Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-15, 21:26
  #13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Tack. Hyvlad squash it is.
Funkar sådär tycker jag. Gjorde en lasagne med hyvlad succini och det blev en väldigt god soppa! Kanske måste det i något som binder vätskan? Men vad isf?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonkaranton
Sjögräs nudlar är rätt schysst! Bara 2g kolhydrater per 100g
Fick tips om detta så sent som förra veckan. Visst har jag sett det och läst om det innan, men det har verkat helskumt. Nu fick jag förstahandsinfo från en som verkligen testat och jag blev nyfiken och testade själv i en kycklingwok. Ett helt OK alternativ till nudlar, jag kommer att testa dessa tillsammans med köttfärssås också.
Citera
2017-06-15, 21:56
  #14
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Funkar sådär tycker jag. Gjorde en lasagne med hyvlad succini och det blev en väldigt god soppa! Kanske måste det i något som binder vätskan? Men vad isf?

Joe Rogan äter inte pasta etc. När familjen äter spaghetti o köttfärsås kör han hyvlad zucchini o köttfärssås.

Kan dock tänka mig att det blir blaskigt i en lasagne. Testa värma strimlorna lite i en panna först, bli av med lite vätska?
Citera
2017-06-16, 10:57
  #15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Aldrig hört talas om. Finns var att handla?
Alla välsorterade matbutiker, brukar ofta ligga med det asiatiska.
Det finns två sorter, den ena 6g per 100g och den andra 2g per 100G(hg jag för mig det är, men omkring detta i alla fall.)

Den ena är sjögräs, som har en hård konsistens, och går väl koka i flera dagar utan att det blir mjukare.
Men har en reaktion till fett har jag märkt och blir rätt mjukt snabbt.
Relativt smaklöst, men smak kan man ju ge ifrån sås och kött eller vad man nu har.
En påse(300g) räcker till 3 portioner om man vill.

Den andra heter shirataki, och är gjorda av konjakroten.
Och krävs väl bara att man värmer, för mig någon sa att kokar man denna lite för länge så finns inget kvar.
Det går åt mer med denna, där man nästan får ta hela påsen(200g) till en portion.
Denna har väl lite mer egen smak.
Shirataki finns mängder med sorter att köpa på internet, i mataffärerna har jag bara sett nudelvarianten.
Citera
2017-06-17, 10:23
  #16
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Funkar sådär tycker jag. Gjorde en lasagne med hyvlad succini och det blev en väldigt god soppa! Kanske måste det i något som binder vätskan? Men vad isf?

Fick tips om detta så sent som förra veckan. Visst har jag sett det och läst om det innan, men det har verkat helskumt. Nu fick jag förstahandsinfo från en som verkligen testat och jag blev nyfiken och testade själv i en kycklingwok. Ett helt OK alternativ till nudlar, jag kommer att testa dessa tillsammans med köttfärssås också.


Saltade du zucchinin innan du använde den? Det drar ut vätskan så du slipper få den att släppa när den tillagas i ugnen. Skär tjocka strimlor på längden, lägg på en plåt och salta på båda sidor. Låt ligga en halvtimme, skölj av noggrant och torka sedan av dom med hushållspapper. Du får också tänka på att köttfärssåsen framförallt måste vara välreducerad då zucchinin inte har något som suger upp vätskan, som mjölet i pastan. Gör du så nästa gång får du ett bättre resultat. Till ostsås funkar det att koka ihop grädde med philadelphia och sedan en riven kraftig ost för att få den tjock.
Citera
2017-06-17, 15:52
  #17
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Vilken pasta är utan kolhydrater?

Detta vill jag också veta klyban!
Råkar visst ta in mer energi än vad jag bränner just nu, av kaggen att döma
Och råkar vara barnsligt förtjust i pasta..
Citera
2017-06-17, 17:12
  #18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Detta vill jag också veta klyban!
Råkar visst ta in mer energi än vad jag bränner just nu, av kaggen att döma
Och råkar vara barnsligt förtjust i pasta..

Gå bak en sida så ser du att jag länkade till en sida, inte "riktig" pasta, utan ett alternativ.

https://www.purepasta.se/
Citera
2017-06-17, 17:32
  #19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Gå bak en sida så ser du att jag länkade till en sida, inte "riktig" pasta, utan ett alternativ.

https://www.purepasta.se/

Sorry, börjar bli senil.
Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback