Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 19:33
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och var har jag skrivit att killar från hederskulturer INTE skulle få sex?
citera detta tack.

"Inte för män....får det ju ingen kvinna att ha sex med.."

Citat:
är du som ständigt tjatar om att män från hederskulturer skulle vara mera attraktiva för de får ligga med västerländska kvinnor typ....och håller det emot västerländska män skulle vara mindre attraktiva för kvinnor från hederskulturer inte får ligga med dem....logik NADA.

Gäller som sagt också Sydeuropa.

Citat:
kanske för at jag inte sitter och drar denna religiösa skillnad mellan hederskulruer i kristendom eller inom islam utan drar båda grupperna över samma "hederskam"
ok?
men ska jag vara riktigt tydlig så....läs nu noga.

Jag anser att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och möjligheter. INGEN grupp, kön eller individ ska ha någon som helt att bestämma över någon annan grupps, köns eller individs sexualitet.
Jag har ingen rätt sitta och bestämma hur du ska leva ditt sexliv, eller hur hela gruppen män ska tillåtas ha sex eller inte, så länge du är laglig, då ska heller inte du ha någon rätt bestämma detta för mig eller gruppen kvinnor....capische?
Om du väljer att leva enligt någon skum hederskod rörande sexualitet så vänd den mot ditt eget skrev.
så får andra välja sina egna sätt.

Återstår dock att du inte uttalat dig positivt om hederskulturella kristna så som du gjort om hederskulturella muslimer. De enda kristna du gillar är protestanter.

Citat:
Fast mer barnafödande är ju inte någon fördel i sig...Sverige hade massivt barnafödande för ca 200 år sen..10 ungar per kvinna minst. de flesta dog, blev vanvårdade eller levde på gatan för det föddes i ett sammanhang där ingen kunde eller ville ta hand om dem etc. Bra idé?

Svensk nativitet ligger rätt bra till om man jämför världen över OCH vår barnadödlighet är nästan lika med 0, OCH de barn som föds har en extremt mycket högre chans att vara välkomna, omhändertagna och älskade än i din idealvärld.

Konservativa sexualnormer leder till färre oönskade barn. Eftersom man då inte får barn utanför äktenskapet, ensamstående mödrar etc. Barnadödligheten var hög på grund av sämre sjukvård. Hade barnafödandet ökat till fyra-fem barn per kvinna i en rik nation med bra sjukvård för alla så hade barnadödligheten fortfarande varit låg.

Citat:
Sen leder det till mindre sexuellt våld? VERKLIGEN säger jag då.
Tror du seriöst att en nation med extremt hedersförtryck kontra kvinnor har mindre sexuellt våld än Sverige? Sure!

Är det tjejer i slöja som blir gruppvåldtagna på efterfester?

Citat:
Sen hur exakt har manligt "alfa-betende" ā la flashbacks definition varit till någon fördel?

Intelligens är en fördel....empati är en fördel....rörliga tummar är en fördel det är dessa saker som gör homo sapiens till homo sapiens...inte "alfa-betende" Vi är inte schimpanser.

För att det etablerar social dominans. Att vissa rånare väljer att ge sig på specifikt svenskar är för att svenskar anses ha låg social dominans. Fega, konflikträdda, knuter näven i fickan etc.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/inv...nskar-med-ran/

Citat:
jasså, det säger du? vad bygger du det på? ro hit med den där studien som visar att "de flesta kvinnor i världen vill ha hederskultur, tack.

Så fort lagar på heltäckande slöja försvinner från ett land, vad brukar i regel hända då?

massa män vill täcka sig också.....massa män vill inte ha sex utanför äktenskapet...massa män vill inte gifta sig utanför gruppen etc. etc...

så? varför sitter du inte här och gnatar på och om dessa män och fördelarna med att vi in för lite hederskultur som enbart gäller män?

jag menar...titta på man 1,2 och 3!!!! de vill inte ha sex, de lever i klostret det och det...då ska väl fan ALLA män avtvingas leva så! speciellt DU!

har ju exakt samma fördelar....not.

Så du tror att de flesta muslimska kvinnor egentligen skulle vilja ha sex utanför äktenskapet och vara lättklädda? Varför säger då massa muslimska kvinnor att slöjan är deras val? De väljer att följa de konservativa normerna eftersom de blivit fostrade med sådana normer. De behöver inte bli fysiskt tvingade. Precis som när svenska kvinnor rakar benen för de är fostrade i normen att kvinnor ej ska ha håriga ben. Krävs inga män som hotar med stryk för att kvinnor ska raka benen.


Citat:
Att inte just könet kvinnor ska få lov ha sex före äktenskapet...ger inga som helst fördelar....
inte för kvinnorna själva, de flesta vill trots allt ha ett sexliv, som följer deras eget sexuella behov ovh inte någon annans.
Inte för män....får det ju ingen kvinna att ha sex med..
Inte för samhället...sex genererar lugna och nöjda människor.

Att just könet kvinna ska springa runt och täcka huden, genererar inga som helst fördelar för kvinnan själv...det är varmt, irriterande med tygsjok överallt och trist behöva tänka på hela tiden och förhindrar människor glädjen över att uttrycka sig som man vill med kläder.
Om män inte klarar att se kvinnors hår eller just kvinnors hudceller, så bör kanske män låsa in sig, eller operera ut ögonen eller fixa heltäckande glasögon eller något, för varför ska mäns problem vara kvinnors hela tiden. kan ni inte ta hand om era egna "problem"?

Att just könet kvinna inte ska få lov visa en specifikt område på huden som dessutom är restaurang för små människor är ju också tämligen idiotiskt.

Så tycker du för du är fostrad i en sekulär liberal kultur. Kvinnor som är fostrade i exempelvis muslimsk konservativ kultur ser inte slöjan som något eländigt.

Att kvinnor är mer lättklädda i Väst har ej praktisk funktion. För det första skyddar kläder mot solen. Att bli bränd är ej nyttigt. Och solen kan bränna på bra under en svensk sommardag, än mer så i Mellanöstern. För det andra så är löst sittande kläder mer praktiskt än tighta när det är varmt. För det tredje så är män mer naturligt varma än kvinnor. Så ur praktisk synvinkel hade det varit mer logiskt om män var mer lättklädda än kvinnor, men i Väst är det tvärtom. Dessa biologiska skillnader gör dessutom att kvinnor fryser lättare än män, så det är ologiskt att just kvinnor står och köar utanför nattklubbarna i kort kjol och strumpbyxor i minusgrader på vintern.
Citera
2017-07-11, 09:51
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3
"Inte för män....får det ju ingen kvinna att ha sex med.."


Och i vilket inlägg har du plockat ut detta?
citera hela inlägget tack.



Citat:
Gäller som sagt också Sydeuropa.

Och att vissa kulturer sätter stopp för sina kvinnor att uttrycka sin sexualitet fritt, gör inte dessa män mer attraktiva....börjar detta nu ramla ner i ditt medvetande eller inte?




Citat:
Återstår dock att du inte uttalat dig positivt om hederskulturella kristna så som du gjort om hederskulturella muslimer. De enda kristna du gillar är protestanter.

jag uttrycker mig inte positivt om hederskultur överhuvudtaget.
Att jag kan uttrycka mig att det är ok vara muslim, betyder INTE att jag därför automatiskt gillar hederskultur allright?



Citat:
Konservativa sexualnormer leder till färre oönskade barn. Eftersom man då inte får barn utanför äktenskapet, ensamstående mödrar etc. Barnadödligheten var hög på grund av sämre sjukvård. Hade barnafödandet ökat till fyra-fem barn per kvinna i en rik nation med bra sjukvård för alla så hade barnadödligheten fortfarande varit låg.

Knappast, katoliker är rätt socialkonservativa. Och de är väl den grupp kristna som fött mest ungar av alla genom tiderna.
Och oönskade ungar har det kryllat av i de flesta socialkonervativa samhällen.
Vad som verkligen leder till färre oönskade barn är rätt till preventivmedel, rätt till fri abort samt rätt för kvinnor tacka nej till äktenskap och sex när hon så inte önskar, dvs egenbestämmande över sin kropp, (vilket just fråntas kvinnor av hederskulturer)
Nästan allt ovan är i regel socialkonservativa emot.

barnadödligheten i världen är också hög pga outvecklade flickor tvingas föda barn, där både barn och moder dör. För att de tvingats ha sex när de inte varit redo i äktenskap, de påtvingats....ok?
Inte så ovanligt i just...hederskulturer.

Du vet farligt låta flickor växa upp till kvinnor i sin egen takt....de kan ju få för sig att de ska ha rätt göra något av egen vilja med familjens heder mellan sina ben, bäst gifta bort henne innan hon har något att sätta emot.

hederskultur som sagt....just detta du så gärna vill att vi ska ha i Sverige.

Citat:
Är det tjejer i slöja som blir gruppvåldtagna på efterfester?

Nej för tjejen i slöja får mycket mer sällan ens gå på efterfester. Jag vet att du anser detta är lösningen på att helt andra människor väljer att tvinga sig på andra sexuellt och inte att den gruppen då kanske hellre skulle tvingas bort från efterfester. Nä, vad vissa män väljer att göra...ska naturligtvis kvinnor som grupp betala för.

Tvångsgifta flickor i hederskulturer där det är lagligt för äkta män våldföra sig på sina fruar, kan bli våldtagna genom hela sitt liv regelbundet, helt lagligt.

Änkor i kulturer där kvinnor inte får lov arbeta, eller kan arbeta pga barn och ses på som socialt outcasts
tvingas till prostitution för att överleva, dvs dagliga våldtäkter för sin och sina barn försörjning.

Sexuellt våld och tvång mot kvinnor är inskrivet i själva hederskulturen.


Citat:
För att det etablerar social dominans. Att vissa rånare väljer att ge sig på specifikt svenskar är för att svenskar anses ha låg social dominans. Fega, konflikträdda, knuter näven i fickan etc.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/inv...nskar-med-ran/

Så rån är alltså något positivt i din värld? en "fördel" vi ska eftersträva?






Citat:
Så du tror att de flesta muslimska kvinnor egentligen skulle vilja ha sex utanför äktenskapet och vara lättklädda? Varför säger då massa muslimska kvinnor att slöjan är deras val? De väljer att följa de konservativa normerna eftersom de blivit fostrade med sådana normer. De behöver inte bli fysiskt tvingade. Precis som när svenska kvinnor rakar benen för de är fostrade i normen att kvinnor ej ska ha håriga ben. Krävs inga män som hotar med stryk för att kvinnor ska raka benen.

Jag tror de flesta människor önskar ha ett liv i frihet och jämlikhet med andra ja.
jag tror inte människor önskar att någon annan eller andra ska påtvinga dem saker de själva inte vill ha.
Och jag tror den absoluta majoriteten människor är födda med en kännbar sexualitet som ett fullt naturligt behov som de vill uttrycka och agera efter egen vilja, ja.

Och jag är övertygad om att dessa behov inte skiljer mellan män och kvinnor speciellt.


men vi är sociala människor som alla är extremt beroende av vår grupp, med andra ord är normerna för vår grupp den att vi inte kan ha håriga ben, inte ska ha sexuella känslor eller sex så TVINGAS vi att följa detta. Speciellt så om vi skulle riskera bli dödade om vi inte gjorde det.

Att du inte kan fatta orättvisan i detta är bara för mig helt jävla obegripligt.

Sverige och svenska kvinnor, eller några kvinnor överhuvudtaget, behöver inte hederskultur.
hederskultur är enbart till för "alfahannar" som är så svaga mentalt så de behöver dominera och kontrollera andra för att känna sig som män.

Är en klar svaghet i manlighetsnormen, att vissa lågpannade män tvingas in i den rollen och beter sig som skitar mot sin omgivning, kvinnor som män.

En genuin mänsklig "alfahanne" pysslar inte med dessa saker. Han vet sitt värde utan detta och får sin pondus i sin manliga förmåga få andra må gott.

men jag tror inte du fattar denna skillnad.










Så tycker du för du är fostrad i en sekulär liberal kultur. Kvinnor som är fostrade i exempelvis muslimsk konservativ kultur ser inte slöjan som något eländigt.

