Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-02-07, 03:21
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Jag förstod inte mycket av vad jag menade. Du måste betala för att bli en troende?
Tro är gratis, du behöver inte betala någonting.
Det här är första gången jag hörde detta.
Varför betalas detta!

Har du verkligen aldrig hört talas om detta?

"Tiondet har sitt ursprung redan i Gamla
Testamentet (1 Mos. 14:20 och 5 Mos. 14:22).
Än idag praktiseras frivilligt och anonymt
tiondegivande, exempelvis av vissa
medlemmar i svenska frikyrkor."

och

"Ett frivilligt tiondegivande praktiseras än i dag,
bland annat av vissa medlemmar i kristna
frikyrkor, som anonymt ger 10% av sin netto-
eller bruttoinkomst till kyrkan och andra
insamlingar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tionde
Citera
2020-02-07, 03:22
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Vilka petitesser!

Din församling anklagar dig för att vara
en dålig kristen, och för att du stjäl från
gud.

Petitesser?
Citera
2020-02-07, 12:37
  #51
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Har du verkligen aldrig hört talas om detta?

"Tiondet har sitt ursprung redan i Gamla
Testamentet (1 Mos. 14:20 och 5 Mos. 14:22).
Än idag praktiseras frivilligt och anonymt
tiondegivande, exempelvis av vissa
medlemmar i svenska frikyrkor."

och

"Ett frivilligt tiondegivande praktiseras än i dag,
bland annat av vissa medlemmar i kristna
frikyrkor, som anonymt ger 10% av sin netto-
eller bruttoinkomst till kyrkan och andra
insamlingar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tionde


Menar du detta som en donation från de rika till de fattiga?
Om en troende älskar kyrkan, men han är fattig, kan han inte betala pengarna. Ber kyrkan honom att betala pengar också?
Och vad gör kyrkan med dessa pengar?
Citera
2020-02-08, 00:44
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Jomen visst. Inga problem. Men ska det gå specifikt just då till en kyrka? Vilken kan jag ge till som man kan påstå är rättroende och värd pengarna?
Vilken, eftersom jag i nuläget inte tillhör någon församling alls, går inte till någon regelbundet.
Kan man ge tionde endast till behövande direkt istället, det är väl bra, rätt och riktigt? I någon form av välgorenhet alltså.
Och sen då om man som jag har en hyra som NÄSTAN kostar mig 50% av netto inkomsten. Är det före eller efter att hyran är betald som man ska räkna av 10% då?
På Jesu tid så betalade man väl inte svindyra hyror i Stockholm!

Tacksam för svar

Vi lever ju i Sverige med allt vad det innebär, inga svältande och höga skatter. Jag tycker man ska ge pengar till det man känner för. "tionde" är ju från GT och borde inte gälla för kristna....

Från wiki
Jesus driver månglarna ur templet är en passage i Nya Testamentet i Bibeln som blivit en allmän bild för att visa när vinstintressen finns där de inte bör finnas och i synnerhet för vinstintressen i samband med kristen verksamhet.[1][2] Berättelsen nämns i samtliga fyra evangelier.[3] Under påsken vallfärdar judarna till templet i Jerusalem, där ska de offra och betala tempelskatt. Vid templet ska åtminstone en duva offras och en halv sikel betalas i skatt. Försäljning av offerdjur sker i templets förgård och eftersom sikel inte är gångbar utanför templet sker där även växling mot en avgift. Jesus upprörs över att kommersen tar för stor plats och menar att fattiga tvingas och luras att betala för mycket. Han välter försäljarnas bord och börjar driva ut försäljarna ur förgården. Händelsen är en av grunderna till anklagelseakten mot Jesus som senare fick honom dömd som upprorsstiftare.[4]
Citera
2020-02-08, 00:47
  #53
Medlem
Voelsens avatar
Funderar man på såna saker är man inte kristen, på riktigt.
Citera
2020-02-08, 03:44
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Menar du detta som en donation från de rika till de fattiga?
Om en troende älskar kyrkan, men han är fattig, kan han inte betala pengarna. Ber kyrkan honom att betala pengar också?
Och vad gör kyrkan med dessa pengar?

Du är ny i kyrkan va?
Citera
2020-02-08, 03:47
  #55
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Du är ny i kyrkan va?
Zoom är Muslim för det första.
Citera
2020-02-08, 03:47
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Funderar man på såna saker är man inte kristen, på riktigt.

Säger man så, så har man inte förstått tråden.
Citera
2020-02-08, 17:33
  #57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Vi lever ju i Sverige med allt vad det innebär, inga svältande och höga skatter. Jag tycker man ska ge pengar till det man känner för. "tionde" är ju från GT och borde inte gälla för kristna....

Från wiki
Jesus driver månglarna ur templet är en passage i Nya Testamentet i Bibeln som blivit en allmän bild för att visa när vinstintressen finns där de inte bör finnas och i synnerhet för vinstintressen i samband med kristen verksamhet.[1][2] Berättelsen nämns i samtliga fyra evangelier.[3] Under påsken vallfärdar judarna till templet i Jerusalem, där ska de offra och betala tempelskatt. Vid templet ska åtminstone en duva offras och en halv sikel betalas i skatt. Försäljning av offerdjur sker i templets förgård och eftersom sikel inte är gångbar utanför templet sker där även växling mot en avgift. Jesus upprörs över att kommersen tar för stor plats och menar att fattiga tvingas och luras att betala för mycket. Han välter försäljarnas bord och börjar driva ut försäljarna ur förgården. Händelsen är en av grunderna till anklagelseakten mot Jesus som senare fick honom dömd som upprorsstiftare.[4]

Att det är från GT behöver inte betyda att det inte gäller, men just tiondet var något som specifikt ålades Israels folk. Det finns absolut ingenting i bibeln som säger att man måste ge tionde som kristen.
Citera
2020-02-08, 17:42
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Att det är från GT behöver inte betyda att det inte gäller, men just tiondet var något som specifikt ålades Israels folk. Det finns absolut ingenting i bibeln som säger att man måste ge tionde som kristen.

Finns det en enda regel som du följer från GT förutom budorden?
Citera
2020-02-19, 18:20
  #59
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Jomen visst. Inga problem. Men ska det gå specifikt just då till en kyrka? Vilken kan jag ge till som man kan påstå är rättroende och värd pengarna?
Vilken, eftersom jag i nuläget inte tillhör någon församling alls, går inte till någon regelbundet.
Kan man ge tionde endast till behövande direkt istället, det är väl bra, rätt och riktigt? I någon form av välgorenhet alltså.
Och sen då om man som jag har en hyra som NÄSTAN kostar mig 50% av netto inkomsten. Är det före eller efter att hyran är betald som man ska räkna av 10% då?
På Jesu tid så betalade man väl inte svindyra hyror i Stockholm!

Tacksam för svar

Tiondet är inte allmosor till behövande, utan för att betala för dem som lever av Guds ord.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback