Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-27, 17:19
  #13
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Underbart spel! Älskar estetiken, grafiken, karaktärerna och världen! Ett riktigt äventyr och en underbar värld att utforska!
Gillar verkligen att striderna är så smidiga och "meny-befriade" jämfört med ettan.

Tycker också att det är ett plus att man ser var man kan hitta saker, kistor / marken gnistrar, är en så sjuklig completionist att jag annars springer runt i alla hörn i jakt på varje liten pryl och till slut bränner ut mig själv och tröttnar

Är lite kluven till Higgeldys, tycker att det var mycket roligare med "pokemon" stilen från ettan. Har dock inte experimenterat så mycket med dem så ska inte döma ut dem helt ännu!

Sen måste jag säga att Skirmishes vid första anblicken (kört tre stycken) känns som ett riktigt lågvattenmärke, gillar det verkligen inte alls. Bara springa runt, använda skills = win. Blir kanske mer intressant senare men just nu; urk!

Man märker att de tagit inspiration av Suikoden spelen; Skirmishes = Army battles
Samla underhuggare för att utöka din bas etc etc. Inget ont i det dock fullkomligen älskar de första tre Suikoden spelen också
Citera
2018-03-27, 23:22
  #14
Medlem
shitmagnets avatar
Vansinnigt bra RPG... Fan det bästa jag lirat sen första "The Witcher" (jo, har lirat Ni No Kuni originalet samt The Witcher 3).
Gillar speciellt hur fetch/side-questen är integrerade på nivå bätre, håller kvar intresset och inte bara tråkar/bränner ut en *host(finalfantasyxv)host*. Öht är det en förbaskat välkomponerad rätt där alla smaker bara smält samman likt ett förälskat par i vårsolen.
Jag som inte ens gillar såndär anime/manga grafik i vanliga fall.

Kommer bli lagom svårsmält att återuppta andra RPG´s som ligger och skräpar i backloggen sen
Citera
2018-03-30, 07:31
  #15
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
En sak som slagit mig nu när jag kommit några timmar in i spelet och fört storyn framåt lite; är det inte väldigt lite talad dialog?

Vill minnas att det superba röstskådespeleriet var en stor del av vad som gjorde ettan så bra men nu är det bara en massa grymtanden följt av text, även när det introduceras nya karaktärer eller storyn utvecklas.

Är det bara jag eller har det snålats på rösterna?
Citera
2018-03-30, 21:43
  #16
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
En sak som slagit mig nu när jag kommit några timmar in i spelet och fört storyn framåt lite; är det inte väldigt lite talad dialog?

Vill minnas att det superba röstskådespeleriet var en stor del av vad som gjorde ettan så bra men nu är det bara en massa grymtanden följt av text, även när det introduceras nya karaktärer eller storyn utvecklas.

Är det bara jag eller har det snålats på rösterna?
Nä håller med. Egentligen har jag inget emot att läsa textbubblor. Kan tom ibland föredra det. Tänker på dem tidigare FF spelen som lyckades väldigt bra med att berätta en story med det. Problemet jag har med ni no kuni 2 är att det känns väldigt random varierat. Ibland har man typ en scen på 10 sek med voice acting. Sen bryts den av för pratbubblor och grymtanden/ljud. Detta i samma scen/sekvens. Förstår inte riktigt vitsen med det. Känns som ett udda design val.

I övrigt är jag positiv till spelet även om det är för tidigt för att göra någon större bedömning. Framme i chapter 4 och knappa 10 timmar in. Så väntar lite med det men första intrycken är iallafall positiva.
Citera
2018-04-03, 09:25
  #17
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Asså den som kom på iden med skirmishes borde fan få sparken. Inte nog med att dem inte har något med spelet å göra överhuvudtaget så är dem extremt dåligt gjorde. Fruktansvärt tröttsamt. Ju mer jag spelar desto mer tröttnar jag på spelet som känns väldigt mediokert så här långt. Men ska väl ge det chansen hela vägen in i mål. Är på chapter 8 nu så bara ett kapitel kvar efter det, sen får man väl göra helhetsbedömningen.... Men seriöst dessa skirmishes.
Citera
2018-04-03, 17:35
  #18
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Asså den som kom på iden med skirmishes borde fan få sparken. Inte nog med att dem inte har något med spelet å göra överhuvudtaget så är dem extremt dåligt gjorde. Fruktansvärt tröttsamt. Ju mer jag spelar desto mer tröttnar jag på spelet som känns väldigt mediokert så här långt. Men ska väl ge det chansen hela vägen in i mål. Är på chapter 8 nu så bara ett kapitel kvar efter det, sen får man väl göra helhetsbedömningen.... Men seriöst dessa skirmishes.

Är böjd att hålla med, skirmishes är sjukt tråkiga! Är bara på kapitel 5 men känner bara avsmak så fort det vankas skirmishes...
Citera
2018-04-05, 08:15
  #19
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ja då blev man klar igår. Ni no kuni 2 är inget dåligt spel men känns som en enorm nedgradering och besvikelse. Varför? Ja vart ska jag börja....

Storyn: Redan varit inne på den ojämna kvaliten i voice acting. Storyn i övrigt var ganska trött. Ganska trista karaktärer. Ingenting som stack ut. Och vad hände med dem animerade studio ghibli scenerna från första spelet? Spelet känns nästan som en lågbudget version och white witch som jag älskade.

Musiken: Även detta var en besvikelse. Visst huvudtemat var bra i första spelet men överanvändes. Och nu gör man samma igen. Omöjligt att inte tröttna tillslut när spelen är på 50-60 timmar. Soundtracket i övrigt är dessutom ytterst mediokert.

Gameplay: Här ligger dem största felen enligt mig. Higgledys eller vad fan dem heter. Ogillar dem så mycket så jag knappt vet dem heter. Familiar var mycket roligare. Dessa nya filurer är ju totalt värdelösa i princip. Att man måste springa fram till dem för att dem ska attackera. Jag menar man är fullt upptagen med att själv gör damage och undvika fienden så svårt att fokusera på dem. Sen när man väl ska fram dit ja då kan man inte attackera med dem längre. Och dem få gånger jag hinner dit missar dem dessutom attackerna.

AI på ens party medlemmar är dessutom helt värdelös. Hade varit bra med några kommandon. Som i spelets 4de boss i broadleaf. När han omger sig av ett elektriskt fält. Övriga medlemmar springer rakt fram för att attackera trots att dem tar damage av fältet. Helt hjärndött. Och vad jag kunde se inget man kunde göra åt saken förutom att bränna en jävla massa potions.

Och combaten i övrigt känns bara som en tales of kopia i bästa fall. Men utan någon direkt taktisk funktion utan mer bara hacknslash. Förmodligen för att underhålla dem hjärndöda western spelarna likt square gjorde med final fantasy XV.

Skirmishes orkar jag inte ens gå in på mer. Är så otroligt uttråkad av detta som har 0 med spelet och göra. Värsta är att man måste göra 50 stycken av dem. Suck.

I övrigt. Trista fiender. Kingdom building var inget speciellt. Trötta side quest.

Som sagt inte dåligt men oerhört mediokert och ja dull om man ska använda ett engelskt uttryck. Och då var ju wrath of the white witch ett av mina favorit jrpgs. Blir en enorm besvikelse då. Ger spelet 6/10.
Citera
2018-04-10, 18:45
  #20
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Kikade på making of dvdn man fick med CE utgåvan och där är dem väldigt tydliga med att man ville hitta ett battle system som skulle uppskattas världen över. Synd att japanerna inte vågar stå fast vid sin egen ide utan vill anpassa sig. Persona 5 har visat att det går och att vi är många i väst som uppskattar dem mer traditionella japanska spelen. Tycker förövrigt jag var väl tuff med min 6a så höjer till 7/10. Uppskattar ändå en hel del med spelet även om kritiken kvarstår. Främst gillar jag ändå miljöerna, spelvärlden och spelets teman i storyn. Bra spel men jämfört med ettan en besvikelse
Citera
2018-10-20, 21:38
  #21
Medlem
Man kan tänka sig att spelet borde vara snyggare och ha bättre flyt än föregående när det gått 7 år mellan spelen (om man ser den japanska releasen som var 2011) samt till en ny maskin men jag har hört att så inte är fallet riktigt?
Citera
2018-10-20, 21:50
  #22
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixt85
Man kan tänka sig att spelet borde vara snyggare och ha bättre flyt än föregående när det gått 7 år mellan spelen (om man ser den japanska releasen som var 2011) samt till en ny maskin men jag har hört att så inte är fallet riktigt?
Tvåan är ok enligt mig. Men ja ett ordentligt nedsteg enligt mig. Framförallt ändrade man om striderna så att dem blev mer western vänliga, alltså actionbaserade och hacknslash/buttonmashing. Storyn inte lika bra. Skirmishes var trista och tyvärr påtvingade också. Ingen jätteuppgradering från första spelet heller, men har för mig att jag läst att budgeten var lägre eller iallafall några bekymmer med det för tvåan. Inga problem med flytet dock, vad du nu menar med det. Inga tekniska missar som jag märkte av iallafall.
Citera
2018-10-20, 22:13
  #23
Medlem
Första spelet kunde det lagga till ordentligt och långa laddningstider i samband med sekvenser som inte kändes som PS3an borde haft problem med att hantera. 2:an hörde jag inte heller flöt på ordentligt? Tänker att de 2 maskinerna borde klara av spelen att de flyter på utan några förhinder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback