Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-21, 03:36
  #25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Det höga TSH:t kan ge utåtstående ögon och hypothyroidismen
Utstående ögon aka ophthalmopathy är ett symtom på hypertyreos.
Citera
2017-06-21, 05:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Vanligaste orsaken till hypoglykemi är dåligt behandlad diabetes. Av din beskrivning att döma låter det som klassisk hypothyroidism, du har således lågt T3/T4 och får då högt TSH.

Det höga TSH:t kan ge utåtstående ögon och hypothyroidismen leder också till hypoglykemi. Kolla endokrinvärden hos läkaren.

Edit: finns tydliga samband mellan hypothyroidism och hypoglykemi.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...3/#!po=35.1852

Intressant, bra inlägg.
Citera
2017-06-21, 09:06
  #27
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Vanligaste orsaken till hypoglykemi är dåligt behandlad diabetes. Av din beskrivning att döma låter det som klassisk hypothyroidism, du har således lågt T3/T4 och får då högt TSH.

Det höga TSH:t kan ge utåtstående ögon och hypothyroidismen leder också till hypoglykemi. Kolla endokrinvärden hos läkaren.

Edit: finns tydliga samband mellan hypothyroidism och hypoglykemi.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...3/#!po=35.1852
Alltså allt i det här inlägget skriker okunskap.

För det första orsakas hypoglykemi i diabetiker av att patienterna insulinbehandlas, du får det att låta som att problemet är att de inte behandlas men isåfall skulle de vara hyperglykemiska.

För det andra så är det mycket riktigt som någon nyss i tråden påpekade att utåtstickande ögon är symtom för hypertyreos och inte hypotyreos.

För övrigt heter det inte hypothyroidism utan hypotyreos.
Citera
2017-06-21, 11:41
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Rask
Alltså allt i det här inlägget skriker okunskap.

För det första orsakas hypoglykemi i diabetiker av att patienterna insulinbehandlas, du får det att låta som att problemet är att de inte behandlas men isåfall skulle de vara hyperglykemiska.

För det andra så är det mycket riktigt som någon nyss i tråden påpekade att utåtstickande ögon är symtom för hypertyreos och inte hypotyreos.

För övrigt heter det inte hypothyroidism utan hypotyreos.

Att utåtstående ögon är vanligast vid hyperthyreos stämmer (t.ex Graves) men det är absolut också förekommande vid underaktiv sköldkörtel. Det är TSH/TRAK-antikroppar som kan ge utåtstående ögon, varför hypothyreos såväl som graves kan båda ge det symtomet.
Citera
2017-06-21, 18:33
  #29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Rask
För övrigt heter det inte hypothyroidism utan hypotyreos.
Hypothyroidism är det engelska namnet för hypotyreos.
Citera
2017-06-21, 19:43
  #30
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2010
Vilka läkemedel finns mot hypoglykemi?

Har man fel på sköldkörteln när man har hypoglykemi?

Jag har utåtstående och stirriga ögon, tror ni att det har koppling till ovanstående?

Är konstant hungrig. Redan efter typ 15 minuter efter en måltid, måste äta konstant. Annars blir jag skakig och yr. Jag har haft detta problem hela livet.

Jag vill vara påläst när jag går till doktorn. Därför frågar jag er.

När du tog dina blodprover förra året (enligt andra trådar), togs de på fastande mage då?
Citera
2017-06-23, 23:13
  #31
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321e
Jag tycker att det är oerhört plågsamt att vara konstant hungrig.

Jag kan relaterar till den konstanta hungern eftersom jag hade det när jag hade obehandlad hypotyreos.

Man ska medicinskt utreda och behandla varför du har hypoglukemi, men samtidigt kan du själv påverka ditt mående genom att äta mat som ger lång mättnad och jämnt blodsockerkurva.
Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2017-06-23, 23:18
  #32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Vanligaste orsaken till hypoglykemi är dåligt behandlad diabetes. Av din beskrivning att döma låter det som klassisk hypothyroidism, du har således lågt T3/T4 och får då högt TSH.

Det höga TSH:t kan ge utåtstående ögon och hypothyroidismen leder också till hypoglykemi. Kolla endokrinvärden hos läkaren.

Edit: finns tydliga samband mellan hypothyroidism och hypoglykemi.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...3/#!po=35.1852
Nej, hyperthyroidism. Han har symtom som är motsatta till hypothyroidism.
Citera
2017-06-23, 23:19
  #33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Att utåtstående ögon är vanligast vid hyperthyreos stämmer (t.ex Graves) men det är absolut också förekommande vid underaktiv sköldkörtel. Det är TSH/TRAK-antikroppar som kan ge utåtstående ögon, varför hypothyreos såväl som graves kan båda ge det symtomet.
Han äter var 30:e minut. Tror du han har hypo eller hyper? Varför krånglar du till det... suck
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback