Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 12:18
  #1
Medlem
Jag parkerar bilen i en carport på min tomt. Carporten är relativt stabil, byggd av grova (ca 10 x 10 cm) träbalkar/stolpar.

Överväger nu att montera en kättning som kan låsas fast med ett rejält hänglås när bilen är parkerad i carporten.

Några tankar eller rekommendationer gällande dimensioner, styrka etc?

Jag tänker att det räcker om den är tillräckligt kraftig för att inte bara gå att 'knipsa' av med en bultsax eller liknande. Jag tror inte någon biltjuv vill stå och väsnas med en vinkelslip eller liknande, så tysta verktyg typ bultsax borde vara det 'värsta' som kan hända? Isåfall kanske
https://www.laskompaniet.se/product/...w-10-3-lopring
skulle funka, i kombination med ett klass 3-lås? Eller bör jag gå upp till klass 4?
Citera
2017-06-14, 12:21
  #2
Medlem
Uphills avatar
Vad är värdet på bilen?

Är den försäkrad?
Citera
2017-06-14, 12:32
  #3
Medlem
Hur hade du tänkt att fästa kättingen i bilen? Det enklaste är väl att bygga om carporten till ett garage? Detta försvårar en stöld eller inbrott men tar framförallt bort fokus på att det finns något att stjäla. Det som inte syns finns inte för de flesta!
Citera
2017-06-14, 12:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Vad är värdet på bilen? Är den försäkrad?

Bilen är värd kring 400 000 kr, och den är fullt försäkrad. En relevant fråga är ju förstås huruvida det är 'värt' besväret och kostnaden att ha en kätting som extra säkerhet? Tja, kanske tveksamt...
Citera
2017-06-14, 12:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur hade du tänkt att fästa kättingen i bilen? Det enklaste är väl att bygga om carporten till ett garage? Detta försvårar en stöld eller inbrott men tar framförallt bort fokus på att det finns något att stjäla. Det som inte syns finns inte för de flesta!

Det har du absolut rätt i, men det är ju förstås inte gratis att bygga om carporten till ett garage.


Tänkte inte fästa kättningen i själva bilen, utan bara använda den för att hindra att man kör ut ut carporten, alltså spänna upp den som avspärrning för 'entren'.
Citera
2017-06-14, 14:35
  #6
Medlem
ljudkellgrens avatar
Min tanke är att bilen borde ha en tillräckligt avancerad startspärr för att stjälas och köras bort. Då återstår bogsering.
Det är nog större chans att någon försöker stjäla delar och då skyddar bara ett garage.
Citera
2017-06-14, 14:42
  #7
Medlem
knullklassons avatar
Känns ganska onödigt tycker jag. Din kätting lär bara dra till sig intresse.
Bättre att montera en gps-tracker i bilen istället, på så vis kan du följa den hemifrån framför datorn på dess resa över Östersjön.
Citera
2017-06-14, 15:04
  #8
Medlem
ps870s avatar
Lägg en fotangel bakom varje framhjul istället. Tveksam om en tjuv ser dessa. När tjuvpacket backar ut blir det punka på två hjul och bilen blir svårkörd.
Men det troligaste är väl att de stjäl delar som t.ex ratten och inte hela bilen.
Citera
2017-06-14, 15:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Min tanke är att bilen borde ha en tillräckligt avancerad startspärr för att stjälas och köras bort. Då återstår bogsering.
Det är nog större chans att någon försöker stjäla delar och då skyddar bara ett garage.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Känns ganska onödigt tycker jag. Din kätting lär bara dra till sig intresse.
Bättre att montera en gps-tracker i bilen istället, på så vis kan du följa den hemifrån framför datorn på dess resa över Östersjön.

Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Lägg en fotangel bakom varje framhjul istället. Tveksam om en tjuv ser dessa. När tjuvpacket backar ut blir det punka på två hjul och bilen blir svårkörd.
Men det troligaste är väl att de stjäl delar som t.ex ratten och inte hela bilen.

Hmmm... Inser att ni sannolikt har alldeles rätt... Kanske har jag lite naivt fokuserat för mycket på att någon skulle köra iväg med hela bilen. Fasiken, jag som var sugen att köpa lite brutala kättingar... ;-) Men jag börjar fundera på om inte ett garage vore en bättre idé. Ska nog suga på den här karamellen lite längre...

Tack för alla bra svar!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback