Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-18, 14:12
  #25
Medlem
C0B0LTs avatar
På Wikipedia finns en del fakta https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A4sand
Citat:
Hos populationer av stannfåglar är paren oftare trogna varandra livet ut medan flyttfåglarna oftare byter partners. När honan påbörjat ruvningen av äggen beger sig hanen bort och slår följe med andra hanar för att rugga sina vingpennor, och när ungarna är självständiga ruggar honan. Under denna ruggningsperiod är gräsänderna flygoförmögna i cirka en månad. Efter denna period återförenas hanar och honor igen. Utanför häckningstid är den mycket social och bildar stora flockar.
Citera
2017-07-18, 14:12
  #26
Medlem
C0B0LTs avatar
Är de intelligenta?
Ja, de klarar att överleva i naturen utan vare sig socialbidrag eller någon annan form av inkomst vilken människa hade klarat av det?

Har de bra hörsel?
De reagerar på ljud så de borde ha åtminstone lika bra som människan.

Ser de bra på långt håll? Ser de bra på nära håll?
På långt håll ser de minst lika bra som människan. På nära håll är det annorlunda då deras ögon sittor på sidorna och inte ser rakt framåt som hos människan. Deras syn är mer till för att se runt omkring och snabbt kunna upptäcka fiender. Om en gräsand skulle titta på dig tittar den alltså från sidan så ena ögat är riktat rakt mot dig.

När sover gräsänder?
De verkar sova när som helst på dygnet de känner för och har ingen speciell dygnsrytm som människan. De sover heller inte lika djupt som människor utan mer halvsover och kan reagera på ljud och vakna snabbt.

Har gräsänder individkännedom utan för rasen?
Ja de känner till exempel igen människor som de tidigare fått mat av.

Kommunicerar de livligt genom läten?
Hönorna gör det livligt medan drakarna inte kan kvacka högt utan mer kväker tyst.
Citera
2017-08-12, 16:54
  #27
Medlem
Handikappadmuss avatar
Ändorna skall endast vara till beskådning eller ibland matning(pensionärsterapi). Det är vad jag tycker.

Att titta på när de rycker ihop vid parväljandet kan också vara intressant, pervo där....
Citera
2017-08-24, 13:45
  #28
Avstängd
Jag pratade med min pappa i ett annat ärende, och han sa att änder, och domesticerade ankor är dom bästa "vakthundarna".

Dom har ett mycket starkt revirtänk, och är inte fega att göra stor sak om det genom att kvacka högt, närhelst hemmiljön är under hot.

Det är väl lite som med svanar som ofta kan upplevas som aggressiva. Eller flodhästar... listan kan göras lång med djur med stark revirkänsla.
Citera
2018-09-19, 09:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Dom har söta små gullefåglarna som älskar vitt bröd! Är dom snälla eller elaka? Jag funderar på att skaffa en sån fågel som husdjur och mata den, skämma bort den. Men jag är lite rädd. Tänk om dom bits? Tänk om dom skiter ner hela stället? Går det att göra änder tama?

Detta kanske passar bättre i husdjursforat, men jag testar här ändå eftersom det är ett vildmarksdjur.
Det finns en video på Youtube där flera hanar våldtar en hona. Det ser ut som en våldtäkt i alla fall. https://www.flashback.org/leave.php?...%2FR92FIf0A9wo

Ämnet har även diskuteras i en tråd här på Flashback.

https://www.flashback.org/t2825599p4
Citera
2019-03-18, 15:47
  #30
Medlem
Byahornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag pratade med min pappa i ett annat ärende, och han sa att änder, och domesticerade ankor är dom bästa "vakthundarna".

Dom har ett mycket starkt revirtänk, och är inte fega att göra stor sak om det genom att kvacka högt, närhelst hemmiljön är under hot.

Det är väl lite som med svanar som ofta kan upplevas som aggressiva. Eller flodhästar... listan kan göras lång med djur med stark revirkänsla.
Ja men då måste man ha en sjö eller å på sin tomt för de vill leva nära vatten. Men annars är de perfekta håller sig ofta gömda och är extremt vaksamma och märker om nån är på väg och börjar då kvacka och föra ett jävla liv.

https://www.youtube.com/watch?v=e2ZK...NcwVNIuEHYg51Y
Citera
2019-10-25, 05:36
  #31
Medlem
johanjosefssons avatar
Jäklar! Jag hade nästan glömt bort den här tråden. Har lärt mig nu att man inte ska ge skräp som bröd och liknande till fåglar. Det är insekter dom vill ha.

Har också noterat att de är notoriska mobbare. Men de underkastar sig människor för vi är större off course. Och självklart är vi deras "vänner" när de får mat av oss.
Citera
2021-11-22, 22:48
  #32
Medlem
Jag har sett många av dem göra ungefär dessa rörelser innan de flyger iväg, alltså ryckiga rörelser:

https://www.youtube.com/watch?v=EfU7FqbQ1UM
Citera
2021-11-22, 23:59
  #33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Gräsänder är vilda djur som det är förbjudet att fånga och ha som tamdjur.

De flesta raser av ankor härstammar från gräsanden, samma art men ok att äga.

Så, bor du på landet, har en bra damm de kan bada i och ett bra hus där de kan sova på natten, skaffa då ankor.

Ankägg är gott!
Ankor smakar gott!

Ankor blir tama och trevliga, utomhus.

Gräsänder, nej.
Citera
2021-11-28, 01:54
  #34
Avstängd
Bensindrivens avatar
Vad vet vi om gräsänder? Som om dom har en elak agenda mot mänskligheten?

Jag har bara goda erfarenheter av gräsänder.

Dom är duktiga på att dölja sin graviditet, för ena dagen kan dom simma alena, för att nästa dagen ha 7-8 småttingar simmandes i sitt släptåg.

Det är sött, men för mig som amatör naturfotograf så missade jag ju kläckningen som tydligen gick otroligt snabbt under den tiden jag inte satt där med min kamera redo.

Kring den 24 timmen av de 23:e timmarna jag spenderade där ute i vildmarken...
__________________
Senast redigerad av Bensindriven 2021-11-28 kl. 02:14.
Citera
2024-01-28, 01:05
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag pratade med min pappa i ett annat ärende, och han sa att änder, och domesticerade ankor är dom bästa "vakthundarna".

Dom har ett mycket starkt revirtänk, och är inte fega att göra stor sak om det genom att kvacka högt, närhelst hemmiljön är under hot.

Det är väl lite som med svanar som ofta kan upplevas som aggressiva. Eller flodhästar... listan kan göras lång med djur med stark revirkänsla.
Det är samma sak om du har vilda fåglar som bor runt dig. En del flyger snabbt iväg från träd där de går någon vilken är en bra indikation. Andra börjar kraxa och varna andra fåglar för fara. Små sparvar blir ofta knäpp tysta om någon kommer.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback