Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-13, 02:22
  #1
Medlem
ClinicallyBlazes avatar
Hej!

Jag har lite pengar i några indexfonder, följande tre för att vara exakt:

Swedbank Robur Technology
Swedbank Robur Exportfond
Swedbank Robur Allemansfond komplett

Mina tankar är väl hur dessa kommer stå sig i framtiden? Anders Borg snackar ju om att det kommer smälla till ordentligt i svensk ekonomi pga boprisras. Samtidigt hör jag personer prata om att börsen är övervärderad. Bör man vara orolig och försöka sälja sina fonder inom något år eller kommer man tjäna på att ha kvar pengar i dessa fonder?

jag inser givetvis att ingen kan veta exakt vad som är bäst eller vad som kommer hända i framtiden. Men kanske att ni kan berätta hur ni tänker kring detta?
Citera
2017-06-13, 03:29
  #2
Medlem
Fonder består av aktier. Går börsen ned på bred front så följer fonderna med nedåt. När dessa har fallit så kommer återhämtningen förr eller senare, men du får väl räkna med att ligga på minus i 5-20 års tid. Så frågan är ju varför du sparar i fonder? Vad har du för tidshorisont? Vad har du för spridning i dina investeringar?

Själv har jag under en ganska så lång tid funderat på att börja sälja av delar av min aktieportfölj och köpa fysiska värdemetaller för att sprida riskerna. Historiskt sätt har ju annars just bostadsmarknaden varit det bästa sättet att tjäna pengar på, men fler och fler varningar om överhettad marknad har ju kommit till ytan på senare tid. Tycker mig dock inte se någon omfattande krasch så länge vi har en högkonjunktur med låga styrräntor folk faktiskt har råd att betala sina bostadslån. Men det kommer ju att ändras förr eller senare. Personligen tror jag att vi kommer att få se en allmän nedgång redan under nästa år, men det baseras ju i huvudsak bara på lösa spekulationer precis som för alla andra.
Citera
2017-06-13, 03:30
  #3
Medlem
0ldMans avatar
Jag sålde alla mina fonder för några månader sedan. Tror det blir en kris inom närmsta framtiden.
Citera
2017-06-13, 13:18
  #4
Medlem
sinewaves avatar
Du har två val:
1. Spekulera/tänk/tyck/tro hur det går i framtiden och agera utefter det
2. Använd någon typ av strategi som baserar sig på data och gör val efter det

Själv tror jag inte att jag kan förutse marknaden så jag använder alternativ två.

En av de absolut enklaste strategierna är att använda ett glidande medelvärde på 10 månader för dina innehav. Om under medelvärdet sälj, om inte köp (eller behåll).
Citera
2017-06-13, 14:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
En av de absolut enklaste strategierna är att använda ett glidande medelvärde på 10 månader för dina innehav. Om under medelvärdet sälj, om inte köp (eller behåll).
Har du nån bra sida du använder för detta?
Citera
2017-06-13, 14:55
  #6
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har du nån bra sida du använder för detta?

Ja, ett script för Google Spreadsheets. Se tråden om strategier för fonder och inlägg som börjar handla om det:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2017-06-13, 14:56
  #7
Medlem
Om man kollar på fonderna brukar det bara gå ner lite i kraschen, men därefter går den upp igen och blir högre än tidigare. Så det finns väl inte så många risker med fonder som har funnits länge?
Det är väl bara att hälla i mer pengar när det går ner, för det kommer ju gå upp igen.

Om vi tittar på fonderna när kraschen sker, så är det inte så farligt. Det är bättre att ha kvar dom. Vad tycker ni om detta? Är det fel?
Citera
2017-06-13, 17:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Om man kollar på fonderna brukar det bara gå ner lite i kraschen, men därefter går den upp igen och blir högre än tidigare. Så det finns väl inte så många risker med fonder som har funnits länge?
Det är väl bara att hälla i mer pengar när det går ner, för det kommer ju gå upp igen.

Om vi tittar på fonderna när kraschen sker, så är det inte så farligt. Det är bättre att ha kvar dom. Vad tycker ni om detta? Är det fel?
Självklart går allt upp på sikt eftersom antal folk på planeten ökar och allt fler får det bättre ekonomiskt och då handlar mer.

Att fonder skulle klara sig bättre vid en smäll vet jag inte, vet att de stora stabila brukar klara sig bättre än småbolagen dock
Citera
2017-06-14, 13:24
  #9
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Om man kollar på fonderna brukar det bara gå ner lite i kraschen, men därefter går den upp igen och blir högre än tidigare. Så det finns väl inte så många risker med fonder som har funnits länge?
Det är väl bara att hälla i mer pengar när det går ner, för det kommer ju gå upp igen.

Om vi tittar på fonderna när kraschen sker, så är det inte så farligt. Det är bättre att ha kvar dom. Vad tycker ni om detta? Är det fel?

Du borde se alla jämförelser i Tråden om Strategier för fonder för det du säger verkar inte särskilt glasklart. :-)
Citera
2017-07-04, 11:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Om man kollar på fonderna brukar det bara gå ner lite i kraschen, men därefter går den upp igen och blir högre än tidigare. Så det finns väl inte så många risker med fonder som har funnits länge?
Det är väl bara att hälla i mer pengar när det går ner, för det kommer ju gå upp igen.

Om vi tittar på fonderna när kraschen sker, så är det inte så farligt. Det är bättre att ha kvar dom. Vad tycker ni om detta? Är det fel?

Nä tycker du har rätt, på skit har det alltid gått upp så det är bara att hälla i mer pengar när det går ned. Problemet är att man inte kan vara helt säker på att det går upp och därför blir man lätt obekväm och feg
Citera
2017-07-04, 12:19
  #11
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Fonder består av aktier. Går börsen ned på bred front så följer fonderna med nedåt. När dessa har fallit så kommer återhämtningen förr eller senare, men du får väl räkna med att ligga på minus i 5-20 års tid. Så frågan är ju varför du sparar i fonder?

20 års tid...

Det måste gå att kommunicera utan ständigt effektsökeri...

Börsens P/E idag är typ 16 på 2017-prognoser. Det är inte högt. Det går att motivera en mycket högre värdering. Men framförallt kryllar det av billiga snabbväxande bolag och det är där mitt fokus ligger. Ingen är tvingad placera i index-fonder eller storbolag som gjort sitt.
Citera
2017-07-04, 14:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
20 års tid...

Det måste gå att kommunicera utan ständigt effektsökeri...

Börsens P/E idag är typ 16 på 2017-prognoser. Det är inte högt. Det går att motivera en mycket högre värdering. Men framförallt kryllar det av billiga snabbväxande bolag och det är där mitt fokus ligger. Ingen är tvingad placera i index-fonder eller storbolag som gjort sitt.

Kommer småbolagsfonder nära ditt sätt? Eller didner&gerge micro cap?

Vad investerar du i för bolag då? Inte large cap alls?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback