Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-18, 09:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Alltså jag anser ju inte att han har rätt i allt han säger. Sen tycker inte jag att vattenstråle ska vara en metod som används alltid.

Men jag hade själv en incident häromdagen då två hanhundar rök ihop. Amstaffen kopplade grepp i läppen på schäfern och då hällde jag vatten i huvudet på amstaffen för han skulle släppa vilket han gjorde. Det är i mina ögon en mycket mjukare metod än att börja försöka separera hundarna handgripligen eftersom man i många fall då måste ta i med våld och risken för bett är stor.

Till Ts. När skäller hunden?

Fast det går inte riktigt jämföra. Du stoppade en akut situation,TS vill ha hjälp med en helt annan sak.
Citera
2017-06-25, 11:44
  #14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Efter att ha provat en del andra metoder (utan resultat då) så tänkte vi nu prova antiskallhalsband!

DÅ hunden (mops) är relativt liten så kan vi inte ha någon stor/tung anordning, så vilka rekommenderar ni?

Anordning med spray tror vi inte funkar, så el eller kraftig vibration får det nog vara!


Så, vilka finns och är ni nöjda med?
El är förbjudet att använda -- så det som återstår är i så fall vibration.

El är dessutom ett hjälpmedel som okunniga inte skall använda alls -- risken för att hunden utvecklar aggressivitet (endera pga ilska eller rädsla) är alldeles för hög.

Jag tycker också du skall fundera över ditt ägarskap över hund om du överväger djurplågeri för att uppnå dina mål.
Citera
2017-06-26, 09:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Anordning med spray tror vi inte funkar, så el eller kraftig vibration får det nog vara!

Så, vilka finns och är ni nöjda med?

Att du ens föreslår el...

Vad har du tränat på?
Har du varit tillräckligt konsekvent?
Varför skäller han och på vad? Stressrelaterat?
Citera
2017-06-26, 09:29
  #16
Medlem
Jag kämpar själv med två extrema gaphalsar. Metoder som funkar är att ha en liten vattenpistol( köpte min på Ica för 25 kr). Spruta vatten i fejset på vovvarna. Men ingen hård stråle mot ögonen. Då håller de tyst åtminstone för stunden.

Att stå kvar helt oberörd medan de skäller . Knappt ens titta på dem . Säg inget. Var kolugn . Ha avstånd till det de skäller på. Kopplet ska inte vara helt kort.Men inte jättelångt heller. ( Någon meter) De slutar till sist och börjar nosa på marken eller tittar på mig och undrar varför vi står där för. Antingen gå vidare eller belöna....sitt ...godis när de är tysta. Du som ledare visar att det inte finns något att hetsa upp sig över.

Om du kan få någon med hund som din skäller på att vara stå kvar lugnt att par tre meter från er. Förutsätter att deras hund är hyfsat lugn och trygg. Ni ignorerar skällandet fullständigt och pratar lugnt om väder och vind med avslappnat tonfall. Efter ett tag slutar gaphalsen när absolut ingen bryr sig och inget farligt händer heller. Fortsätt prata. Din hund börjar kanske skälla igen men fortsätt ignorera..... Välj att skiljas åt i ett ögonblick när hunden inte skäller. Detta är en övning som bör upprepas så ofta det går.

Sedan har jag märkt att kommandot "tyst" har de svårt för men däremot "kom" som vi tränat mkt på funkar bättre om man med lugn röst vill försöka avbryta vansinnesutbrotten och gå vidare.

De drar ju gärna i kopplet när de skäller också. Skaffa en sk "var god vänd sele ." Alltså en sådan sele som du fäster kopplet i fram på bringan.
Citera
2017-10-28, 00:58
  #17
Medlem
fick hem halsband för 3v sen med ljud>vibration>elchock (man kan ställa in hur man vill ha det)

Ställde första dagarna in på alla 3 i ovan ordning, det skälldes första gångerna vid de vanliga situationerna, men det kostade på och lärdes fort, riktigt fort att det inte var ok.

Efter bara 3 dagar så slog jag av elchocken, sen vibration och till slut ljud (men halsbandet fortfarande fysiskt närvarande)

Nu har det gått 2v sen hunden skällde


Värt varenda öre
Citera
2017-10-28, 12:44
  #18
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
fick hem halsband för 3v sen med ljud>vibration>elchock (man kan ställa in hur man vill ha det)

Ställde första dagarna in på alla 3 i ovan ordning, det skälldes första gångerna vid de vanliga situationerna, men det kostade på och lärdes fort, riktigt fort att det inte var ok.

Efter bara 3 dagar så slog jag av elchocken, sen vibration och till slut ljud (men halsbandet fortfarande fysiskt närvarande)

Nu har det gått 2v sen hunden skällde


Värt varenda öre


Tycker synd om din hund... Du vet att elhalsband är olagliga i Sverige, och är det av en anledning.

Skulle du vilja ha en elchock varje gång du försöker kommunicera?
Citera
2017-10-28, 23:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Tycker synd om din hund... Du vet att elhalsband är olagliga i Sverige, och är det av en anledning.

Skulle du vilja ha en elchock varje gång du försöker kommunicera?

Hade jag skällt på allt och alla i min omgivning helt utan anledning och inte lärt mig att jag INTE ska göra så trots belöningssystem, uppmärksamhet och alla andra saker jag provat med byrackarn! så hade smärre elchocker varit värt att prova!

Det är ju inte elektriska stolen med fara för liv o lem utan typ samma som när du får en statiskt "stöt" när du rör vid någon ibland, värre än så är det inte, har ju såklart provat hundens halsband på mig själv för att inte skapa onödigt lidande!
Citera
2017-10-29, 09:32
  #20
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Hade jag skällt på allt och alla i min omgivning helt utan anledning och inte lärt mig att jag INTE ska göra så trots belöningssystem, uppmärksamhet och alla andra saker jag provat med byrackarn! så hade smärre elchocker varit värt att prova!

Det är ju inte elektriska stolen med fara för liv o lem utan typ samma som när du får en statiskt "stöt" när du rör vid någon ibland, värre än så är det inte, har ju såklart provat hundens halsband på mig själv för att inte skapa onödigt lidande!

En hund skäller inte utan anledning, det är du som hundägare som inte lärt dig tolka din hund på rätt sätt!

Skulle du även ge en elstöt till ett spädbarn med kolik, när du tröttnat på att ungen skriker?

Det är inte elektriska stolen, nej, men du tillfogar fortfarande smärta.
Du tillfogar dessutom smärta på en individ som gör något som är fullständigt naturligt för den, dvs att skälla/kommunicera. All form av smärta är onödigt enligt mig.

En hund som skäller frenetiskt gör det oftast av stress och frustration.

Det är upp till dig som hundägare att ta reda på Varför hunden skäller och förebygga händelsen. Det gör man inte genom att tillfoga smärta till hunden.


Vi tar scenariot t.ex att du upplever att ett gäng människor som kommer emot dig är att hot, det ser ut som dom kommer rakt emot dig och agerar själva väldigt hotfullt.
Du blir jätterädd och du försöker skrämma iväg människorna både verbalt och fysiskt för att försöka rädda dig själv.

Varje gång du försöker att hävda dig eller gör ifrån dig ett ljud så får du en elstöt.
Du slutar såklart att skrika och vara jobbig eftersom du inte vill ha en stöt.
Men har det verkligen hjälpt problemet?
Du upplever fortfarande människorna som ett hot och du är fortfarande livrädd för dem.
Enda skillnaden nu är att du inte vågar säga nånting....

Jag vet inte vad du tycker, men i min värld skulle inte jag vilja vara i den situationen och inte heller min hund.
Så Ja, jag tycker synd om din hund som har en så oerhört egoistisk ägare.
Citera
2017-10-30, 01:24
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
En hund skäller inte utan anledning, det är du som hundägare som inte lärt dig tolka din hund på rätt sätt!

Skulle du även ge en elstöt till ett spädbarn med kolik, när du tröttnat på att ungen skriker?

Det är inte elektriska stolen, nej, men du tillfogar fortfarande smärta.
Du tillfogar dessutom smärta på en individ som gör något som är fullständigt naturligt för den, dvs att skälla/kommunicera. All form av smärta är onödigt enligt mig.

En hund som skäller frenetiskt gör det oftast av stress och frustration.

Det är upp till dig som hundägare att ta reda på Varför hunden skäller och förebygga händelsen. Det gör man inte genom att tillfoga smärta till hunden.


Vi tar scenariot t.ex att du upplever att ett gäng människor som kommer emot dig är att hot, det ser ut som dom kommer rakt emot dig och agerar själva väldigt hotfullt.
Du blir jätterädd och du försöker skrämma iväg människorna både verbalt och fysiskt för att försöka rädda dig själv.

Varje gång du försöker att hävda dig eller gör ifrån dig ett ljud så får du en elstöt.
Du slutar såklart att skrika och vara jobbig eftersom du inte vill ha en stöt.
Men har det verkligen hjälpt problemet?
Du upplever fortfarande människorna som ett hot och du är fortfarande livrädd för dem.
Enda skillnaden nu är att du inte vågar säga nånting....

Jag vet inte vad du tycker, men i min värld skulle inte jag vilja vara i den situationen och inte heller min hund.
Så Ja, jag tycker synd om din hund som har en så oerhört egoistisk ägare.

Hunden mår märkbart mycket bättre sedan den slutat skälla på tvn, microvågsugnen, kaffekokaren, att lampan tänds, och en handfull helt absurda triggers,, alternativt ser hundrackarn in i framtiden när robotarna tar över och attackerar allt biologiskt liv och är därför skiträdd för min radio som inte ens är påslagen!

Eller min byrålåda, take your pick!


Allas liv i hushållet har märkbart förbättrats efter införandet av detta underbara hjälpmedel!


Är helt klart förespråkare för att införa detta på vissa människor som hasplar ur sig ogrundade saker i tid och otid!

Så, om du vill så kan jag skicka ett halsband till dig
__________________
Senast redigerad av Mikolino 2017-10-30 kl. 01:30.
Citera
2017-10-30, 02:06
  #22
Medlem
Conams avatar
Är man i övrigt en god ledare, så ser jag inte nån anledning att inte använda dylikt hjälpmedel!
Finns alltför många som aldrig skulle vara i närheten av en hund!
Citera
2017-10-30, 09:26
  #23
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Hunden mår märkbart mycket bättre sedan den slutat skälla på tvn, microvågsugnen, kaffekokaren, att lampan tänds, och en handfull helt absurda triggers,, alternativt ser hundrackarn in i framtiden när robotarna tar över och attackerar allt biologiskt liv och är därför skiträdd för min radio som inte ens är påslagen!

Eller min byrålåda, take your pick!


Allas liv i hushållet har märkbart förbättrats efter införandet av detta underbara hjälpmedel!


Är helt klart förespråkare för att införa detta på vissa människor som hasplar ur sig ogrundade saker i tid och otid!

Så, om du vill så kan jag skicka ett halsband till dig


Jag är helt klart förespråkare för att vissa människor här inne bör ha hundförbud, tills dess att människan kan påvisa någon form av kunskap gällande hundhållning...
Citera
2017-10-30, 15:45
  #24
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Efter att ha provat en del andra metoder (utan resultat då) så tänkte vi nu prova antiskallhalsband!

DÅ hunden (mops) är relativt liten så kan vi inte ha någon stor/tung anordning, så vilka rekommenderar ni?

Anordning med spray tror vi inte funkar, så el eller kraftig vibration får det nog vara!


Så, vilka finns och är ni nöjda med?
Har hitintills inte hört någon som varit nöjd med någon typ faktiskt.
Är det en skällig ras?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback