• 32 322 online
  • 1 139 609 medlemmar
  • 59 032 464 inlägg
2017-06-14, 10:10
Avstängd
Hej jag är ute efter en ny dator. Datorn ska användas till Videoredigering (4k), bildredigering, programmering html och css. Jag kommer även använda datorn till att titta på youtube och andra medier.

jag har alltid haft en PC (Windows) men jag är sugen på att testa något nytt så nästa dator blir en mac.

Min fråga är vilken av apples datorer kommer fungera för mina behov. Behöver jag en Imac eller fungerar en Macbook pro 15. Macbooken har ju en stor fördel genom att den är bärbar.

Vilken processor, grafik kort, ram minne och lagringsutrymme ska jag välja i min dator för att det ska fungera bra (video redigering i 4k är ju väldigt krävande för datorn).

Jag kommer använda Final cut pro x som redigerings program och
Photoshop som bildredigerings program.

Jag har en budget på 30 000kr (inklusive Final cut pro).
Jag kan tänka mig att gå lite över 30 000 men det kommer att göra ont i hjärtat när det närmar sig 35 000.

Om någon vet vad som krävs för att köpa som student hos apple får ni gärna skriva det. (jag kommer spara några tusen om jag lyckas få student rean).

Vilken dator med vilka delar bör jag köpa?
Senast redigerad av 123456789101010 2017-06-14 kl. 10:12.
Citera
2017-06-14, 10:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123456789101010
Min fråga är vilken av apples datorer kommer fungera för mina behov. Behöver jag en Imac eller fungerar en Macbook pro 15. Macbooken har ju en stor fördel genom att den är bärbar.

Vilken dator med vilka delar bör jag köpa?

Ingen Mac (förutom Mac Pro) kommer i närheten av att ge dig realtidsredigering av 4k.

Alla Mac (inklusive Mac Pro) får däng av en medioker Windowsmaskin med ett femtusenkronors gamingkort.

Så enkelt är det bara.

Själv arbetar jag med Premiere och inte FCX, jag har en av de tyngsta Mac book Pro som pengar kunde köpa (och en iMac 27, ett par gamla aluminiumpro och lite annat) men arbetar uteslutande med proxyfiler för att inte bli galen på prestandan. Så, mitt arbetsflöde är proxyfiler, och slutrendering när jag sover.

Oooch startar jag upp min gamingburk (i7, dubbla GTX1070, 64GB-ram, win10) så kan jag köra 4K i realtid förutom nån enstaka hicka.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-06-14 kl. 11:07.
Citera
2017-06-14, 12:21
Avstängd
https://www.youtube.com/watch?v=-P5UWEKSUXo&t=221s

Titta på videon.
Det är inte smart att köpa en mac och sedan redigera i premiere pro. Hela grejen med mac är ju att Apple gör hårdvaran och även mjukvaran. Ladda ner Final cut så kommer du kunna redigera 4k utan problem på din mac.

Jag har använt premiere pro flera år och anledningen att jag vill byta till final cut är att premiere är ett extremt långsamt program som inte utnyttjar grafikkort specielt bra.
Citera
2017-06-14, 13:00
Medlem
EricVikings avatar
Du får mest dator och kraft för pengarna om du köper en PC, och sen är Avid MC ljusår bättre på många områden vad gäller redigering. Premiere är okej, men FCP är bara skräp.
Citera
2017-06-14, 13:22
Avstängd
Har du använt Final cut?
Citera