Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 21:14
  #1
Medlem
Mossneks avatar
Jag har en minikompressor samt en elektrisk kylväska hemma som jag aldrig har kunnat använda då dessa ska kopplas in i cigaretrutaget i bilen. Någon bil har jag då inte. Istället så har jag köpt en cigarettändaradapter som man kopplar in i väggen så att man slipper köpa en bil för att använda dessa saker. Problemet är att ingenting händer när jag försöker använda denna adapter. Jag köpte min cigarettändaradapter på ebay från kina så jag tänkte att kvalitén kanska var för dålig så jag köpte en till via ebay. Fortfarande så fungerar det inte så jag köpte en här på teknikmagasinet istället men fortfarande så går inte dessa enheter att använda. Adaptrarna har en liten lampa som lyser när man kopplar in den i väggen och kopplar man in en enhet i den och slår på så slocknar lampan men enheten går inte igång. Jag har försökt att hitta info på nätet ifall detta är ett vanligt problem men jag hittar ingenting alls.

Finns det någon annan där ute som har prövat en cigarettändaradapter i väggen hemma? Har den fungerat för er eller inte? Vad för typ av enhet har ni då kopplat in i den?
Citera
2017-06-13, 21:25
  #2
Medlem
Kylväska och kompressor tar mycket ström. Ström mäts i Ampere. (A) förmodligen är din adapter för klen, bara ämnad att ladda mobiler.
Läs på apparaternas märkskyltar.
Citera
2017-06-13, 21:27
  #3
Medlem
constants avatar
Möjligt att din kompressor behöver mer ström än vad adaptern kan leverera. Har du kontrollerat de uppgifterna? (puck-tvåa där...)

Det kan också vara kortis i kompressorn. Har du testat den i någon bil?
Citera
2017-06-13, 22:04
  #4
Medlem
Mossneks avatar
Tack. Där har vi ju svaret. Adaptrarna levererar bara 1000 mA alltså 1 Ampere. Kompressorn kräver upp till 14 Ampere. Jag har helatiden utgått ifrån att dessa adaptrar är tillverkade för att klara allt som ett cigarettuttag i en bil klarar av om inte ännu kraftfullare.

Jag får kolla om jag hittar en cigarettändaradapter som är kraftfullare då. Annars så får jag helt enkelt glömma att jag har dessa saker.
Citera
2017-06-13, 22:37
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossnek
Tack. Där har vi ju svaret. Adaptrarna levererar bara 1000 mA alltså 1 Ampere. Kompressorn kräver upp till 14 Ampere. Jag har helatiden utgått ifrån att dessa adaptrar är tillverkade för att klara allt som ett cigarettuttag i en bil klarar av om inte ännu kraftfullare.

Jag får kolla om jag hittar en cigarettändaradapter som är kraftfullare då. Annars så får jag helt enkelt glömma att jag har dessa saker.
14A hittar du inte!
Ladda ett bly-batteri, minsta typen från biltema funkar, koppla in en cigg-hona till batteriet, kör dina prylar...
Citera
2017-06-14, 05:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossnek
Tack. Där har vi ju svaret. Adaptrarna levererar bara 1000 mA alltså 1 Ampere. Kompressorn kräver upp till 14 Ampere. Jag har helatiden utgått ifrån att dessa adaptrar är tillverkade för att klara allt som ett cigarettuttag i en bil klarar av om inte ännu kraftfullare.

Jag får kolla om jag hittar en cigarettändaradapter som är kraftfullare då. Annars så får jag helt enkelt glömma att jag har dessa saker.
Du behöver nåt sånt här:
https://onnshop.onninen.com/no/EFO/S...ASCOT/p/GCY911
Eller:
http://www.stylingwebben.se/el-tillb...romadapter-10a
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback