Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 12:26
  #25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dock kan det kännas som tvång när någon auktoritet säger "Gud vill....".
Även om ingen summa nämns, så blir det ju press på den religiöse.
Fast Gud vill inte att du skall ge om inte det kommer från ditt eget hjärta.
Citera
2017-06-16, 12:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Fast Gud vill inte att du skall ge om inte det kommer från ditt eget hjärta.
Ja, jag förstår den delen.
Citera
2017-06-19, 07:13
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Ni som är kristna och anser att man måste
ge tionde till sin församling. Hur resonerar
ni om de människor som inte har råd med
det?

Jag kan ta mig själv som exempel.

Tionde för mig skulle innebära att jag skulle
ge 1500 kr per månad till en församling. Det
är helt omöjligt. Jag får så lite pengar över
att jag inte ens kan ge 100 kr varje månad.
1500 kr är ett slag i ansiktet. Snacka om att
prövas över sin förmåga...

Jag blir arg bara jag tänker på det.
Har ni kristna några åsikter om detta?

Betar du skatt ? Hur mycket ?
Citera
2017-06-19, 13:59
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Betar du skatt ? Hur mycket ?

Jag antar att du undrar om jag betalar
skatt?

Varför undrar du?
Citera
2017-06-19, 22:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag antar att du undrar om jag betalar
skatt?

Varför undrar du?

syftar på det tionde.
Citera
2017-06-22, 12:17
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
syftar på det tionde.

Nej jag betalar inte tionde...

Jag är ateist och är inte med i någon
kyrka.
Citera
2017-06-22, 12:31
  #31
Medlem
G13Hazes avatar
Mormonerna förespråkar också att man ger var tioende till församlingen, det är inte ett måste, men ses som något du bör göra om du kan.

Nu är jag inte mormon, men så har jag förstått det.
Citera
2017-06-23, 23:47
  #32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Gamla testamentet är religiösa lagar som gäller Judar. Som icke Jude är du inte tvungen att ge tionde till någon religiös oragnisation om du inte vill.

Tiondet var den tidens (bronsålderns Israels) skatt. Tiondet var 10% av det du producerade. Visst kunde man ge mer om man ville, meeen...

Tiondet var avsett för att betala för religiösa tjänster vid templet i Jerusalem och för att betala för den tidens socialtjänst till främlingar(=invandrare), till föräldralösa och änkor som saknade försörjning.

Stöld var/är ett brott mot Torahn.
1) Den som inte betalade tiondet till temlpet/socialtjänsten stal från sitt samhälle.
2) Den som tvingade människor att betala mer skatt än 10% stal från de människorna som tjänat in varorna/kapitalet. Människor hade äganderätt till 90% av det de tjänade/producerade.

Idag används argumentet om att det är stöld att betala mer än 10% skatt mest av radikala konservativa amerikaner som vill ha så liten stat och så liten offentlig sektor som möjligt. Argumentet är teologiskt hållbart, men frågan är om vi ska bygga våra samhällen på teologi eller på ett demokratiskt påverkbart system.
---------------------------------
Från 5 Mosebok 14:
24 Men om du har för lång väg så att du inte kan föra dit ditt tionde, eftersom den plats som Herren din Gud utväljer för att där fästa sitt namn ligger för långt bort för dig, när Herren din Gud nu välsignar dig, 25 så kan du sälja ditt tionde, ta pengarna i handen och gå till den plats som Herren din Gud utväljer. 26 Och för pengarna kan du köpa[f] vad du önskar, kor, får, vin, starka drycker eller vad du i övrigt kan önska. Du ska sedan äta där inför Herren din Guds ansikte och glädja dig med ditt husfolk. 27 Leviten som bor inom dina portar ska du då inte glömma bort, för han har ingen lott eller arvedel tillsammans med dig.

28 Vid slutet av vart tredje år ska du ta undan hela tiondet av din avkastning det året och lägga upp det inom dina portar. 29 Sedan ska leviten komma, han som inte har någon lott eller arvedel tillsammans med dig, och även främlingen, den faderlöse och änkan, som bor inom dina portar, och de ska äta och bli mätta. Då ska Herren din Gud välsigna dig i allt det arbete du utför.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2017-06-23 kl. 23:49.
Citera
2017-06-24, 00:14
  #33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Gamla testamentet är religiösa lagar som gäller Judar. Som icke Jude är du inte tvungen att ge tionde till någon religiös oragnisation om du inte vill.

Fullt så enkelt är det inte, men tiondet är en del av det gamla förbundet, ja.

Citat:
Tiondet var den tidens (bronsålderns Israels) skatt. Tiondet var 10% av det du producerade. Visst kunde man ge mer om man ville, meeen...

Nja, inte på det man producerade, utan på det Gud gav. Man gav inte tionde på lönen ens i Israel när man var daglönare. Så våra kära pastorer som förespråkar det är helt snett ute även OM dom skulle lyckas dribbla fram en teologiskt korrekt anledning till att den hednakristna människan skulle vara ålagd ett krav om tionde. Det skulle slå mot församlingens bönder däremot...

Citat:
Idag används argumentet om att det är stöld att betala mer än 10% skatt mest av radikala konservativa amerikaner som vill ha så liten stat och så liten offentlig sektor som möjligt. Argumentet är teologiskt hållbart, men frågan är om vi ska bygga våra samhällen på teologi eller på ett demokratiskt påverkbart system.

Dessa jänkare kanske skulle ta och kolla sin bibel lite mer noga. När Israel fick en kung över sig betalade de skatt till kungen UTÖVER tionde till templet. Och när Jesus fick frågan om skatt till Rom, så sa han, ge åt kejsaren vad som tillhör kejsaren, och åt Gud vad som tillhör Gud.
Citera
2017-06-24, 00:31
  #34
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fullt så enkelt är det inte, men tiondet är en del av det gamla förbundet, ja.
Kristendomen menar att de tio budorden, utom sabbatsbudet, gäller för alla människor och där ingår inte lagen om tionde. Tiondet gäller alltså inte alla människor.

Judendomen menar att de sju noakidiska buden (som liknar de fyra buden i apg 15) gäller alla icke Judar, och där ingår inte heller budet om tionde.

I både judendom och kristendom anser dock många att det är positivt att ge tionde, även för de som inte är Judar.
Citera
2017-06-24, 00:42
  #35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Kristendomen menar att de tio budorden, utom sabbatsbudet, gäller för alla människor och där ingår inte lagen om tionde. Tiondet gäller alltså inte alla människor.

Saywhaaat? Jesus sa att inte en prick i lagen ska förgås. Hur trillade sabbaten bort då? Antingen uttrycker du dig slarvigt, eller så är du ute på tunn is.

Som kristen är jag död vad lagen anbelangar, men lagen är densamma idag, igår och imorgon.

Citat:
Judendomen menar att de sju noakidiska buden (som liknar de fyra buden i apg 15) gäller alla icke Judar, och där ingår inte heller budet om tionde.

Vad dagens judar säger om kristendomen är väl knappast intressant?

Citat:
I både judendom och kristendom anser dock många att det är positivt att ge tionde, även för de som inte är Judar.

Det är absolut gott att ge i glädje. Tionde tenderar dock att bli tvångsbeteende.
Citera
2017-06-24, 00:59
  #36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Saywhaaat? Jesus sa att inte en prick i lagen ska förgås. Hur trillade sabbaten bort då? Antingen uttrycker du dig slarvigt, eller så är du ute på tunn is.

Jag kanske förutsatte att du känner till en självklarhet. När man läser en bibeltext måste man ta reda på vem texten riktar sig till.

I de flesta ställen i Moseböckerna står strofer i början av ett stycke (styckena kan vara flera kapitel långa) med formuleringar som Och Herren talade till Mose och sade, säg till Israels folk...

Det gör att väldigt stora delar av Moseböckerna blir meningslösa för icke Judar, trots att Lagens bokstav är evig.

Exempelvis:
Jag citerade en passage i 5 Mosebok 14:22 och framåt för att belysa tionde-regler för Judar på Bibelns tid. Men redan i 5 Mosebok 14:2 framgår att detta som står i kapitlet bara gäller Judar och inte folk av andra nationaliteter:

2Ty du är ett folk som är helgat åt Herren, din Gud, och dig har Herren utvalt att vara hans dyrbara egendom framför alla andra folk på jorden.
5 Mos 14:2.

Stycket om tionde senare i fjortonde kapitlet gäller alltså inte oss andra folk på jorden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback