Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 19:34
  #1
Medlem
Hej, Jag har ett litet probelm på min altan. Vi har en särskild grupp som går till alla våra uttag på altanen, och idag när jag hade både radion ikopplad och en liten fläkt så märkte jag att när jag stängde av fläkten så stängdes radion även av, hur kan det hända när det är fast spänning i uttagen?

Och hur ska man lösa detta problem?
Citera
2017-06-14, 19:41
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ta dit en elektriker som får kika på det.
Citera
2017-06-15, 11:22
  #3
Medlem
Angerods avatar
Det var inte så att säkringen eller separat jfb löste ut? Var det i olika uttag? Annars är det extremt märkligt. Möjligen att flytande nolla skulle kunna orsaka något sådant med då borde det vara problem nån annanstans också.

Om det fortsätter eller händer samma sak om du kopplar in andra förbrukare i uttagen skulle jag säga att det definitivt är ett jobb för en elektriker att felsöka.
Citera
2017-06-15, 12:11
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Det var märkligt. Fast spänning säger du, menar du att det fortfarande var normal spänning (c:a 230 V) i uttaget efter att du stängt av fläkten och radion stängde av sig? Om det bara var radion som stängde av sig och inget annat hände, inga utlösta säkringar eller så så gissar jag på följande:

Fläkten har en elmotor. I elmotorer går strömmen genom spolar (lindad koppartråd). När ström flyter genom en spole och strömmen plötsligt bryts induceras hög spänning i kretsen som kan skapa gnistöverslag, se avsnittet "Att bryta strömmen i en induktiv krets" här: http://wikiskola.se/index.php?title=...ole_i_en_krets

Det är en oftast oönskad effekt fast den utnyttjas med mening i motorer med tändstift där den höga spänningen till gnistan fås i det ögonblick som strömmen till tändspolen bryts på lågspänningssidan.

Kanske det skapades en "strömspik", ett kort ögonblick med överspänning när du stängde av fläkten (hm, spänningsspik borde man kanske kalla det då, tja ström och spänning går ju hand i hand här), radion blev förvirrad av det och stängde av sig.

Funkar radion nu?
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-15 kl. 13:01.
Citera
2017-06-15, 13:04
  #5
Medlem
Jag mätte inte i uttaget när detta hände men båda två var ju inkopplade i samma uttag. Vet att det varit 230 och ingen spänning mellan nolla och jord.
Vi testade att koppla in en annan fläkt och då funkade det som det skulle.
Kan det vara så lätt då att fläkten var trasig på ngt vis?
Citera
2017-06-15, 13:27
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gradox
Jag mätte inte i uttaget när detta hände men båda två var ju inkopplade i samma uttag. Vet att det varit 230 och ingen spänning mellan nolla och jord.
Vi testade att koppla in en annan fläkt och då funkade det som det skulle.
Kan det vara så lätt då att fläkten var trasig på ngt vis?
Kan du inte skriva lite tydligare och samtidigt svara på det som frågats?
Citera
2017-06-15, 13:43
  #7
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gradox
Jag mätte inte i uttaget när detta hände men båda två var ju inkopplade i samma uttag. Vet att det varit 230 och ingen spänning mellan nolla och jord.
Vi testade att koppla in en annan fläkt och då funkade det som det skulle.
Kan det vara så lätt då att fläkten var trasig på ngt vis?

Då lär ju problemet finnas i den första fläkten. Inte nödvändigtvis trasig iom det Skunkjobb skrev men orsaken till det som hände.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback