Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 23:59
  #1
Medlem
ReiseReises avatar
Hej Jag mig just nu i Kanada, alldeles till gränsen mot USA. Jag planerar att åka hem till Sverige en snabbis och hälsa på familjen, men tänkte att nu när jag ändå är i närheten till USA så skulle jag väl kunna dra till Kalifornien och Nevada (möjligtvis Utah och Arizona också).

Här kommer dock det stora problemet, jag har inget körkort.
Suck tänker ni säkert och börjar undra varför inte, men låt mig förklara såhär (så att inte halva tråden börjar handla om varför jag inte skaffat körkort). Jag lämnade sverige när jag var 21, då hade jag bara pissjobb efter studenten och sparade mer eller mindre allt jag tjänade för att flytta. Körkort i sverige är dyrt och jag hade helt enkelt andra ambitioner. Sedan dess har jag bott och jobbat i Nya Zealand, Australien, Kina, Kanada och Kambodja, och rest genom halva Asien. Jag har endast varit hemma i sverige på snabba visiter.

åter till trådfrågan. Hur svårt blir det att resa genom USA utan egen bil. Förstår att mitt alternativ kommer bli att använda mig av public transport (greyhound osv), betala för tours, hitch hiking och hitta ride-share online.

Jag skulle väldigt gärna vilja se Death Valley, Yosemite national park, Vegas, LA, San Fran, Grand Canyon, Redwood, en del platser i Utah och Arizona m.m

Så vad anser ni med erfarenhet av USA, är det värt det? Eller borde jag helt enkelt skjuta upp en trip till USA mot framtiden då jag har körkort / en kompis som kan köra? Blir det för dyrt och omständligt och framförallt om det inte är värt det för man missar för mycket?
Citera
2017-06-15, 00:43
  #2
Medlem
Deus-Culpas avatar
Beror väl framförallt på hur mycket tid du har på dig. Att åka tåg, buss osv i USA fungerar utmärkt, men det är inte alltid jättesnabbt.
Citera
2017-06-15, 00:58
  #3
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Lifta? Kan fungera... om du nu inte bär motorsåg...


Jag har liftat i norra Kanada, Tyskland, Australien, Nya Zeeland och i Kina. Skulle USA vara svårare?

Seriösa svar please från folk som faktiskt varit där.
Citera
2017-06-15, 02:12
  #4
Medlem
Jag har själv ingen erfarenhet av Amtrak men det kanske kan vara värt ett försök, vet att de iaf har sträckor från LA till SF.
Citera
2017-06-15, 08:53
  #5
Medlem
RiverStyxs avatar
Åka runt mellan de olika målen på din lista borde fungera utmärkt med Greyhound eller liknande. Sen städerna, där funkar både Vegas och San Fransisco galant utan bil. Man behöver absolut inte bil i någon av dessa. LA däremot är man helt 100% beroende av bil tycker jag. Den staden utan bil är bara piss.
Citera
2017-06-15, 10:46
  #6
Medlem
Har du 6 månader på dig kan du ju alltid vandra Pacific Crest Trail från Canada till Mexikanska gränsen. Dock får du klara dig utan Nevada och Utah i så fall.
Citera
2017-06-15, 11:06
  #7
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Hej Jag mig just nu i Kanada, alldeles till gränsen mot USA. Jag planerar att åka hem till Sverige en snabbis och hälsa på familjen, men tänkte att nu när jag ändå är i närheten till USA så skulle jag väl kunna dra till Kalifornien och Nevada (möjligtvis Utah och Arizona också).

Här kommer dock det stora problemet, jag har inget körkort.
Suck tänker ni säkert och börjar undra varför inte, men låt mig förklara såhär (så att inte halva tråden börjar handla om varför jag inte skaffat körkort). Jag lämnade sverige när jag var 21, då hade jag bara pissjobb efter studenten och sparade mer eller mindre allt jag tjänade för att flytta. Körkort i sverige är dyrt och jag hade helt enkelt andra ambitioner. Sedan dess har jag bott och jobbat i Nya Zealand, Australien, Kina, Kanada och Kambodja, och rest genom halva Asien. Jag har endast varit hemma i sverige på snabba visiter.

åter till trådfrågan. Hur svårt blir det att resa genom USA utan egen bil. Förstår att mitt alternativ kommer bli att använda mig av public transport (greyhound osv), betala för tours, hitch hiking och hitta ride-share online.

Jag skulle väldigt gärna vilja se Death Valley, Yosemite national park, Vegas, LA, San Fran, Grand Canyon, Redwood, en del platser i Utah och Arizona m.m

Så vad anser ni med erfarenhet av USA, är det värt det? Eller borde jag helt enkelt skjuta upp en trip till USA mot framtiden då jag har körkort / en kompis som kan köra? Blir det för dyrt och omständligt och framförallt om det inte är värt det för man missar för mycket?

Självklart går det med flyg, tåg, bussar, utfärder, taxi, Uber och även med lokaltrafik inne i alla städer, det är inget svårt eller omöjligt. Det tar längre tid, är mindre flexibelt och säkert dyrare, som du skriver kommer du säkert missa många ställen som du kunnat ta på vägen om du körde men bara du själv kan avgöra om det är värt att göra det eller vänta och återkomma med körkort.

Kanske du kan begränsa dig lite och bara ta ett par städer nu och sen göra en roadtrip när körkortet är avklarat..... Att ta denna typ av resa där man missar mycket för att sen komma tillbaka och köra den igen med det man missat känns sådär, då vill man nog hellre ta en annan del den gången?
Citera
2017-06-15, 11:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Hej Jag mig just nu i Kanada, alldeles till gränsen mot USA. Jag planerar att åka hem till Sverige en snabbis och hälsa på familjen, men tänkte att nu när jag ändå är i närheten till USA så skulle jag väl kunna dra till Kalifornien och Nevada (möjligtvis Utah och Arizona också).

Här kommer dock det stora problemet, jag har inget körkort.
Suck tänker ni säkert och börjar undra varför inte, men låt mig förklara såhär (så att inte halva tråden börjar handla om varför jag inte skaffat körkort). Jag lämnade sverige när jag var 21, då hade jag bara pissjobb efter studenten och sparade mer eller mindre allt jag tjänade för att flytta. Körkort i sverige är dyrt och jag hade helt enkelt andra ambitioner. Sedan dess har jag bott och jobbat i Nya Zealand, Australien, Kina, Kanada och Kambodja, och rest genom halva Asien. Jag har endast varit hemma i sverige på snabba visiter.

åter till trådfrågan. Hur svårt blir det att resa genom USA utan egen bil. Förstår att mitt alternativ kommer bli att använda mig av public transport (greyhound osv), betala för tours, hitch hiking och hitta ride-share online.

Jag skulle väldigt gärna vilja se Death Valley, Yosemite national park, Vegas, LA, San Fran, Grand Canyon, Redwood, en del platser i Utah och Arizona m.m

Så vad anser ni med erfarenhet av USA, är det värt det? Eller borde jag helt enkelt skjuta upp en trip till USA mot framtiden då jag har körkort / en kompis som kan köra? Blir det för dyrt och omständligt och framförallt om det inte är värt det för man missar för mycket?

Här kommer ett förslag som kanske låter oseriöst men varför inte köpa en ihopvikbar elcykel som du kan ta med på buss/tåg och så kan du köra en del längre dagsetapper på egen hand? Då kan du stanna lite precis var du vill och du kommer väldigt nära naturen... Hade jag varit solokvist hade jag nog nästan övervägt det.

I CA får du köra elcykel upp till 1000W och 20mph utan körkort.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2848343

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback