Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-06, 15:31
  #13
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
det du saknar är just hur det var då, när det inte fanns alternativ. testa slänga på en VHS på en tjocktv och kolla på någon film du verkligen gillade då haha, du kommer bli besviken tror jag.

ibland ska man låta minnen vara minnen
Nja, även om VHS är mycket mycket sämre än bluray, så får man inte glömma att många äldre tjocktvs är rätt små, och sitter man på samma avstånd, ca 3 meter, så döljs mycket av felen rätt bra.
Men självklart är det inte i närheten av bluray med en bra projektor.
Citera
2021-01-04, 19:45
  #14
Medlem
Att se vhs filmer med tjock tv kan ge en chock över hur dåligt ljud och kvalité det egentligen var på den tiden
Citera
2021-12-18, 19:30
  #15
Medlem
Kanske finns några som nöter på med
slitvargarna eller bara Tjock Tv fortfarande?
Med special.digtalboxar etc.
__________________
Senast redigerad av salladsmix 2021-12-18 kl. 19:38.
Citera
2021-12-18, 19:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Att se vhs filmer med tjock tv kan ge en chock över hur dåligt ljud och kvalité det egentligen var på den tiden
Tja just ljudet var inte sämre, åtminstone inte om man menar det inbyggda ljudet i TVn.
Nu löser man iofs det lätt med extern ljudanläggning men det inbyggda ljudet i dagens TV-apparater är inget att hänga i granen. För mig är det inte lyssningsbart
Citera
2021-12-24, 11:04
  #17
Medlem
På något konstigt sätt kan jag sakna hur obekvämt och pinsamt det kunde kännas när man besökte den lokala videouthyraren för att hyra en porr-rulle och det kom in en tjej i butiken… I början övergick jag snabbt till att låtsas kolla in vanliga filmer tills hon hade lämnat butiken. Med tiden övergick jag till att fortsätta granska p-rullarnas omslag trots att jag visste att hon såg mig. Det uppstod någon slags spänning i de stunderna.
Citera
2021-12-24, 16:51
  #18
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
På något konstigt sätt kan jag sakna hur obekvämt och pinsamt det kunde kännas när man besökte den lokala videouthyraren för att hyra en porr-rulle och det kom in en tjej i butiken… I början övergick jag snabbt till att låtsas kolla in vanliga filmer tills hon hade lämnat butiken. Med tiden övergick jag till att fortsätta granska p-rullarnas omslag trots att jag visste att hon såg mig. Det uppstod någon slags spänning i de stunderna.

Var ju dessutom ganska typiskt att det nästan alltid dök upp någon snygg tjej just som man var i färd med att kolla bland de filmerna.
Citera
2021-12-24, 16:57
  #19
Medlem
HasseBanans avatar
Spelar fortfarande både VHS och kassetter.

Har inspelningar av gamla TV-program på VHS som inte går att hitta på exempelvis youtube.

Lyssnar på gamla blandband (kassetter med låtar inspelade från radio) och hittar ibland bra låtar som jag sen letar upp på youtube.
Citera
2022-01-04, 12:55
  #20
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har både fungerande VHS-video och tjock-tv i min ägo men det är absolut inget jag använder i vardagen. Det handlar bara om nostalgi.
VHS var aldrig särskilt bra men kanske inte heller fullt så dåligt som många nog minns det. En fräsch inspelning på en ny kassett är visserligen tämligen lågupplöst men inte så illa i övrigt. En välanvänd och sliten hyrfilm är däremot något helt annat.

Kassettband kunde faktiskt vara riktigt bra. Ett kromband med Dolby B spelat i ett bättre kasettdäck lät inte alls illa medan en redan från början brusig Tracksinspelning, där Kaj Kindvall hörs i slutet av låten, som sedan har kopierats genom halva mellanstadieklassens dubbelkassettspelare tills den till slut når din Goldstar-freestyle, den låter förstås inget vidare...
Citera
  • 1
  • 2
vhs

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback