Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 23:15
  #1
Medlem
No6s avatar
Hej, idag började min dator blåskärma som fan. Formatering löser det som vanligt tänkte jag, naturligtvis blåskärmade den efter att jag tagit bort partitionen och mitt under installationen av Windows så där stod jag utan OS, lyckligtvis lyckades jag klara mig utan blåskärm under andra försöket.

Efter lite googling kom jag fram till att man ska felsöka med Windows Memory Diagnostic men skiten säger ju bara att det är problem med minnet, inte vart problemet sitter och jag har 8 st DDR4 minnen så det tog ett tag att hitta exakt vilket. Naturligtvis var det sista minnet jag testade och självklart ett 16 GB. Jag vet inte om det finns ett bättre program som visar exakt vilket minne som krånglar, men jag var desperat.

Hur går ett minne sönder bara sådär? Kan det vara "platsen" på moderkortet som är paj och inte minnet(glömde prova)? Har kollat temperaturerna, allt är perfekt. Allt ligger runt 20-30 grader C. Blåser ur datorn med tryckluft regelbundet(och håller fast fläktarna). Jag hade 64 GB minne och nu 48 GB, tror inte ens jag använt hälften. Är lite nojjig över att fler minnen ska gå sönder. Jag är mer orolig över mina datorminnen än mitt eget, hehe.
Citera
2017-06-14, 00:00
  #2
Moderator
memymos avatar
Teknik prylar är teknik prylar. Hur kan en tv bara gå sönder?

Att ett minne blir dåligt med tid är mer vanligt fel än att moderkortet går sönder. Då dessa skrivs det till konstant när datorn är på.

Hur datorn använder minnena är inte att först skrivs det till ett minne tills allt är slut och sedan går över till nästa.

Men testa om platsen är trasig med att stoppa in ett helt minne och se om du får samma fel.

Snabbaste sättet jag vet att testa minnen är att rycka ut alla minnen boota med 1 minne kvar med memtest86 och köra ett hyfsat tungt test. Då kommer felen fram ganska fort.

Men du hade nog bara otur i turen om det "bara" var ett minne.
Citera
2017-06-14, 00:20
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Ja det kan bli fel på både minne och plats.
Ja det är tidskrävande att hitta felet!
Citera
2017-06-14, 18:02
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Är inte Memtest86 ett bättre program?
http://www.memtest86.com/download.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback