Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 10:21
  #1
Medlem
Jag kom att tänka på en sak som hände när jag var liten. En kompis hade ett gammalt akvarium som stått orört i cirka 1 år. Det var igenväxt, fyllt av alger, växter och pumpen var inte på. Han trodde alla fiskar var döda sen lång tid tillbaka.

En dag ser jag en fisk simma där inne, vi börjar undersöka och upptäcker flera som lever. Dom har väl antagligen ätit växter och klarat sig på syret växterna skapat.

Iaf så bestämmer vi oss för att fånga upp dom för att vi tyckte synd om dom och släppa ut dom i en sjö.
Jag kommer inte ihåg exakt hur kallt det var utomhus men kanske ~14 grader eller så.
När vi släppte i dom så blev dom helt stela och gled iväg så vi inte såg dom längre.

Tror ni dom dog eller skulle dom kunna återhämta sig efter temperaturchocken som vi självklart inte ens tänkte på förrän efteråt?
Citera
2017-06-14, 10:41
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Förhoppningsvis så tvärdog dom...akvariefiskar ska ALDRIG släppas ut för de kan bli en invasiv art(sök på äppelsnigel) och även bära med sig olika sjukdomar.
Citera
2017-06-14, 10:45
  #3
Medlem
akvariefiskar kommer i regel från mer tropiska trakter på klotet. Temp i ett akvarie brukar ligga på 25 grader C. Så de utsläppta liven levde nog inte så länge i kalla norden.
Citera
2017-06-14, 10:49
  #4
Medlem
RedXs avatar
Och även om de överlevt köld-/vattenvärdechocken så lär en färggrann guppy vara ett enkelt byte för en hungrig abborre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback