Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 02:17
  #1
Medlem
Hebbemons avatar
Hejsan idag gick strömmen i lägenheten och har ej kommit tillbaka, sa till hyresvärlden angående problemet men han sa bara att han skulke skaffa dit en elektriker "nån dag" så tänker om det finns något jag kan göra själv. Provat allt som jag kan när det kommer till dem automatiska säkringarna i lägenheten men finns även massa mer i källaren med huvudbrytare osv, en fråga då: kan jag gå ner i källaren och starta om huvudbrytaren för hela huset och att eventuellt våran lägenhet får tillbaka sin ström då jag startar om allt i hela lägenhetshuset? Är helt oteknisk när det kommer till detta, snabba svar uppskattas!
__________________
Senast redigerad av Hebbemon 2017-06-14 kl. 02:23.
Citera
2017-06-14, 02:21
  #2
Medlem
Hebbemons avatar
Här är förövrigt en bild på proppskåpet i källaren: https://m.imgur.com/a/wE4rL
Citera
2017-06-14, 02:46
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebbemon
Hejsan idag gick strömmen i lägenheten och har ej kommit tillbaka, sa till hyresvärlden angående problemet men han sa bara att han skulke skaffa dit en elektriker "nån dag" så tänker om det finns något jag kan göra själv. Provat allt som jag kan när det kommer till dem automatiska säkringarna i lägenheten men finns även massa mer i källaren med huvudbrytare osv, en fråga då: kan jag gå ner i källaren och starta om huvudbrytaren för hela huset och att eventuellt våran lägenhet får tillbaka sin ström då jag startar om allt i hela lägenhetshuset? Är helt oteknisk när det kommer till detta, snabba svar uppskattas!

Pilla inte på husets säkringar, dina grannar lär knappast uppskatta det och det kommer inte hjälpa alls.

Kolla din egen i stället så att alla dvärgbrytare är i läge ON eller 1 (ett), troligen har din jordfelsbrytare löst ut om det är helt strömlöst i alla uttag.
Om du har en bild på din egen panel så skulle det kanske kunna hjälpa att lista ut vad som hänt.

Edit: Bilden ser för övrigt ut att vara till tvättstugan så har inget med övriga huset att göra. Hur som helst, låt bli att pilla på något utanför din lgh.
__________________
Senast redigerad av Kottie 2017-06-14 kl. 02:53.
Citera
2017-06-14, 03:26
  #4
Medlem
Hebbemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Pilla inte på husets säkringar, dina grannar lär knappast uppskatta det och det kommer inte hjälpa alls.

Kolla din egen i stället så att alla dvärgbrytare är i läge ON eller 1 (ett), troligen har din jordfelsbrytare löst ut om det är helt strömlöst i alla uttag.
Om du har en bild på din egen panel så skulle det kanske kunna hjälpa att lista ut vad som hänt.

Edit: Bilden ser för övrigt ut att vara till tvättstugan så har inget med övriga huset att göra. Hur som helst, låt bli att pilla på något utanför din lgh.

Ok uppfattat, här är en bild på mitt proppskåp:
http://imgur.com/a/Sz8oL
Citera
2017-06-14, 03:56
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Brukar finnas säkringar i källaren också, inte ovanligt att dessa löser ut vid fel i lägenheten
Citera
2017-06-14, 06:14
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebbemon
Ok uppfattat, här är en bild på mitt proppskåp:
http://imgur.com/a/Sz8oL

Du har enfasmatning till din lägenhet, så löser din huvudsäkring i källaren (sitter vanligtvis där) så blir hela lägenheten strömlös.

Samma hadehänt om jordfelsbryyaren löst, men det har deninte enligt bilden.

Att "starta om" en huvudbrytare som du säger hjälper inte ett dugg. Det fungerar inte på det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback