Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-16, 16:57
  #13
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du ska sätta öljetterna i överkant, inte på sidorna.

Ett rör upptill, på detta fäster du presenningens överkant med hjälp av öljetterna.

Ett rör i nederkant, för att sträcka ut presenningen och hålla den på plats..

Mellan övre och undre röret trär du en lina (förslagsvis i båda kanterna) som passerar igenom presenningen i ett zigzagg-mönster.
De sitter öljetter i överkant från början men inte så tätt. I dom har ja hängt upp presenningen och där är den sträckt och bra. Vad ska röret upptill ha för funktion om det redan är sträckt i sin upphängning?
Linorna på sidorna går igenom samma öljetter upptill som krokarna sitter i och sen ska ja sätta de zickzack i dom nya längs med sidorna.
Är de nåt jag inte fattar? Den ska väl veckas, där av zickzack på sidorna?
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Att dra det i sidled som ett vanligt duschdraperi är kanske inget alternativ eller? Annars förefaller det ju en aning enklare.

Om du ska rulla upp det så får du ha ett någorlunda grovt rör att linda det kring så det inte sviktar ner märkbart på mitten för annars blir det fult och lustigt.
Har ingen skena eller något att dra den i sidleds, inte heller plats att ha den hängandes på sidan, men förstår din tanke.

Tänker mig en list eller bräda att sträcka ut den med nedtill. Grovt rör tror ja blir för tungt för krokarna.
Citera
2017-06-16, 18:55
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har ingen skena eller något att dra den i sidleds, inte heller plats att ha den hängandes på sidan, men förstår din tanke.

Tänker mig en list eller bräda att sträcka ut den med nedtill. Grovt rör tror ja blir för tungt för krokarna.
Om du kan sätta upp en hissanordning ā la rullgardin så kan du så klart sätta upp en skena för att dra draperiet i sidled lika väl, det är faktiskt mycket mycket enklare. Du skulle kunna spänna en vajer från vägg till vägg som öljetterna glider på också. Om platsen vid sidan är begränsad så förstår jag däremot om du hellre hissar den uppåt.

Det grova röret ska inte sitta i nederkant utan upptill och presenningen lindas upp runt röret om du skulle köra på rullgardinsprincipen som en del föreslagit.
Citera
2017-06-17, 10:17
  #15
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du kan sätta upp en hissanordning ā la rullgardin så kan du så klart sätta upp en skena för att dra draperiet i sidled lika väl, det är faktiskt mycket mycket enklare. Du skulle kunna spänna en vajer från vägg till vägg som öljetterna glider på också. Om platsen vid sidan är begränsad så förstår jag däremot om du hellre hissar den uppåt.

Det grova röret ska inte sitta i nederkant utan upptill och presenningen lindas upp runt röret om du skulle köra på rullgardinsprincipen som en del föreslagit.
Ja en skena hade varit enkelt men platsbristen är en stor anledning till att ja valt bort de, och att jag från början satte krokar bara för att hänga upp presenningen men kom sen på att ja inte ville ha den över väggen hela tiden.

Jag är nog lite trög men jag hajar inte hur ja ska kunna rulla röret för att rulla upp presenningen

Ska testa varianten av att dra upp den typ som en persienn. Har börjat sätta en massa extra öljetter. Tror bara kommer att gå bra på sidorna men att de kan bli knas på mitten, men vi får se.
Citera
2017-06-17, 11:50
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Ja en skena hade varit enkelt men platsbristen är en stor anledning till att ja valt bort de, och att jag från början satte krokar bara för att hänga upp presenningen men kom sen på att ja inte ville ha den över väggen hela tiden.

Jag är nog lite trög men jag hajar inte hur ja ska kunna rulla röret för att rulla upp presenningen

Ska testa varianten av att dra upp den typ som en persienn. Har börjat sätta en massa extra öljetter. Tror bara kommer att gå bra på sidorna men att de kan bli knas på mitten, men vi får se.
Det där med att rulla den runt ett rör, du har väl sett en rullgardin?

Men du kanske är med på den principen men undrar hur du ska få röret att rotera. Fjäderanordning som i självupprullande rullgardiner blir väl för komplicerat men en del rullgardiner har ju att man måste dra i ett snöre som går runt en liten trissa på gardinstången och liksom vinscha upp gardinen, såhär: http://images.clasohlson.com/medias/...2981846046.jpg

Du skulle kunna sätta någon rulle i änden på röret och ett rep i en loop som man drar i. Eller om du hittar en elmotor med växel så vore det ju riktigt tjusigt...
Citera
2017-06-17, 12:18
  #17
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där med att rulla den runt ett rör, du har väl sett en rullgardin?

Men du kanske är med på den principen men undrar hur du ska få röret att rotera. Fjäderanordning som i självupprullande rullgardiner blir väl för komplicerat men en del rullgardiner har ju att man måste dra i ett snöre som går runt en liten trissa på gardinstången och liksom vinscha upp gardinen, såhär: http://images.clasohlson.com/medias/...2981846046.jpg

Du skulle kunna sätta någon rulle i änden på röret och ett rep i en loop som man drar i. Eller om du hittar en elmotor med växel så vore det ju riktigt tjusigt...
Jorå ja har rullgardiner hemma
Är själva roterandet ja inte hajar hur man ska få till. De gäller ju att snöret man drar i får fäste på röret. Motor blir överkurs.
Men ja lägger rullandet åt sidan tills ja testat persienn-varianten först
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback