Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 00:56
  #1
Medlem
Hej!
Jag ska springa coopers test imorgon och för er som inte vet vad det är ska jag springa 3000 meter så snabbt som möjligt. Har lite funderingar vad det gäller hur jag ska lägga upp maten under dagen och om någon har ett tips som gör att man får extra energi för att kunna prestera max. Testet börjar 18.30 så frågan blir alltså:

HUR skulle ni lägga upp kosten under morgondagen? Vid vilka tider bör jag äta och finns det något som är extra bra att trycka i sig under dagen? Även tips på hur jag ska lägga upp dessa 3000 meter uppskattas!

Tack så mycket på förhand!!
Citera
2017-06-13, 01:08
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ladda med långsamma kolhydrater under hela dagen och kasta i dig 100g socker 15 minuter innan.
Citera
2017-06-13, 10:26
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
För en sträcka på enbart 3 km behöver du nog inte fundera över kosten, se till att få i dig tillräckligt med vätska och ät som du brukar och som du är van vid. Att slänga i sig extra kolhydrater kommer bara göra dig tyngre och det är inte nödvändigt på en så kort sträcka som 3 km, det är inför längre lopp som en kolhydratsladdning kan vara en fördel, och då börjar man redan dagarna innan att fylla på, inte samma dag som loppet.
Citera
2017-06-13, 12:10
  #4
Medlem
Om du ändå inte tränat inför sträckan så gör kosten ändå ingen större skillnad. Din svaghet kommer vara att du inte vet hur du ska lägga upp energin under loppet. Tråkigt att vara budbäraren till detta men hoppas loppet blir kul iaf. Jag har själv alltid gillar dessa typ av test även om jag aldrig tränat inför dem.
Citera
2017-07-09, 08:38
  #5
Medlem
Hur gick det?

Det beror på vilken tid på dagen som loppet genomförs. Är det typ 10:00 vore det allra vettigaste att äta ett stort kvällsmål, säg vid 20-21 och vid 6-7 äta 2 bananer + kaffe och sedan springa loppet. Det är skönt (tycker jag) att springa korta distanser när man är lätt i magen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback