Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-13, 20:19
  #1
Medlem
Hej, körde i en kö in i bilen framför i ca 5-7 km/h, alltså ungefär den fart bilen har när man ligger och kör på dragläget i en kö. Jag fick en pytteliten buckla i min regplåt där fram och bilen framför tog smällen i bakre stötdämparen utan några märkbara synliga skador. Föraren till den andra bilen sa att han kände lite i nacken men att det inte var så farligt. Nu i efterhand ringde hans pappa och sa att hans son hade mycket ont och lät väldigt upprörd och frustrerad. Han lät dock mer nöjd när han fick mitt försäkringsnummer från mitt bolag.

Mina frågar är helt enkelt, täcker min trafikförsäkring hans personskador även om dom skulle bli långvariga? och Kan man verkligen få långvariga whiplash skador av en krock i sån låg hastiget? läst andra som kört in i 10-20 km/h och sagt att den andra föraren var helt oskadd.
Citera
2017-06-13, 20:27
  #2
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Hej, körde i en kö in i bilen framför i ca 5-7 km/h, alltså ungefär den fart bilen har när man ligger och kör på dragläget i en kö. Jag fick en pytteliten buckla i min regplåt där fram och bilen framför tog smällen i bakre stötdämparen utan några märkbara synliga skador. Föraren till den andra bilen sa att han kände lite i nacken men att det inte var så farligt. Nu i efterhand ringde hans pappa och sa att hans son hade mycket ont och lät väldigt upprörd och frustrerad. Han lät dock mer nöjd när han fick mitt försäkringsnummer från mitt bolag.

Mina frågar är helt enkelt, täcker min trafikförsäkring hans personskador även om dom skulle bli långvariga? och Kan man verkligen få långvariga whiplash skador av en krock i sån låg hastiget? läst andra som kört in i 10-20 km/h och sagt att den andra föraren var helt oskadd.

Ja.
Citera
2017-06-13, 20:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Mina frågar är helt enkelt, täcker min trafikförsäkring hans personskador även om dom skulle bli långvariga?
Ja. Det är det trafikförsäkringen är till för.
Citera
2017-06-13, 20:49
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Ja och det här är inte USA, du kommer inte bli stämd ur hus och hem.
Citera
2017-06-13, 20:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ja och det här är inte USA, du kommer inte bli stämd ur hus och hem.
det lät liksom på pappan som att det var jätte alvarligt, när sonen själv sa att han knappt kände något .
Citera
2017-06-13, 21:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
det lät liksom på pappan som att det var jätte alvarligt, när sonen själv sa att han knappt kände något .
Whiplash kan komma flera år i efterhand. Blir man baksmälld oavsett hastighet så ska man se till att det dokumenteras.
I ditt fall kan du vara lugn. Precis som en annan redan sagt så är detta saker som gör att trafikförsäkring är ett krav. Killen i fråga kan få livslångt lidande o handikapp.
Men du kan lugnt sitta i båten. Detta administrerar ditt försäkringsbolag.
Citera
2017-06-13, 21:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Whiplash kan komma flera år i efterhand. Blir man baksmälld oavsett hastighet så ska man se till att det dokumenteras.
I ditt fall kan du vara lugn. Precis som en annan redan sagt så är detta saker som gör att trafikförsäkring är ett krav. Killen i fråga kan få livslångt lidande o handikapp.
Men du kan lugnt sitta i båten. Detta administrerar ditt försäkringsbolag.
Jag känner ju faktiskt också lite i nacken. Borde jag också gå till sjukhuset och få det dokumenterat?
Citera
2017-06-13, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Whiplash kan komma flera år i efterhand. Blir man baksmälld oavsett hastighet så ska man se till att det dokumenteras.
I ditt fall kan du vara lugn. Precis som en annan redan sagt så är detta saker som gör att trafikförsäkring är ett krav. Killen i fråga kan få livslångt lidande o handikapp.
Men du kan lugnt sitta i båten. Detta administrerar ditt försäkringsbolag.
Känns dock som att Whiplash så allvarligt kan komma av en så lätt krock
Citera
2017-06-13, 22:50
  #9
Medlem
miikoss avatar
Typ, i alla fall.

Trafikförsäkringen täcker personskadorna, men för vård så är det mer så att den täcker egenkostnaderna, ex. besöksavgift till läkare. Socialförsäkringen täcker merparten av kostnaderna.

Har ingen aning om hur Whiplash uppstår, men vad jag förstår så handlar det mer om hur huvudet far, än hastighet på bilen. Säkrast är att luta huvudet mot nackskydd om det finns i bilen, framförallt om man ser en bil komma snabbt bakom.
Citera
2017-06-14, 00:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Hej, körde i en kö in i bilen framför i ca 5-7 km/h, alltså ungefär den fart bilen har när man ligger och kör på dragläget i en kö. Jag fick en pytteliten buckla i min regplåt där fram och bilen framför tog smällen i bakre stötdämparen utan några märkbara synliga skador. Föraren till den andra bilen sa att han kände lite i nacken men att det inte var så farligt. Nu i efterhand ringde hans pappa och sa att hans son hade mycket ont och lät väldigt upprörd och frustrerad. Han lät dock mer nöjd när han fick mitt försäkringsnummer från mitt bolag.

Mina frågar är helt enkelt, täcker min trafikförsäkring hans personskador även om dom skulle bli långvariga? och Kan man verkligen få långvariga whiplash skador av en krock i sån låg hastiget? läst andra som kört in i 10-20 km/h och sagt att den andra föraren var helt oskadd.
Ja,även ifall han/hon i framtiden får men
Eller liknande är personen skyddad av din försäkring men det är något Du inte kommer känna av
Citera
2017-06-14, 00:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Jag känner ju faktiskt också lite i nacken. Borde jag också gå till sjukhuset och få det dokumenterat?
Backade du eftersom ni tydligen var två som blev baksmällda?
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Känns dock som att Whiplash så allvarligt kan komma av en så lätt krock
Whiplash är jävligt skumt. Nu är jag inte läkare men har förstått att det har med nackens rörelse o inte hastighet. Men varför hakar du upp dig på detta? Är knappast så att du lär vara behandlande läkare.
Citera
2017-06-14, 10:06
  #12
Medlem
RagingHippies avatar
Vilken växel la du i innan du körde in bakifrån ? var det 2:an ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback