Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 09:55
  #1
Medlem
Letat efter tråd om detta men hittar ingen som riktigt passar.
Flytta gärna om det behövs.

Jag har diagnoserna Tourettes. ADHD. GAD. OCD. Bipolär.

Levt med detta i 40 år och medicinerats i omgångar med typ alla preparat på marknaden.
Problemet är att ett preparat som är ämnat för en diagnos inte alls är bra för någon annan. Ta tex Concertan som exempel. Den hjälper mig i min ADHD men förvärrar min Tourettes. Så beslutet vad man lider av mest måste man själv ta. Jag tycker det är supersvårt att själv veta vilket som är bäst att göra och psykiatrin har heller inget svar. Konstigt nog har alla mina diagnoser även sina positiva delar. Dom vill man ju liksom behålla.
Jag är fullt fungerande annars. Två lyckliga barn. Bra jobb. Fin lägenhet. Vänner. Verbal och intelligent.
Vissa mediciner jag fått genom åren har gjort mig till en zombie. De satte jag ut så fort som möjligt. Även fått STORA mängder bensodiazipiner utskrivet genom åren då psykiatrin verkar tro att ordinera ut preparat som trubbar av är det bästa.
VISST! De hjälper mot alla mina diagnoser men bara i mitt eget huvud. Det som händer är att när man tar benzo så skiter man helt enkelt i att man har sina diagnoser. Men utåt är allt precis som vanligt. Det är bara en medicin som lägger locket på. Har påtalat det många gånger till läkarna att det känns bra när ja ätit benzo men bara tillfälligt. Då har dom bytt till nåt annat benxo preparat. Alprazolam. Lorazepam. Diazepam. Oxalepam. Iktorivil.osv osv. Det verkar vara läkarnas undermedicin när dom inte har en dugg aning om vad dom ska göra. Dom trubbar av en helt enkelt och hoppas man slutar fråga jobbiga frågor.
Då jag även har viss missbruksproblematik är dessa preparat SKIT. Har knaprat benzo i 10-tals år. Först för att det va skönt att glömma livet och lägga locket på. Sista åren åt jag bara för att slippa de FRUKTANSVÄRDA avtändningarna man får efter lång tids brukande. Doserna jag åt var alltid maxade i slutet. På recepten jag hämtade ut stod alltid [sic] vilket betyder att apoteket ska se att dosen som står på förpackningen är rätt och att inte ska reagera över att det blivit nåt fel.Sjuka dose alltså! Ibland räckte det att ätit nån vecka för att må överjävligt vid stopp. Nu är jag fri från benzo sen månader och tänker aldrig äta dessa fuskmediciner igen. Fusk är det för dom gör INGET åt problemet. Dom gör att du inte BRYR dig om problemet.
Nu har det satts ihop en ny arbetsgrupp i mitt landsting som kombinerar missbruk/psykisk ohälsa. Jag ska börja gå där i höst och få mina diagnoser utvärderade igen. Allt har innan skett på grunder av att jag inte var medicinfri när utredningarna skedde. För att detta ska bli möjligt måste jag vara HELT ren från mina alla mediciner: Concerta. Lyrica. Risperdal. Lamictal. Atarax. Theralen. Imovane.
Kommer bli tufft, men vill gå till botten till vad som är vad. Vad ska jag äta mot vad. Nu känner jag mig som ett levande apotek som kan hela Fass utantill.

Finns deg någon här inne som har liknande korsdiagnoser och hur tänker ni?
Citera
2017-06-13, 14:21
  #2
Medlem
Angående Concerta skulle jag byta ut den. Det är väl känt att metylfenifat förorsakar/förvärrar tvång. Elvanse eller Attentin har dokumenterats i vissa studier hjälpa mot tvång. Om du vågar är Haldol en bra medicin mot tourettes och OCD. En av de få mediciner som har just den indikationen. Vet inte varför du inte står på Anafranil men det bör övervägas.

Har OCD och Bipolär sjukdom som främsta problem. Ej färdigt utredigt.
Citera
2017-06-13, 19:08
  #3
Medlem
Har både det ena och det andra. ADHD, Asperger, Dyspraxi och Tics som är en något mildare variant av tourettes.

Det är väl lite som du säger där, man får testa sig fram och avväga vilket som påverkar det ena bäst och om jag t.ex kan stå ut med mer tics när jag tar ADHD medicin osv.

Däremot så har jag märkt att psykiatrin är väldigt givmilda med att skriva ut både det ena och det andra väldigt snabbt, iaf med mina diagnoser så det är bara be om det så får jag det. Sedan är det bara att utvärdera.
Citera
2017-06-15, 06:08
  #4
Medlem
tv-geeks avatar
Först av allt - vilken enorm bedrift att du slutat helt med benso efter så många år. Blir djupt imponerad!

Det är en ytterst klok plan att du ska sluta med dina läkemedel innan nya utredningar görs. På det sättet kan eventuella diagnoser baseras på enkom dig, och andra symtom, som kanske egentligen framkallas av ngn medicin, behöver inte blandas in. Bra utgångspunkt.

Men - med tanke på din läkemedelslista så avundas jag dig inte den kommande utsättningen. Majoriteten av dina läkemedel är ökända för att vara svåra att trappa ut. Du kommer väl få hjälp med det? Så du kan göra det i rätt ordning och i skonsamma intervaller? Du är väl rädd om dig?

Slutade du med benso efter att ha ätit stora doser i tio år, så fixar du såklart detta också. Fast ta den hjälp som erbjuds. (Hoppas innerligt att du erbjuds hjälp..)

Håller också med någon ovan att du borde slopa concertan. Attentin (dexamfetamin) hjälper mig med mina adhd-symtom på ett sätt som metylfenidat aldrig kom i närheten av.

Innan jag började med attentin och fick det preparat som är rätt för mig, så hade jag också flera olika diagnoser. Nu är det "bara" adhd:n kvar. Det visade sig att de andra symtomen egentligen kom av den obehandlade adhd:n. Det är väldigt skönt att ha en enda diagnos istället för ett helt gäng.

Jag hoppas innerligt att allt går så smidigt som det bara kan, för dig. Du fixar detta!

Vänligen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback