Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-06-23, 16:33
  #97
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Varför släpper du lös henne då? När hon inte ens kommer på inkallning.
Och du släpper till och med lös henne helt ensam.

För att vi är på ett hundfält och hon vill inte lämna fältet. Även om hon springer efter en kanin ut på vägen kör inga bilar där 4 på natten.
Citera
2017-06-23, 16:36
  #98
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Men nej, du kan inte säga att det är rastypiskt att hunden inte kommer på inkallning.
Jag har haft en varghybrid, den kom på inkallning. Skulle din malamute vara mindre domesticerad än en varghybrid?
Jag har en husky som kommer på inkallning och det är en hundras som är väldigt svår att ha lös på grund av dess starka jaktinstinkt.
Däremot så har jag inte den lös, jag har den kopplad för jag är rädd om den.

Hur kan du släppa ut din hund ensam? Är du inte rädd om din hund? Vad som helst kan ju hända. Den kan göra sig illa. Bli utsatt för något. Bli påkörd. Vad som helst för hemskt.
Och den kan anfalla andra hundar och djur när du inte ser till den. Du har ju beskrivit hur den slogs med en annan hund och ansåg sig inte vara klar med den osv.

Enligt lag så är det förbjudet under vissa perioder att ens ha hunden okopplad då fåglar häckar osv.
Och du släpper ut den helt ensam. Om länsstyrelsen fick reda på det så skulle du nog bli av med din hund.
Och du säger att ingen är ute vid 4-5 tiden. Finns många som är ute då med sina hundar. Innan dom ska till jobbet. Jag är ofta ute vid den tiden med min hund och jag skulle bli så arg om det kom en löspringande hund utan ägare då.

Det beror på vad vargen korsats med och hur mycket varg det är. En med 5-10% vilket är laggränsen, behöver inte alls vara särskilt vargaktig. Jag har hälsat på sådana.
Citera
2017-08-01, 13:08
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Intresserad av detta fenomen. Hon är väldigt dominant i övrigt och ska brotta ner hanar. Till och med en kastrerad Rotweiller-hane som hon blev kompis med. Jag förstod inte varför den tillät det och aldrig gav igen tjänsten.

Brukar rotweillerhanar acceptera att domineras av tikar eller är det kastreringen som avmaskuliniserat den
Jag hade en tik den mest undergivna av alla hundar jag haft. Hon lyfte alltid på benet så högt att man trodde hon skulle tippa överända. Inte var hon någon alfatik inte, inte på vårt sätt att se det. Men mod hade den lilla varelsen när det verkligen gällde. Hanen som var lite barnslig och velig blev hotad av en annan hund, då blev hon rasande och jagade iväg den andra hunden. Vi vet ju dock inte hur det hade varit i en vild hunds värld och vad som där fordras av en Alfa. Honor har dominans över hanar, det brukar ses överallt i djurvärlden.
Citera
2017-08-17, 02:26
  #100
Medlem
Flamsans avatar
Så mycket skitsnack det är i denna tråd.
Av folk som borde läsa på lite om nya rön om gundar och för den delen vargar.

Jag har haft ranghöga hundar och de har aldrig slagits ens vid provokationer. Hanen bara tittade på den oartiga hunden och ställde sig och pinka den andre slank iväg. För en självsäker hund behöver aldrig slåss.
Och en hane ger sig aldrig på en tik om det är rätt i huvudet på hanen. Då tiken alltid är före hanen.

Tikar kan vara lurigare men samma ingen av mina tikar var någonsin i slagsmål varken inom flocken eller med andra hundar.

En äkta ranghög hund är som nämts tidigare lugn och trygg och behöver inte slåss. De talar om med signaler som vi människor inte ser och uppfattar hur landet ligger till.

Det är ägare som inte kan något som inte kan läsa hundar som ser till att det blir slagsmål.

Och då menar jag inte sånt skit som C Milan pratar om.
Citera
2017-08-27, 11:16
  #101
Medlem
Omg... ni är helt otroliga. Länkar till en artikel som många av er kan må bra av att läsa...

http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
Citera
2017-08-27, 15:43
  #102
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddysKitten
Omg... ni är helt otroliga. Länkar till en artikel som många av er kan må bra av att läsa...

http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/


Tack för en helt klockren artikel! Mycket bra
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback