Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 19:37
  #1
Medlem
Törstg som en kamel går jag in på en bensimack, och plockar en läsk i kylen. Ställer mig i den långa kön, öppnar och dricker. Väl framme upplyser kassapersonalen mig att detta kan klassas som stöld. Men det är ok för denna gång.
Är det verkligen stöld ? Jag kan ju tanka bilen för 1000 kr, innan jag betalar?
Spolarvätska etc, brukar också finnas att fylla på, innan man betalar.
Hungriga ungar är inte heller ovanligt att man öppnar förpackninge för, visar det tomma pappret i kassan och betalar.
Kan någon lagen, vad som gäller? Kan en läsk för 20 kr bli stöld? Borde det inte bli snatteri i så fall?
Citera
2017-06-13, 19:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Törstg som en kamel går jag in på en bensimack, och plockar en läsk i kylen. Ställer mig i den långa kön, öppnar och dricker. Väl framme upplyser kassapersonalen mig att detta kan klassas som stöld. Men det är ok för denna gång.
Är det verkligen stöld ? Jag kan ju tanka bilen för 1000 kr, innan jag betalar?
Spolarvätska etc, brukar också finnas att fylla på, innan man betalar.
Hungriga ungar är inte heller ovanligt att man öppnar förpackninge för, visar det tomma pappret i kassan och betalar.
Kan någon lagen, vad som gäller? Kan en läsk för 20 kr bli stöld? Borde det inte bli snatteri i så fall?

Ja, du måste betala för varan innan du konsumerar den. Något annat du undrar över som nybliven vuxen?
Citera
2017-06-13, 19:41
  #3
Medlem
Greateds avatar
Verkligen inte, många som öppnar drickor / snacks innan man betalar. Ser inget problem med det sålänge man är ärlig
Citera
2017-06-13, 19:43
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Verkligen inte, många som öppnar drickor / snacks innan man betalar. Ser inget problem med det sålänge man är ärlig

Bara för att någon annan gör det, är inte detsamma som att det är lov.
Givetvis är det stöld!

Dagens ungdomar har fan i mig ingen hyffs och är så ouppfostrade!
Ingen respekt för någon eller något!
Citera
2017-06-13, 19:46
  #5
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bara för att någon annan gör det, är inte detsamma som att det är lov.
Givetvis är det stöld!

Dagens ungdomar har fan i mig ingen hyffs och är så ouppfostrade!
Ingen respekt för någon eller något!


Gammgubbe, varför skulle man vara ouppfostrad för att man öppnar en dricka innan den är betald?

Dock tycker jag det är riktigt fult alla som provsmakar lösgodis, förekommer rätt ofta
__________________
Senast redigerad av Greated 2017-06-13 kl. 19:51.
Citera
2017-06-13, 19:46
  #6
Medlem
Det är absolut inte stöld. I så fall snatteri.

Och det verkar inte ens vara snatteri:
https://lagen.nu/1962:700#K8P2

Se kommentaren:
Citat:
Hela varan skall passerat gränsen där gränsen ytterst avgränsas av butikens utgång, kassaspärren vilken jämställs med där transportbandet vid kassan slutar eller slutligen om varan förs över till en annan klart avgränsad avdelning inom butiken. Hela varan skall ha passerat gränsen, för att brottet skall anses fullbordat.
Citera
2017-06-13, 19:48
  #7
Medlem
Det är inte stöld förens du passerat kassalinjen, fram tills dess kan du stoppa ner produkter i väskan, jackan och magen.

http://lawline.se/answers/8519
Citera
2017-06-13, 19:50
  #8
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bara för att någon annan gör det, är inte detsamma som att det är lov.
Givetvis är det stöld!

Dagens ungdomar har fan i mig ingen hyffs och är så ouppfostrade!
Ingen respekt för någon eller något!
Men han har ju en point, när han säger att vi kan tanka bilen, innan vi har betalat?
Citera
2017-06-13, 19:50
  #9
Medlem
Stöld kan ni glömma, utan då talar vi om snatteri som dessutom i det här fallet är en tämligen ringa summa (15-20kr?).

Jag har för mig att rättsläget är lite oklart här, och att det varierar beroende på omständigheterna. Men när TS står i kön och dessutom har tillräckliga betalningsmedel så blir det svårt att styrka någon form av brott.
Citera
2017-06-13, 20:05
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Stöld kan ni glömma, utan då talar vi om snatteri som dessutom i det här fallet är en tämligen ringa summa (15-20kr?).

Jag har för mig att rättsläget är lite oklart här, och att det varierar beroende på omständigheterna. Men när TS står i kön och dessutom har tillräckliga betalningsmedel så blir det svårt att styrka någon form av brott.

Ja, i praktiken så är lagen inte "lika": Jag som medelålders skötsam man har faktiskt (för några år sedan) druckit upp en flaska mineralvatten inne i en affär. (Under en rejäl värmebölja, typ 30 grader). Betalade flaskan (då tom) vid kassan när jag betalade mina övriga varor. Det var inga problem med detta. DÄREMOT kan jag tänka mig att övriga, som inte är "medelålders män", dvs. fjortisar som tar sig in i affärer och gör liknande, kan få problem med lagen. Men i praktiken ser folk skillnad på "buset" och oss övriga "skötsamma".
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-06-13 kl. 20:07.
Citera
2017-06-13, 20:14
  #11
Medlem
Jag gör samma sak, detta är inte ngt brottsligt, så länge du betalar varan så är det ok, ibland när jag är på ica och lillgrabben tjuter ger jag honom en smoothie för allas trevnad som jag sen betalar för.

De flesta restauranger jag vart i äter jag först och betalar sen, inser att det är lite annorlunda men ändå inte helt olikt.

Men bästa "hållkäften mackpojk" är ju ändå det ni var inne på tidigare, "min bil drack precis 70liter diesel, som ännu inter betald för" och det är givetvis ok så länge man betalar för sig.
Citera
2017-06-13, 20:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, i praktiken så är lagen inte "lika": Jag som medelålders skötsam man har faktiskt (för några år sedan) druckit upp en flaska mineralvatten inne i en affär. (Under en rejäl värmebölja, typ 30 grader). Betalade flaskan (då tom) vid kassan när jag betalade mina övriga varor. Det var inga problem med detta. DÄREMOT kan jag tänka mig att övriga, som inte är "medelålders män", dvs. fjortisar som tar sig in i affärer och gör liknande, kan få problem med lagen. Men i praktiken ser folk skillnad på "buset" och oss övriga "skötsamma".
Det har ingenting med VEM (ålder, utseende, kön) som gör något, utan dennes intentioner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback