Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-05, 12:50
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Kommer småbolagsfonder nära ditt sätt? Eller didner&gerge micro cap?

Småbolagsfonder presterar ju normalt lite bättre än vanliga blandfonder, så i kategorin fonder föredrar jag småbolagsfonder. Själv sparar jag inte längre i fonder. Men när jag började intressera mig för värdepapper körde jag alltid småbolagsfonder och det gav mig en bra erfarenhet vilket satte fart på intresset.

didner&gerge micro cap känns lite lam, i princip följer den six return index.

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad investerar du i för bolag då? Inte large cap alls?

Mina största innehav idag är B3IT, Inission, Note.

Note har jag ägt ca 2 år och aktien har på den tiden gjort över 100% i takt med att vinsten ökat som jag gissade. B3IT sedan 1 år och aktien har på den tiden gjort ca 64% i takt med att bolaget vuxit som jag trodde och Inission sedan drygt ett halvår och har på den tiden stigit kanske 10%, men Inission har också delat ut ett innehav motsvarande 40% någonting så aktien har egentligen avkastat 50% detta halvår.

Jag tror uppsidan på B3IT är minst 50% fram till nästa sommar i takt med att bolaget fortsätter växa och marginalen stiger (dagens låga marginal är tagna engångskostnader). Jag tror Inission har potentiellt en högre uppsida, när fusionerna av förvärvda bolag ger högre marginaler. Inission har också nu en stor organisk tillväxt. Note levererar rapport om knappt 2 veckor. Ifall tillväxten tar fart så tror jag uppsidan är kanske 30-50% till nästa sommar. B3IT anser jag vara lägst risk. I Inission är aktiehandeln lite tunn, bolaget skulle verkligen behöva byta lista. Detta kan dock hända, jag tror det sker i början av 2018 isåfall. Ibland åtgärdar sig sånt här av sig själv i takt med att bra rapporter levereras. Nyss sagda förutsätter att konjunkturen fortsätter tuta på något jag själv är övertygad om.

Jag vill understryka att det är bara mina egna gissningar kring aktier och konjunktur. Förvisso finns mer sofistikerade analyser bakom, men i slutändan är det alltid lite chansningar. Det är alltid högre risk i enskilda aktier och i slutändan kan förstås allt hända som förändrar allting och isåfall säljer/köper jag utifrån det.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-07-05 kl. 12:56.
Citera
2017-07-05, 18:58
Medlem
Avskalats avatar
D&G Small & Microcap är en globalfond med övervikt på europeiska bolag. 8 svenska bolag var med 2016.

För förtydligande. Låter på vissa ibland som att det är en Sverigefond.
Citera
2017-07-25, 13:54
Medlem
minponnys avatar
https://ssl.solutions.six.se/fsb.pub...c%20(id%20EFO))
Swedbank Robur Ethica Företagsoblsfond

köpte jag , känns som företagen får betala en del ränta nu , hoppas att denna går bra då jag bytte till den förra veckan .

hittills har den och någon mer ökat i värde . medans resten av fonderna har börjat tappa
Senast redigerad av minponny 2017-07-25 kl. 13:57.
Citera
2017-07-25, 14:18
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du har två val:
1. Spekulera/tänk/tyck/tro hur det går i framtiden och agera utefter det
2. Använd någon typ av strategi som baserar sig på data och gör val efter det

Själv tror jag inte att jag kan förutse marknaden så jag använder alternativ två.

En av de absolut enklaste strategierna är att använda ett glidande medelvärde på 10 månader för dina innehav. Om under medelvärdet sälj, om inte köp (eller behåll).

Vad kommer just 10 månader ifrån? Är det någon beräkning du gjort? MA200 är ju annars en klockren teknik för swingtrading i sin enklaste form. Förr i tiden när jag höll på med fonder så körde jag MA200.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-07-25 kl. 14:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in