Att kvinnor är mer lättklädda i Väst har ej praktisk funktion. För det första skyddar kläder mot solen. Att bli bränd är ej nyttigt. Och solen kan bränna på bra under en svensk sommardag, än mer så i Mellanöstern. För det andra så är löst sittande kläder mer praktiskt än tighta när det är varmt. För det tredje så är män mer naturligt varma än kvinnor. Så ur praktisk synvinkel hade det varit mer logiskt om män var mer lättklädda än kvinnor, men i Väst är det tvärtom. Dessa biologiska skillnader gör dessutom att kvinnor fryser lättare än män, så det är ologiskt att just kvinnor står och köar utanför nattklubbarna i kort kjol och strumpbyxor i minusgrader på vintern.[/quote]
Citera
2017-07-11, 13:27
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och i vilket inlägg har du plockat ut detta?
citera hela inlägget tack.

(FB) Svenskar behöver en hederskultur

Citat:
Och att vissa kulturer sätter stopp för sina kvinnor att uttrycka sin sexualitet fritt, gör inte dessa män mer attraktiva....börjar detta nu ramla ner i ditt medvetande eller inte?

Hur gör Sydeuropa det?




Citat:
jag uttrycker mig inte positivt om hederskultur överhuvudtaget.
Att jag kan uttrycka mig att det är ok vara muslim, betyder INTE att jag därför automatiskt gillar hederskultur allright?

Nej, du nöjde dig inte med att skriva att det är ok att vara muslim.



Citat:
Knappast, katoliker är rätt socialkonservativa. Och de är väl den grupp kristna som fött mest ungar av alla genom tiderna.
Och oönskade ungar har det kryllat av i de flesta socialkonervativa samhällen.
Vad som verkligen leder till färre oönskade barn är rätt till preventivmedel, rätt till fri abort samt rätt för kvinnor tacka nej till äktenskap och sex när hon så inte önskar, dvs egenbestämmande över sin kropp, (vilket just fråntas kvinnor av hederskulturer)
Nästan allt ovan är i regel socialkonservativa emot.

barnadödligheten i världen är också hög pga outvecklade flickor tvingas föda barn, där både barn och moder dör. För att de tvingats ha sex när de inte varit redo i äktenskap, de påtvingats....ok?
Inte så ovanligt i just...hederskulturer.

Du vet farligt låta flickor växa upp till kvinnor i sin egen takt....de kan ju få för sig att de ska ha rätt göra något av egen vilja med familjens heder mellan sina ben, bäst gifta bort henne innan hon har något att sätta emot.

hederskultur som sagt....just detta du så gärna vill att vi ska ha i Sverige.



Nej för tjejen i slöja får mycket mer sällan ens gå på efterfester. Jag vet att du anser detta är lösningen på att helt andra människor väljer att tvinga sig på andra sexuellt och inte att den gruppen då kanske hellre skulle tvingas bort från efterfester. Nä, vad vissa män väljer att göra...ska naturligtvis kvinnor som grupp betala för.

Tvångsgifta flickor i hederskulturer där det är lagligt för äkta män våldföra sig på sina fruar, kan bli våldtagna genom hela sitt liv regelbundet, helt lagligt.

Änkor i kulturer där kvinnor inte får lov arbeta, eller kan arbeta pga barn och ses på som socialt outcasts
tvingas till prostitution för att överleva, dvs dagliga våldtäkter för sin och sina barn försörjning.

Sexuellt våld och tvång mot kvinnor är inskrivet i själva hederskulturen.

Du har slut på argument och måste därför hitta på massa saker jag aldrig förespråkat. Som att småtjejer ska föda barn (mestadels ett muslimskt problem), änkor ska tvingas prostituera sig, tvångsgifte etc.


Citat:
Så rån är alltså något positivt i din värld? en "fördel" vi ska eftersträva?

Att inte bli rånad är en fördel. Har man social dominans löper man mindre risk att utsättas för brott från andra folkgrupper. Lokalbefolkningen i Dubai blir nog inte utsatta för våld- eller sexbrott från indier och pakistanier i särskild stor utsträckning. Vålds- och sexbrott från svarta mot vita i amerikanska södern för 100 år sedan var nog inget stort problem.


Citat:
Jag tror de flesta människor önskar ha ett liv i frihet och jämlikhet med andra ja.
jag tror inte människor önskar att någon annan eller andra ska påtvinga dem saker de själva inte vill ha.
Och jag tror den absoluta majoriteten människor är födda med en kännbar sexualitet som ett fullt naturligt behov som de vill uttrycka och agera efter egen vilja, ja.

Och jag är övertygad om att dessa behov inte skiljer mellan män och kvinnor speciellt.


men vi är sociala människor som alla är extremt beroende av vår grupp, med andra ord är normerna för vår grupp den att vi inte kan ha håriga ben, inte ska ha sexuella känslor eller sex så TVINGAS vi att följa detta. Speciellt så om vi skulle riskera bli dödade om vi inte gjorde det.

Att du inte kan fatta orättvisan i detta är bara för mig helt jävla obegripligt.

Sverige och svenska kvinnor, eller några kvinnor överhuvudtaget, behöver inte hederskultur.
hederskultur är enbart till för "alfahannar" som är så svaga mentalt så de behöver dominera och kontrollera andra för att känna sig som män.

Är en klar svaghet i manlighetsnormen, att vissa lågpannade män tvingas in i den rollen och beter sig som skitar mot sin omgivning, kvinnor som män.

En genuin mänsklig "alfahanne" pysslar inte med dessa saker. Han vet sitt värde utan detta och får sin pondus i sin manliga förmåga få andra må gott.

men jag tror inte du fattar denna skillnad.

Så alla måste ha just din kultur och dina normer? Lever man på något annat sätt med andra normer så är det fel?
Citera
2017-07-12, 10:20
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Jag upplever det som att du nedvärderar folkandan när du säger att
svenskar inte ska ha heder. Eller missuppfattar jag dig? Jag tänker personligen inte på religion när jag pratar hederskultur i en svensk kontext, även om jag kan förstå att det finns en stark association däremellan med tanke på vad dom håller på med i sandländerna.

OMG. "Folkandan" prata om religion eller utdaterade uttryck, men sen går det självklart bra att gå på de i "sandländerna" Trots att man är likadan själv. Eller värre.
Citera
2017-07-12, 12:18
  #137
Medlem
Det är jättebra ifall människor har heder, men lagar och regler (bidrags-system t ex) skall inte förutsätta att alla människor besitter någon form av heder, för det stämmer helt enkelt inte.
Dessutom gör system som gynnar människor utan heder, att hedern med tiden försvinner. Det är vad man bör förvänta sig och är också precis vad vi bevittnar i dagens samhälle.
Citera
2017-07-12, 12:28
  #138
Medlem
SnobbenLs avatar
Varför bry sig? Svenskar är konflikträdda trygghetsnarkomaner som ler på jobbet och tar dina antidepressiva. Sen pratar dom om saker som dom aldrig vågar på fyllan och åker till Thailand emellanåt för att leva ut sin ångest.

Sålänge svensken har sin falukorv och mellanmjölk så ser han ingen anledning att sticka ut och tappa ansiktet.

Vill du att hela Sverige ska bli annorlunda så är det väl bättre att du själv flyttar... dra till Danmark eller Holland. Eller USA om du kan tolerera deras begränsade intellektuella förmåga samt religionen.
Citera
2017-10-11, 18:02
  #139
Medlem
Att sammanfatta detta är väldigt enkelt. Det är och måste vara ok att tillhöra vilken religion du själv vill så länge du samtidigt lever och beter dig på ett sätt där du behandlar alla andra människor, inklusive och kanske framförallt, din egen familj, med fullständig respekt och välvilja. Att du vill alla människor väl och behandlar alla väl.

Det är inte mycket svårare än så. Kan du inte efterleva detta så ska du enligt min egen åsikt inte ha rätt att andas samma luft som dom som gör sitt bästa för att leva så. Oavsett religion.
Citera
2021-02-18, 11:35
  #140
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
...På detta sätt får svenska tjejer knulla turkar eller gambianer på slamp-semester bäst de vill men inte ska de bli förvånade om svenska männen äcklas av dom och inte vill försörja dem senare...


Äh, det här är Sverige snälla du. Vi kvinnor har den TOTALA makten över hedern och skammen, och dessutom försörjer vi oss själva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback