Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 00:06
  #1
Medlem
Tjena! Är relativt ny i "branschen" och har fram tills nu filmat med cine4 utan något vidare bra resultat enligt mig, tycker inte att jag har tillräckligt med dynamic range i post och känns som att klippen lätt blir oanvändbara om man råkar överexponera.

Har bestämt mig för att ge mig på slog, skippade det till en början då det verkade komplicerat men insåg att det finns inga genvägar så kan lika gärna dyka ner i det träsket på en gång. Satt i ett antal timmar igår och läste/lyssnade på hur man använder slog så det är inte riktigt det jag undrar över. Som jag förstått det så ska man överexponera 1-2 steg när man skjuter slog, men det jag inte fattar är hur man ska kunna behålla rätt exponering hela tiden när man använder det till video, ljusförhållanden ändras ju beroende på vart man siktar kameran och då syftar jag främst på den lilla indikatorn som visar -2 till +2 på skärmen. Ska man sätta sin exponering rätt på en plats där förhållandena stämmer så bra överens som möjligt med platsen man befinner sig/ska filma på eller ska man pilla med exponeringen mellan varenda "tagning".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback