev:

* Dropsets

* Armpit rows

* Statiska dumbbell raises (håll hantlarna uppe så länge du kan i övningen du beskrev)

* Kablar istället för hantlar
Citera
2017-06-15, 09:47
  #4
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Jag menar jag kör ju tills det inte går mer, men det är inte som med bröst att man får mjölksyra utan efter några reps så kan jag liksom inte bara lyfta upp till axelhöjd igen...

Hänger inte riktigt med hur du menar här. Låter nästan som att du kör med för hög vikt? Lägre vikt och fler reps så bör du känna av mjölksyran även i axlarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback