Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-14, 13:23
  #1
Medlem
Tjena Flashback,

För några år sedan satt min kompis i knipa med sitt gymnasiearbete. I utbyte mot en liten summa pengar skrev jag den åt honom. Då jag inte ville kräma stålar av min polare fick han ett riktigt kompispris för tjänsten och "lönen" hade jag inte någon riktig nytta av. Uppsatsen blev bra och hans examinatorer tyckte om den. Däremot hade min polare en massa slacker-kompisar som var redo att betala en hel del pengar för att få sitt gymnasiearbete gjort åt dem. Just då hade jag för mycket att göra så jag tog inte emot några av deras erbjudanden.

Nu har det gått några år och idag pluggar jag på universitetet. Eftersom jag har det jävligt kärvt ekonomiskt och inget jobb som jag skulle kunna falla tillbaks på ifall jag vill ta studieuppehåll, så är det rätt frestande att börja tjäna pengar på att skriva gymnasiearbeten till lata tonåringar. Jag är inte direkt något Mensa-geni, men jag är inte dum och jag har vana att skriva akademiskt.

Min fråga till er är om detta är något som ni tror är en bra idé att göra? Hur mycket pengar skulle man rimligen kunna kräva av en person man inte känner för ett gy-arbete? Kan man åka dit för det rent juridiskt, typ bedrägeri eller något? Tror ni att där finns en tillräckligt stor efterfrågan för att det skulle vara värt slitet?

Ser fram emot era svar.
Citera
2017-06-14, 14:14
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Tror det är urkundsförfalskning om en elev lämnar in någon annans arbete, men ingen behöver få reda på det

satsa på några hundralappar beroende på hur viktigt arbetet är, 250-450,- kanske?
Citera
2017-06-14, 15:00
  #3
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag skrev en bokanalys åt en snubbe på komvux för en limpa cigg. Men sen fick jag aldrig ciggen och såg typ aldrig han igen

Du måste nog vara diskret, tonåringar snackar för mycket. Det bästa är väl om du har ett syskon eller en kompis har ett syskon i gymnasieåldern, som kan hålla det low key och få tag i folk som är intresserade- För du kan ju liksom inte hänga utanför något gymnasium.

Men blir väl några hundra per grej max och om du skriver för många så kommer lärarna märka. Har du otur och skriver ett för bra arbete åt klassens dummaste elev så kan läraren märka det på första arbetet. Sedan när dumfan till ungjävel som inte ens kan skriva en bokrecenssion sitter på rektorns kontor med mamma o pappa kommer hen erkänna allt och peka ditt håll.
__________________
Senast redigerad av Drinkycrow 2017-06-14 kl. 15:40.
Citera
2017-06-14, 15:56
  #4
Medlem
Laxons avatar
Satsa istället på att bli ghost writer på högskoleproven, man kan tydligen kamma in ordentligt med pengar - såklart beroende på resultatet man levererar.

Mer first hand information om ämnet i fråga:
(FB) Tråden där fusk på högskoleprovet diskuteras
(Reddit) Spökskrivare på högskoleprovet, AMA
Citera
2017-06-14, 16:20
  #5
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Satsa istället på att bli ghost writer på högskoleproven, man kan tydligen kamma in ordentligt med pengar - såklart beroende på resultatet man levererar.

Mer first hand information om ämnet i fråga:
(FB) Tråden där fusk på högskoleprovet diskuteras
(Reddit) Spökskrivare på högskoleprovet, AMA


Jag har varit intresserad av det där men det är mycket jobb. Folk är sketchy som fan och man måste fixa fejklegg. Tror det kan vara svårt att slå sig in på. Men kanske värt det för TS om han är bra på HP.

Jag hade nog fof gjort det om jag inte var tvungen o flyga till Sverige. Tänk att lägga pengar på flyg fixa fejklegg och skit och sen drar sig kunden ut eller blåser en.. Man har ju bara 2 chanser om året...
Citera
2017-06-14, 20:27
  #6
Medlem
bzsx0809s avatar
Gjorde detta under min gymnaisetid för att tjäna extra pengar på sidan om, satte upp min egna hemsida som eleverna hade tillgång till. Det jag skrev var att jag sålde "exmepel" och "förslag" på hur uppgiften kunde skrivas.

Det funkade fin-fint, även fast vissa av lärarna visste det var jag som drev sidan, men de gjorde aldrig något emot mig och så som jag vet, inte heller de som köpte uppgifterna.
Citera
2017-06-14, 22:30
  #7
Medlem
Hmmm. Jo att bli ghost-writer hade ju varit något, men så duktig är jag nog inte, speciellt inte på matte-delen.

Jag har tänkt en del på hur det kan skvätta tillbaka, ifall en av ungjävlarna blir bustade och häver ur sig till lärarna. Tror ni inte att man kan hålla allt anonymt? Skulle kunna hålla kontakt med dem via en tillfällig email och att när det är klart så får pengarna i cash? Går ju inte att spåra det, eller rättare sagt, inga polisresurser kommer läggas ner på det. Undrar däremot om det går att bli straffad, eller kanske så kan jag blir relegerad från mitt universitet?

Angående betalning: är inte 500 lite för lite? Tänker ändå gy-arbeten på typ 12-20 sidor, garanterat betyg på någonstans mellan C-A. Kan man inte trycka upp prisklassen lite då?
Citera
2017-06-14, 22:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
Gjorde detta under min gymnaisetid för att tjäna extra pengar på sidan om, satte upp min egna hemsida som eleverna hade tillgång till. Det jag skrev var att jag sålde "exmepel" och "förslag" på hur uppgiften kunde skrivas.

Det funkade fin-fint, även fast vissa av lärarna visste det var jag som drev sidan, men de gjorde aldrig något emot mig och så som jag vet, inte heller de som köpte uppgifterna.



En hemsida kan ju vara en bra plats att börja på, så får alla intresserade vetskap om och kontakt med mig anonymt. Att hänga utanför gymnasieskolor är ju både opraktiskt och dumt. Hur mycket tog du för varje "förslag"/"exempel" du sålde?
Citera
2017-06-15, 17:14
  #9
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcisso96
Hmmm. Jo att bli ghost-writer hade ju varit något, men så duktig är jag nog inte, speciellt inte på matte-delen.

Jag har tänkt en del på hur det kan skvätta tillbaka, ifall en av ungjävlarna blir bustade och häver ur sig till lärarna. Tror ni inte att man kan hålla allt anonymt? Skulle kunna hålla kontakt med dem via en tillfällig email och att när det är klart så får pengarna i cash? Går ju inte att spåra det, eller rättare sagt, inga polisresurser kommer läggas ner på det. Undrar däremot om det går att bli straffad, eller kanske så kan jag blir relegerad från mitt universitet?

Angående betalning: är inte 500 lite för lite? Tänker ändå gy-arbeten på typ 12-20 sidor, garanterat betyg på någonstans mellan C-A. Kan man inte trycka upp prisklassen lite då?
Jag vet inte hur din gymnasietid var men jag hade 1000kr att röra mig med, så att lägga 500kr på ett prov/uppsats vore för mig helt uteslutet.
Du skulle väl kunna ta ca 150kr per timma. Sen får ju uppgiften inte vara plagierad då dom laddar upp alla uppsatser på (vad systemet nu heter) där det samkörs och för många likheter resulterar i F.

Sen ska man inte fuska här i livet
Citera
2017-06-15, 19:05
  #10
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcisso96
En hemsida kan ju vara en bra plats att börja på, så får alla intresserade vetskap om och kontakt med mig anonymt. Att hänga utanför gymnasieskolor är ju både opraktiskt och dumt. Hur mycket tog du för varje "förslag"/"exempel" du sålde?

Inga stora pengar direkt, givetsvis så hade man ju ett fast pris beroende på betygsnivå, men vi snackar en hundring eller två. Man gick liksom på gymnasiet, man har inte allt för mycket pengar då.
Citera
2017-06-15, 20:24
  #11
Medlem
Decentralizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcisso96
Hmmm. Jo att bli ghost-writer hade ju varit något, men så duktig är jag nog inte, speciellt inte på matte-delen.

Jag har tänkt en del på hur det kan skvätta tillbaka, ifall en av ungjävlarna blir bustade och häver ur sig till lärarna. Tror ni inte att man kan hålla allt anonymt? Skulle kunna hålla kontakt med dem via en tillfällig email och att när det är klart så får pengarna i cash? Går ju inte att spåra det, eller rättare sagt, inga polisresurser kommer läggas ner på det. Undrar däremot om det går att bli straffad, eller kanske så kan jag blir relegerad från mitt universitet?

Angående betalning: är inte 500 lite för lite? Tänker ändå gy-arbeten på typ 12-20 sidor, garanterat betyg på någonstans mellan C-A. Kan man inte trycka upp prisklassen lite då?

Jag tror inte att du gör något olagligt, men där får gärna någon mer juridiskt kunnig fylla på. Det är ju inte ens olagligt i sig att fuska på ett prov, däremot misstänker jag att det är olagligt att plagiera (om du exempelvis säljer samma arbete till två studenter).

Om du vill vara anonym så kan du ju skaffa appen Wickr och kommunicera med kunderna där. Ta sedan betalt i kontanter. Tror däremot inte att några polisresurser kommer att läggas på detta ö.h.t. så du kan nog pusta ut.

Två problem för dig blir nog summa för betalning (din kundgrupp har förmodligen inte så mycket pengar att röra sig med då studiebidraget ligger på ca 1000kr) samt att uppsatser laddas upp på en hemsida för att sedan analyseras av anti-plagiatmjukvaran Urkund (vilket eliminerar möjligheten att sälja samma arbete två gånger).

Lycka till!
Citera
2020-03-20, 11:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narcisso96
Tjena Flashback,

För några år sedan satt min kompis i knipa med sitt gymnasiearbete. I utbyte mot en liten summa pengar skrev jag den åt honom. Då jag inte ville kräma stålar av min polare fick han ett riktigt kompispris för tjänsten och "lönen" hade jag inte någon riktig nytta av. Uppsatsen blev bra och hans examinatorer tyckte om den. Däremot hade min polare en massa slacker-kompisar som var redo att betala en hel del pengar för att få sitt gymnasiearbete gjort åt dem. Just då hade jag för mycket att göra så jag tog inte emot några av deras erbjudanden.

Nu har det gått några år och idag pluggar jag på universitetet. Eftersom jag har det jävligt kärvt ekonomiskt och inget jobb som jag skulle kunna falla tillbaks på ifall jag vill ta studieuppehåll, så är det rätt frestande att börja tjäna pengar på att skriva gymnasiearbeten till lata tonåringar. Jag är inte direkt något Mensa-geni, men jag är inte dum och jag har vana att skriva akademiskt.

Min fråga till er är om detta är något som ni tror är en bra idé att göra? Hur mycket pengar skulle man rimligen kunna kräva av en person man inte känner för ett gy-arbete? Kan man åka dit för det rent juridiskt, typ bedrägeri eller något? Tror ni att där finns en tillräckligt stor efterfrågan för att det skulle vara värt slitet?

Ser fram emot era svar.
Tja, jag kan tänka mig runt 800-1000kr
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback