Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-15, 13:45
  #13
Medlem
Bra eller dåligt, vad vi undrar är om man kan importera en refurbished från, säg Irland eller UK?
Går ju bevisligen inte att köpa en i svenska apple store.
Citera
2017-06-15, 13:58
  #14
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som väntat är du bara en Applehatande stolle med vanföreställningar och dåliga kunskaper....

Du börjar med att påstå/tro, att Apple bara blåser ur dammet ut en begagnad dator och sen säljer den vidare som "ny". Bevisligen har du fel och fakta finns som visar det. Istället för att inse och erkänna att du har fel, så kör du det vanliga mönstret att försöka flytta fokus genom att börja flytta målstolparna.... så jäkla talade för vilken figur du är, pinsamt....

Det Apple gör är att på ett fabriksmässigt sätt noga kolla igenom alla delar, byta ut det som inte håller måttet, och se till att slutprodukten är likvärdig med en ny, och ger samma garantier som för en helt ny enhet. De tvingar ingen att köpa dessa fabriksrenoverade enheter, utan det är ett helt fritt val som många ändå tar för att spara en del pengar utan att få några egentliga ökade risker. Den renoverade datorn kan man inte heller skilja från en helt ny visuellt. Samma nykänsla och utseende etc.

Du valde som väntat att inte svara på min fråga om en dator som kostat 20 000kr ny, bara ska vara värd 10 000kr om den säljs begagnad efter 1 månad, så du får en chans till. Tycker du det låter vettigt?

Elektronik är generellt sett mycket långlivat, och kan fungera helt felfritt i en många år. Att då försöka påskina att begagnad elektronik skulle vara så riskabelt att det skulle vara värt bara hälften direkt det är begagnat, är ju rent infantilt.

Apples produkter håller generellt sett mycket hög kvalitet, men även de gör missar ibland. Och den där inlåsningen som de okunniga Applehatarna jämt kommer dragande med är nåt som man sällan märker av som Apple-användare, inte ens om man i vardagen använder en massa andra tillverkares produkter parallellt, men undantag finns såklart alltid.

Refurbisched är hur som helst ett tryggt köp, till ett lite lägre pris, för den som önskar det.


Att apple måste byta en massa delar i en halvår gammal dator för att kunna de en garanti säger allt. Sedan att betala 25 000 för en dator som gör sämre ifrån sig prestandamässigt än en dator som kostar mindre än hälften att bygga ihop själv av utvalda premiumdelar.

Och om apples ekosysem vill jag bara säga att om Apple skulle bygga en tvättmaskin så fick du bergsäkert köpa två svindyra adaptrar till både el och vattenanslutningen.

Sedan skulle fanstyget vägra tvätta om du inte använder svindyrt Apple-Tvättmedel

Apple är inte prisvärt och jag skulle aldrig betala mer än 25 procent av nypriset för en begagnad.
Citera
2017-06-15, 17:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Att apple måste byta en massa delar i en halvår gammal dator för att kunna de en garanti säger allt. Sedan att betala 25 000 för en dator som gör sämre ifrån sig prestandamässigt än en dator som kostar mindre än hälften att bygga ihop själv av utvalda premiumdelar.

Som jag sa, du är en okunnig Apple-hater, pinsamt...

Alla tillverkare (oavsett Apple, Dell, AlienWare och alla andra) får in enheter där köparen etc på ett eller annat sätt stött på bekymmer, det kan vara allt från en defekt SSD till vad som helst. I vissa fall får då köparen ut en ny enhet som ersättning, och Apple kan då antingen fixa den defekta delen och renovera just den enheten, eller strippa den på delar som kollas noga innan de kan ingå i en av delvis begagnade och nya delar nybyggd enhet. Ser inget som helst konstigt med det, man gör ju på liknande sätt med generatorer etc till bilar.

Här har du lite fakta och omdömen om detta att läsa, men jag gissar att du inte vill läsa om sådant som kan motbevisa dina påståenden och tro...

https://www.macrumors.com/guide/buyi...pple-products/

http://lifehacker.com/5880966/why-yo...apple-products

http://www.makeuseof.com/tag/buying-...-need-to-know/

Och sen kan man ju undra om ni okunniga Apple-haters aldrig tröttnar på detta synnerligen uttjatade (och nästan allltid felaktiga) påstående om att man för halva priset får en dator som presterar bättre än en Appledator...?

Tråden handlar om MacBook Pro, alltså en högpresterande slimmad och mycket portabel bärbar dator. Så vänligen visa mig nu ett exempel på en av dig ihopbyggd (ska vi glömma kostnaden för arbetstiden?) som är lika bra eller bättre på alla punkter, skärmen (inte bara upplösningen nu utan färgåtergivning ljusstyrka och allt) batteritider, lika låg vikt, lika liten storlek, lika bra touchpad, lika snabb SSD etc etc, alltså minst lika bra på alla punkter, och kostar hälften av priset för en MacBook Pro. Kan du visa mig ett exempel på en sådan, tack? Jag kan lova dig att du högst sannolikt inte klarar att få fram ett seriöst exempel på det du påstår.... Det finns ett färskt test mellan en Dell XPS och nya MBP med TouchBar, där Dell’en förvisso är bra mycket billigare, men den blir å andra sidan mer eller mindre stekt av MBP’n på väldigt många punkter, men vinner på vissa. Du kan läsa det testet här.

http://www.itpro.co.uk/laptops/21797...head-review-11

När det kommer till stationära datorer så blir det lite annorlunda. Därför att Apple i princip inte har några helt vanliga stationära hemmadatorer, allts en fyrkantig låda man kopplar till en skärm. De har i första han iMac’s vilka är en slimmad allt-i-ett-dator, och den är rätt dyr ja, och det finns säkert konkurrerande sådana från andra tillverkare som kan vara bättre i pris och t o m på vissa punkter.

Nu släpper Apple strax iMac Pro, som har ett startpris på över 50 000kr om jag minns rätt, vad tycker du om det? Bygger du lika bra eller bättre sådan dator för halva priset? Jag tror du får det svårt även i detta fall...


Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Och om apples ekosysem vill jag bara säga att om Apple skulle bygga en tvättmaskin så fick du bergsäkert köpa två svindyra adaptrar till både el och vattenanslutningen.

Sedan skulle fanstyget vägra tvätta om du inte använder svindyrt Apple-Tvättmedel

Klart överdrivet dravel...

Jag har använt Windowsdatorer sen 80talet, och gör det fortfarande på t ex jobbet ute till havs. Men kör Mac privat sen 2009, och det har funkat generellt sett väldigt bra utan nåt direkt mer krångel som du påstår. Jag har gått in på vilken elektroniklada som helst och greppat t ex hörlurar, kablar, hårddiskar, SSD, skrivare etc etc etc och bara kört på med dem direkt, funkat.

Men visst finns den en och annan egenhet med Apple, men det finns det ju med i princip alla tillverkar på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Apple är inte prisvärt och jag skulle aldrig betala mer än 25 procent av nypriset för en begagnad.

Vad som är prisvärt är i högsta grad subjektiv, och givetvis får du välja att köpa vad du vill för dina slantar.

För mig är det så att jag vet att Apples produkter ofta har ett rätt högt ingångspris, men man får ofta en hel del extra för dessa slantar, och då menar jag inte bara sådant du kan läsa i specarna.

Som avslutning kan så kan jag säga att det är närmast korkat att som många gör, sitta och jämföra var man kan bygga själv av komponenter inköpta från en rad olika tillverkare, från en rad olika butiker etc. Jag har hållit på så, och visst är det kul och man kan både spara en del slantar och få en redig stekardator. Men, ett stort men, att jämföra det med fabriksbyggda färdiga datorer, oavsett vilken tillverkare, är närmast korkat, för det är olika världar.

Köper man en komplett färdig dator, så ska tillverkaren redan ha sett till att allt funkar bra tillsammans, och lämnar garantier etc. Får du problem så har du bara ett ställe att kontakta, sen ska de fixa det hela.

Bygger du själv av en påse lösa komponenter, inhandlade lite varstans, från olika tillverkare, så är det DU som får se till att alla drivrutiner etc finns och är de rätta, och det är ta mig fan inte ovanligt med div. kompatibilitetsproblem, som då kan bli kluriga att fixa. Och knasar nåt så har du ett gäng olika ställen du får kontakta för att försöka få support och garanti ifrån.

Skilda världar som sagt, så att som du dra upp detta i en tråd som handlar om köp av högpresterande slimmade bärbara i högsta divisionen, blir mest bara fånigt.
Citera
2017-06-15, 21:10
  #16
Medlem
Nu är du egentligen fullständigt off topic för denna tråd, så vill du fortsätta leka obsinat okunnig Apple-hater så välj en mer lämplig tråd. Och jag noterar att du inte kunde eller vågade svara på de frågor jag ställde till dig. Bra, då vet vi att du är utan seriösa argument.

Men medan du funderar på om du vågar sticka in trynet i en mer lämplig tråd så kan du ju fundera på varför t ex Google m fl enormt stora företag har många tusentals Mac-datorer inom sin verksamhet, så även NASA. Tror de skaffat dessa för att flasha med dem....?

Fortfarande är det så att köpa en refurbished Mac är ett tryggt och bra val, om man vill ha en Mac. Vill man inte ha en Mac, oavsett anledning, så är det helt fritt att köpa nåt annat.

Men refurbisched är som jag redan visat dig fullständigt genomgångna och grundligt kontrollerade enheter, ihopsatta av nya och begagnade delar där så är möjligt, och de ser precis ut som vilken helt ny enhet som helst, och kommer med samma garantier. Men några tusingar billigare. Det är egentligen en win-win för både Apple och köparen, då felfria delar i t ex returnerade enheter kan komma till den användning de är tänkta för istället för att skrotas och hamla på sopberg eller recyclas på annat sätt.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-06-15 kl. 21:16.
Citera
2017-06-15, 21:21
  #17
Moderator
Rassas avatar
Mata nu inte det här lilla trollet mer, om h*n vill blogga vidare i sin egen lilla värld, låt det vara så.

Till TS: Det är ett prisvärt köp, men du lär få köpa den genom att låta någon med adress i England köpa den och skicka till dig eller använda tex Skypax.
Citera
2017-06-15, 21:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Mata nu inte det här lilla trollet mer, om h*n vill blogga vidare i sin egen lilla värld, låt det vara så.

Till TS: Det är ett prisvärt köp, men du lär få köpa den genom att låta någon med adress i England köpa den och skicka till dig eller använda tex Skypax.

Medhåll om trolleriet...

Som tillägg till refurbishsaken, så bör man se till att kolla upp att man verkligen får ett svensk tangentbord, om det är det man vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback