Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 03:04
  #1
Medlem
Om körkortet blir indraget pga jag inte kryssade i rutan för psykisk sjukdom som schizofreni... Måste jag göra om förarprov och kunskapsprovet då ifall det blir indraget?

Nu är detta inte sannolikt att det kommer hända, men det kan.
Citera
2017-06-13, 03:56
  #2
Medlem
Förr eller senare så dyker det upp. Och det anses som mycket allvarligt om man har ljugit i sin hälsodeklaration. Varför inte göra ett tillägg, så att du slipper bli anklagad för lögner? Många med psykiska sjukdomar står ofta på mediciner som inte passar ihop med bilkörning.
Citera
2017-06-13, 06:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkaserduchka
Om körkortet blir indraget pga jag inte kryssade i rutan för psykisk sjukdom som schizofreni... Måste jag göra om förarprov och kunskapsprovet då ifall det blir indraget?

Nu är detta inte sannolikt att det kommer hända, men det kan.

Nej, du kan inte ta om din behörighet. Behörigheten för att framföra motorfordon sitter inte i ditt rosa kort, utan i det värdepapper märkt "körkortstillstånd". Transportstyrelsen drar in ditt körkortstillstånd när man säger att ditt kort dras in. I det här fallet dras tillståndet in för gott och du kommer inte att få ett nytt tillstånd.

Enligt trafikmedicins nuvarande chefläkare kan en psykisk sjuk person inte framföra ett fordon. Han är rätt anti mot psykiska sjukdomar och tillstånd.
Citera
2017-06-13, 15:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, du kan inte ta om din behörighet. Behörigheten för att framföra motorfordon sitter inte i ditt rosa kort, utan i det värdepapper märkt "körkortstillstånd". Transportstyrelsen drar in ditt körkortstillstånd när man säger att ditt kort dras in. I det här fallet dras tillståndet in för gott och du kommer inte att få ett nytt tillstånd.

Enligt trafikmedicins nuvarande chefläkare kan en psykisk sjuk person inte framföra ett fordon. Han är rätt anti mot psykiska sjukdomar och tillstånd.
Jag tror definitivt inte att dem drar in körkortstillståndet för gott... Alla har en andra chans på jätte många sätt i livet.

Källa för det påståendet?
__________________
Senast redigerad av Verkaserduchka 2017-06-13 kl. 15:16.
Citera
2017-06-13, 15:18
  #5
Medlem
Men om körkortstillståndet dras in, måste man i detta fall göra om kunskapsprovet och förarprovet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback