Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 17:46
  #1
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Någon som har koll hur jämförelsesajter egentligen fungerar? Har sajterna någon deal med företagen de jämför eller gör de det bara och sedan får inkomster genom annonsering kring sidan?

Det mest logiska borde ju vara att "jämförelsen" i sig är en annons, dvs om kunden nappar på erbjudandet så går denne vidare till företagets hemsida där de genomför ett köp?

Jag har ingen koll, känner dock att jag vill lära mig lite ang affiliate och jämförelsesajter, någon som har mer koll? erfarenhet? kanske till och med drivit en jämförelse sajt? Skriv!

Tack på förhand!
Citera
2017-06-13, 17:58
  #2
Medlem
T.ex. Prisjakt tar betalt av företagen för att synas där. Gratis att registrera men dom tar extra betalt för att länka till företagen, extra betalt för att inkludera kundomdömen, och ytterligare extra för att dom ska få synas med logga där.

Andra liknande sajter har provisionsbaserade system. Man länkar till produktsidor och om dessa leder till köp så får dom en del av kakan för att ha skickat dit kunden.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-06-13 kl. 18:03.
Citera
2017-06-13, 18:05
  #3
Medlem
I ett avsnitt av Kapitalet förklaras det rätt bra hur det fungerar:

http://kapitalet.se/2017/05/29/prisj...ndelns-regler/

Rekommenderar även övriga avsnitt av Kapitalet, det är en bra podd som tar upp lite mer udda ämnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback