Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-14, 23:08
  #1
Medlem
Så vad gäller egentligen med Ikea kök? Är de bra eller dåliga?

Vi ska göra om köket och frugan tycker vi skall köra med ett Ikea då de är "snygga & billiga". Själv har jag alltid hört att man skall hålla sig långt borta ifrån dom. Sägas ska att jag inte kan motivera min ståndpunkt med annat än att jag just hört detta. Med tanke på min ålder kan det nog vara 20 år sen jag hörde det med...

Men iaf... jag skall inte sätta in köket själv då jag är helt inkompetent på dessa saker utan jag ska plocka in snickare som får sätta köket. Det är en total renovering som skall göras. Ut med allt och in med nytt. Det är inte tvunget att flytta positionerna på vitvaror och spis. Om man skulle vilja flytta har jag hört att det blir svårt med Ikea, men det kanske inte heller stämmer med hur det ser ut idag?

Så vad är er erfarenhet. Är det helt ok med Ikea eller skall man hålla sig borta ifrån dom?
Citera
2017-06-14, 23:23
  #2
Medlem
Har bara positiva erfarenheter av Ikea-kök, snygga och enkla att montera om man ska göra det på egen hand.

Billiga, enkla, snygga och smidiga lösningar.
Citera
2017-06-14, 23:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Så vad gäller egentligen med Ikea kök? Är de bra eller dåliga?

Vi ska göra om köket och frugan tycker vi skall köra med ett Ikea då de är "snygga & billiga". Själv har jag alltid hört att man skall hålla sig långt borta ifrån dom. Sägas ska att jag inte kan motivera min ståndpunkt med annat än att jag just hört detta. Med tanke på min ålder kan det nog vara 20 år sen jag hörde det med...

Men iaf... jag skall inte sätta in köket själv då jag är helt inkompetent på dessa saker utan jag ska plocka in snickare som får sätta köket. Det är en total renovering som skall göras. Ut med allt och in med nytt. Det är inte tvunget att flytta positionerna på vitvaror och spis. Om man skulle vilja flytta har jag hört att det blir svårt med Ikea, men det kanske inte heller stämmer med hur det ser ut idag?

Så vad är er erfarenhet. Är det helt ok med Ikea eller skall man hålla sig borta ifrån dom?

Byggde om våratkök i våras, fortfarande så fungerar allt som det ska, smidigt, lätt att sätta. Komplett kök inkl häll,spisfläkt, inbyggnads ugn och micro, porslins ho med kökskran, bänk skivor, bra hjälp vid design och vilka delar som passar ihop. Vi är super nöjda. Summa ca 48000:-, exclusive rörmokare som kopplade in vatten och avlopp. (1500 kr till ca ). sänkte taket och byggde in ledspottar, 525 för spottar 16 st på 7 w. totalt gick hela renoveringen på ca 53000:-. Inga problem med att flytta om, om man vill, men man får tänka till med grundarbetet med el, vatten och avlopp. Att sätta köket kräver skruvdragare, skruv och ett långpass eller en laser, då alla Skåp hängs på skenor. super lätt. och bra instruktioner. Lycka till
Citera
2017-06-14, 23:40
  #4
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Så vad gäller egentligen med Ikea kök? Är de bra eller dåliga?

Vi ska göra om köket och frugan tycker vi skall köra med ett Ikea då de är "snygga & billiga". Själv har jag alltid hört att man skall hålla sig långt borta ifrån dom. Sägas ska att jag inte kan motivera min ståndpunkt med annat än att jag just hört detta. Med tanke på min ålder kan det nog vara 20 år sen jag hörde det med...

Men iaf... jag skall inte sätta in köket själv då jag är helt inkompetent på dessa saker utan jag ska plocka in snickare som får sätta köket. Det är en total renovering som skall göras. Ut med allt och in med nytt. Det är inte tvunget att flytta positionerna på vitvaror och spis. Om man skulle vilja flytta har jag hört att det blir svårt med Ikea, men det kanske inte heller stämmer med hur det ser ut idag?

Så vad är er erfarenhet. Är det helt ok med Ikea eller skall man hålla sig borta ifrån dom?
IKEA-kök är helt OK om man nöjer sig med de standardmått som finns.

En nackdel dock (som du slipper då du lejer bort arbetet): Det är förb*t trist att skruva ihop stommarna!
Citera
2017-06-15, 06:13
  #5
Medlem
OldFashioneds avatar
Inga fel på IKEAs kök. Använder sig av samma beslag som de flesta andra tillverkare, egentligen är det inte mycket förutom luckor och kvalitet på spånskivestommarna som skiljer sig. Men ta in offert från andra kökstillverkare också, montering står för en stor del av slutsumman.
Citera
2017-06-15, 06:17
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Så vad gäller egentligen med Ikea kök? Är de bra eller dåliga?

Vi ska göra om köket och frugan tycker vi skall köra med ett Ikea då de är "snygga & billiga". Själv har jag alltid hört att man skall hålla sig långt borta ifrån dom. Sägas ska att jag inte kan motivera min ståndpunkt med annat än att jag just hört detta. Med tanke på min ålder kan det nog vara 20 år sen jag hörde det med...

Men iaf... jag skall inte sätta in köket själv då jag är helt inkompetent på dessa saker utan jag ska plocka in snickare som får sätta köket. Det är en total renovering som skall göras. Ut med allt och in med nytt. Det är inte tvunget att flytta positionerna på vitvaror och spis. Om man skulle vilja flytta har jag hört att det blir svårt med Ikea, men det kanske inte heller stämmer med hur det ser ut idag?

Så vad är er erfarenhet. Är det helt ok med Ikea eller skall man hålla sig borta ifrån dom?

Det är en oerhörd skillnad på IKEA-kök idag och som de var för 20-30 år sedan. Numera står de sig bra i konkurrensen i samma segment.
Citera
2017-06-15, 06:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
IKEA-kök är helt OK om man nöjer sig med de standardmått som finns.

En nackdel dock (som du slipper då du lejer bort arbetet): Det är förb*t trist att skruva ihop stommarna!

Skruva ihop stommarna själv. Tillsammans med skenor till lådor o även lådinsatserna. Annars äter Ikeas billiga kök upp sig i arbetskostnad. Det tar en stund beroende på kökets storlek, att göra detta. Varje skåp har ett nr med tillhörande inredning så var bara noggrann o följ det så sparar du mycket pengar.
Citera
2017-06-15, 06:38
  #8
Medlem
Angerods avatar
Klart det är skillnad i de olika segmenten. Men Ikea är helt ok om man har en snävare budget.
Förutom uppenbara skillnader i material så är det mest måttanpassningar andra speciallösningar som är svåra att göra med Ikea. Men är alllt standard och ni hittar det ni gillar /behöver på Ikea så kör.
Dock är de inte så hemskt mycket billigare än vissa andra om man inte skruvar en del själv, så kolla hos andra firmor också.
Citera
2017-06-15, 15:51
  #9
Medlem
scontris avatar
Absolut inget fel på Ikea-kök. Jag har själv ett och är nöjd.
Problemet kan vara om man vill flytta diskhon och behöver dra avloppet i sparksockeln, Ikea har bara 8cm sparksockel mot brukliga 15 cm. Kan vara svårt att få fall alltså.
Ska man inte flytta avlopp eller kan dra det i golv eller liknade är det inga problem. Bra och prisvärda kök skulle jag säga.
Citera
2017-06-15, 19:23
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Dock är de inte så hemskt mycket billigare än vissa andra om man inte skruvar en del själv, så kolla hos andra firmor också.
Så är det ju, och det är ju det som är IKEA:s koncept också.
Citera
2017-06-15, 19:31
  #11
Medlem
Mårten Gåss avatar
En fördel med att ha IKEA kök är att det finns många som tillverkar luckor och lådor till IKEAS stommar.
Citera
2017-06-16, 22:55
  #12
Medlem
Tack så mycket för er input alla!

Lutar väl åt att det kanske blir ett kök ifrån Ikea då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback