Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 20:52
  #1
Medlem
Hej alla grafik-kunniga!

Jag har i min dumhet beställt en svg-fil från en grafisk designer, trots att jag aldrig använt en svg-fil.

Det jag vill göra är ganska simpelt egentligen, jag vill öppna filen och spara den som en högupplöst jpg (eftersom jag är bekväm med det formatet). Vet ni hur jag kan göra det?

Ber om ursäkt om frågan hamnat fel, men det här verkade vara rätt ställe.

Tack på förhand!

Mvh
Citera
2017-06-13, 21:00
  #2
Medlem
Det enda dumma hade väl varit om du beställt den som en högupplöst jpg.

En snabb Googling på "SVG to JPG" gav mig t.ex:
http://image.online-convert.com/convert-to-jpg
Citera
2017-06-13, 21:07
  #3
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Vet ni hur jag kan göra det?
Öppna den i ett vettigt redigeringsprogram (Photoshop/Illustrator kan du hämta hem från Adobe och använda i en månad har jag för mig) och spara ut eller exportera den i en storlek du tycker passar.

(Det var bra att du bad att få en SVG-fil då du själv kan storleksförändra den bäst du vill.)
Citera
2017-06-13, 22:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Det enda dumma hade väl varit om du beställt den som en högupplöst jpg.

En snabb Googling på "SVG to JPG" gav mig t.ex:
http://image.online-convert.com/convert-to-jpg

Jag provade att ändra SVG-filen via den hemsidan och den kom ut pixelerad. Jag är rädd att jag inte riktigt fått det jag bett om, för killen jag beställde av verkar inte vara en professionell designer (han verkar göra detta mest på fritiden). Jag ska prova att öppna den i Illustrator också.

Om bilden blir pixelerad när jag öppnar den i det programmet, betyder det då att det är ett fel på filen eller kan det vara så att jag använder programmet fel?
Citera
2017-06-13, 22:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Jag provade att ändra SVG-filen via den hemsidan och den kom ut pixelerad. Jag är rädd att jag inte riktigt fått det jag bett om, för killen jag beställde av verkar inte vara en professionell designer (han verkar göra detta mest på fritiden). Jag ska prova att öppna den i Illustrator också.

Om bilden blir pixelerad när jag öppnar den i det programmet, betyder det då att det är ett fel på filen eller kan det vara så att jag använder programmet fel?
Pixelerad?

JPG är inte ett vektoriserat format. Det är klart att det blir pixlar?

Det är inte nog inte fel på filen. SVG är vektorformat. Filen har inga pixlar. När du konverterar till JPG-format så byter du ju till att använda pixlar.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-13 kl. 22:17.
Citera
2017-06-13, 22:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Pixelerad?

JPG är inte ett vektoriserat format. Det är klar att det blir pixlar?

Det är inte fel på filen. SVG är vektorformat. Filen har inga pixlar. När du konverterar till JPG-format så byter du ju till att använda pixlar.

Jag menar att man kan se de stora fyrkantiga pixelformerna i bilden och man försöker konvertera bilden till något högupplöst. Det ser alltså bara ut som en jpg-bild som tänjts ut. En vektor-fil borde man väl rimligtvis omvandla till vilken storlek som helst utan att den ser konstig ut?
Citera
2017-06-13, 22:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Jag menar att man kan se de stora fyrkantiga pixelformerna i bilden och man försöker konvertera bilden till något högupplöst. Det ser alltså bara ut som en jpg-bild som tänjts ut. En vektor-fil borde man väl rimligtvis omvandla till vilken storlek som helst utan att den ser konstig ut?
Ja, du ska kunna konvertera till vilken storlek som helst. Låter konstigt. Hade vi kunnat ge källkoden för SVG-filen så hade vi kunnat bedöma, men det kanske du inte vill dela med dig av
Citera
2017-06-13, 22:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Ja, du ska kunna konvertera till vilken storlek som helst. Låter konstigt. Hade vi kunnat ge källkoden för SVG-filen så hade vi kunnat bedöma, men det kanske du inte vill dela med dig av

Jag kan nog skicka det, men helst då i pm, eftersom jag inte vill outta mig själv på Flashback. Ska jag dra iväg ett pm?
Citera
2017-06-13, 22:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Jag kan nog skicka det, men helst då i pm, eftersom jag inte vill outta mig själv på Flashback. Ska jag dra iväg ett pm?
Sure, om du vill
Citera
2017-06-14, 20:31
  #10
Medlem
svg är ju högupplöst.

Vad ska du göra med den? Vad ska du använda den till som gör att du vill spara om den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback