Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-13, 22:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Om det inte avtalats något så finns det förstås inte något att betala. Och självklart är det normala att man fakturerar. Kvitto kan man förstås få efter att man genomfört betalningen.

Til syvende og sidst är det dock så att man själv måste ha koll på när och vad man kommit överens om att betala.

Fråga:
Vad händer om en faktura kommer bort i posten? Kan jag vänta med att betala tills fakturan kommer fram?
Svar:
Nej, du är fortfarande skyldig att betala inom den tid du och företaget har kommit överens om, även om du inte har fått någon faktura. Du måste alltså själv hålla koll på de avtal som du har ingått och se till att betala i tid.

(Konsumentverket och kronofogden i samarbete med andra myndigheter, konsumentbyråer och kommuner)

I ett läge då ingen faktura erhållits men sådan förväntas är det mycket troligt att inget avtalats, möjligen priset, men det räcker ju inte för att kunna betala. Enklast för ts är givetvis att efterlysa fakturan. Ibland är dock beställning och/eller avtal så diffust att det knappast kan anses vara ett avtal om betalning, inte alltid säkert att exakt belopp angetts överhuvudtaget.
Citera
2017-06-13, 22:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Hej,

Jag har nyligen köpt en tjänst av en leverantör som inte skickat faktura. Min fråga är: Måste leverantören göra det? Han förväntar sig att få betalning in på sitt bankkonto. Kan jag neka honom betalning tills jag fått fakturan?

Måste inte jag få en faktura för att kunna bokföra? Vi har avtalat via mejl.

Om den här tråden fungerar bättre i juridik-forumet ber jag om ursäkt.
Tack på förhand!

Det som ni avtalat, innefattade det såväl belopp som var medlen skulle sättas in samt kredittid? Är detta avtal tillräckligt detaljerat går det givetvis att använda som verifikat, men då skall både organisationsnummer och momsbelopp (i förekommande fall) framgå också.
Citera
2017-06-13, 22:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Jag tror han är privatperson. Han har har tidigare skickat faktura för en annan sak, och då uppgett sitt personkonto på fakturan.

Om han är privatperson ska du passa dig, du kan åka på att betala arbetsgivaravgifter och skatter åt honom.... Se till att få en riktig faktura, om han inte är registrerad som företagare, får han ta det genom frilansfinans eller liknande.
Citera
2017-06-15, 18:42
  #16
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Herregud, finns det något lagrum jag kan hänvisa till om leverantören strular?

Vad sägs om bokföringslagen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback