Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 07:21
  #1
Medlem
Hej,

Jag har börjat ta passionsblomma (tablett) för att lindra min oro och få en god natts sömn. Jag tycker det fungerar en aning, kanske behöver man äta tabletterna en längre tid? Jag såg nu att det även finns johannesört som fungerar för många. Finns det någon anledning att överväga testa johannesört istället eller har passionsblomma och johannesört samma effekt?

Tack på förhand!
Citera
2017-06-15, 16:11
  #2
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbada
Hej,

Jag har börjat ta passionsblomma (tablett) för att lindra min oro och få en god natts sömn. Jag tycker det fungerar en aning, kanske behöver man äta tabletterna en längre tid? Jag såg nu att det även finns johannesört som fungerar för många. Finns det någon anledning att överväga testa johannesört istället eller har passionsblomma och johannesört samma effekt?

Passionsblomma innehåller beta-carboliner som är monoaminoxidashämmande. Det betyder att aminer i hjärnan som Seretonin, Noradrenalin och Dopamin hindras från att brytas ned så snabbt och många får då en antidepressiv verkan därigenom.
Monoaminoxidashämmare kan som biverkan ge ex problem med blodtrycket och med migrän när man intar vissa livsmedel (rika på aminen tyrosin).

Johannesört fungerar som en ssri, men kan som biverkan även påverka enzymet cytocrome P450 som kroppen ofta använder för att bryta ned läkemedel (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15100173).
Det gör att Johannesört i kombination med andra läkemedel som p-piller, blodförtunnande Waran eller psykofarmaka kan ge oönskade allvarliga biverkningar.

De preparat som säljs i hälsokostbutikerna med passionsblomma eller johannesört innehåller så lite verksamma substanser att risken för biverkningar är väldigt låg, samtidigt som de låga doserna minskar chanserna att du ska få någon som helst effekt av din naturmedicin.

Plockar du egen johannesört i naturen (och gör te på dagligen) eller odlar egen passionsblomma som du gör te på så kan du få mer effekt. Biverkningar ska man känna till, för de kan vara allvarliga, men de är sälsynta.
Citera
2017-06-21, 20:44
  #3
Medlem
Tack för svar! :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback