Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-12, 20:01
  #1
Medlem
Hur böjdes personlig pronomen förr i tiden?
Varför låter det väldigt fel att säga "jag pratar med du" men låter rätt bra att säga "jag pratar med han" har det något att göra med hur vi böjde personliga pronomen förr i tiden?
(Jag är vanlig outbildad arbetare så jag kanske är helt ute och cyklar)
Citera
2017-06-12, 20:18
  #2
Medlem
Frawjons avatar
Fornsvenska personliga pronomina

På fornsvenska var han både nominativ och ackusativ. Dativ var antingen hōnum eller hānum. Det ligger alltså något närmre till hands att säga han som objekt, även om med styrde dativ och inte ackusativ.
Citera
2017-06-12, 20:21
  #3
Medlem
Korrekt idag är väl "Jag pratar med honom".

"Du" och "Han" syftar ju på olika saker. Den ena är ju när man tilltalar någon direkt, och den andra är när man talar om någon annan.

Ordet "Du" verkar komma från det protoindoeuropeiska ordet som kan ha varit "túh", som jämförs med protouralska "tinä" och mongoliska "či". Ordet låter ungefär likadant på många platser i världen. Så kanske är detta ordet mycket, mycket, mycket gammalt: https://en.wiktionary.org/wiki/Recon...3%BAh%E2%82%82

Ordet "Han" kommer från protonorskans "hānaʀ" (jämför med vårt moderna "hannar") vars ursprung är oklart, men som det finns många teorier om: https://en.wiktionary.org/wiki/hann#Old_Norse
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-12 kl. 20:25.
Citera
2017-06-12, 20:48
  #4
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Fornsvenska personliga pronomina

På fornsvenska var han både nominativ och ackusativ. Dativ var antingen hōnum eller hānum. Det ligger alltså något närmre till hands att säga han som objekt, även om med styrde dativ och inte ackusativ.
Nu har i och för sig ordet "han" fungerat som en objektsform (om än bara ackusativ), så det är inte konstigt att man började blanda ihop den med en annan objektsform (dativ-formen "honom".)
Citera
2017-06-12, 21:19
  #5
Medlem