Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-23, 16:01
  #11329
Medlem
Han skar knappast på ren impuls. Det var välplanerat.
Citera
2018-12-23, 19:18
  #11330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogs
Du får vara hur rädd du vill - det är nog i verkligheten jag som ska vara rädd. Ett samhälle som inte definierar det som Edvin gjorde som nån form av sjukt beteende måste ju i sånna fall helt kallt inkorporera dom allra värsta formerna av ondska i samhället som - ett helt normalt beteende.
Jag undrar hur många som är medvetna om att samhället accepterar denna form av psykologisk profil som helt normal.
Det borde i sånna fall skrämma skiten ur den allra största delen av befolkningen - på stört. Du får vara hur teknisk och lagbevandrad du vill. För mig är han en sjuk människa - enligt min personliga definition. Inte samhällets tydligen. Ett annat alternativ är ju att psykologin (den vetenskap som ska bedöma Edvins tillstånd) är så trubbig och dålig på att göra det den ska så att den i princip är värdelös.

Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Hur menar du att samhället skulle bli bättre av att bedöma Edvin som sinnessjuk? Han kan då inte dömas till livstids fängelse. Istället skulle han vårdas på sjukhus och ha rätt till utskrivningsprövning.

Jag känner mig mycket lugnare med samhällets nuvarande bedömning, dvs att om man skär halsen av folk utan att ha hjärnskador så skall man sitta i fängelse resten av livet.
Jag försöker igen. Om du läser ditt eget inlägg, och sedan mitt svar.
Hur menar du att samhället accepterar mordet på makarna Lekander som ett normalt beteende? Edvin blev ju dömd till livstids fängelse för mordet. Det visar väl att samhället INTE accepterar att man skär halsen av folk.
Att Edvin genomgick en rättsspykiatrisk undersökning beror på att han har rätt till det. Dvs om han hade befunnits sinnessjuk så är det hans rättighet att slippa fängelse.
Menar du att du vill att Edvin skall släppas ur fängelset, eftersom du tycker att han verkar sinnessjuk?
Jag är glad att han sitter där han sitter.
Citera
2018-12-23, 20:33
  #11331
Medlem
Så här är det: en människa kan vara sjuk/skadad/påverkad och frisk/normal samtidigt. Olika delar av personligheten fungerar samtidigt som en annan del inte gör det. Med det sagt återstår frågan om det per definition måste vara sjukt att vilja döda oskyldiga.
Citera
2018-12-24, 17:22
  #11332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Så här är det: en människa kan vara sjuk/skadad/påverkad och frisk/normal samtidigt. Olika delar av personligheten fungerar samtidigt som en annan del inte gör det. Med det sagt återstår frågan om det per definition måste vara sjukt att vilja döda oskyldiga.
Förstår vad du menar. Man måste dock skilja på personlighet och psykisk sjukdom.

Psykiska sjukdomar hanteras av läkare med specialkompetens inom psykiatri. Patienterna vårdas inom sjukvården. Deras symptom beror på förändringar och skador i hjärnan.

Att vi alla har olika personlighet är en annan sak. Vissa är modiga, rättskaffens hedersknyfflar. Andra är fega kräk som lurar stjäl och bedrar. Några är lata andra ljuger. En del är ängsliga för det mesta, andra är våghalsiga. Man kan vara slösaktig, ansvarslös, omtänksam, hjälpsam, egoistisk och snäll. Eller argsint, våldsam och dominant, intelligent eller trögtänkt.
De flesta av oss är väl lite av varje.

De handlingar vi utför kan värderas moraliskt och kan i olika tider och kulturer vara antingen förkastliga och kriminella eller beundransvärda.

I Sverige är det kriminellt att skära halsen av folk och straffet är livstids fängelse. För domstolen kan det vara en fördel om det finns ett rimligt motiv till gärningen, men det är inte nödvändigt.

Fängelseförbudet är relativt nytt, och kom till av två anledningar:
1. Kriminalvården uppdrag är inte att vårda psykiskt sjuka.
2. Om man inte är psykiskt sjuk ska man dömas till fängelse enligt lag.

Tidigare blev många dömda till rättspsykiatrisk vård just därför att ledarmötena i domstolarna ansåg att hemska eller oförklarliga brott i sig var ett bevis på sinnessjukdom.
När den dömde sedan kom till rättspsyk och läkarna fann att patienten inte led av någon psykisk sjukdom så skrevs patienten naturligtvis ut.

Morden i Mantorp är fasansfulla brott och jag känner också att mördaren måste vara galen, men det hjälps inte. Är han inte sinnessjuk så ska han sitta i fängelse.
Citera
2018-12-31, 14:23
  #11333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anstaltslivet
Det är så sjukt , måste bara få säga en sak här detta slog mig, han pratar först om perfekta brottet. Och att Edvins sambo säger att han nämnt en Mathias första gången till henne år 2016 , och att dom alltid träffas på media market i Jönköping när Edvin ska ”hjälpa” honom. Och Edvin berättar själv att samma dag mordet hände så träffades dom på media markets parkering. Kort och gott så det jag försöker säga här är att detta är hans perfekta brott, han har planerat detta i flera år därför nämner han denna Mathias första gången för sin sambo 2016 det gör han då för att plantera in denna informationen om en kille som inte finns 1år innan mordet för detta inte ska hänga i hop och se ut som en genomskinlig lögn. Det är inte allt det finns massa sådana här saker dom gång på gång bevisar samma grej. Detta är hans perfekta brott men han gjorde bort sig när han handlade på sitt konto kort och när han tog med sig en mobil till Mantorp. Om ni lyssnar på denna Podd när Edvin berättar för att sen höra sambon berätta så kommer ni fatta vad jag menar här!!!! Speciellt i Del 2 av podden tänk på detta vad jag säger nu när ni lyssnar på den så kommer saker och ting klarna. Mi måste lyssna på hela så klart! Jag tror aldrig hans tankar som han sökte hjälp för för något år sedan försvann utan han började istället planerat detta och har därför under tiden han planerat kunnat hålla dig lugn och inte skadat någon för han får stimulans för sin lust så pass mycket så han har tålamod att vänta medans han planerar allt detta. Han har nog googlat och läst en hel del och hur man ska göra osv säkerligen på dagorterna på hans jobb eller liknande. . Sen en sak till, han fantiserade mycket om att skada folk i ögonen runt tiden han sökte hjälp på ett sjukhus för sina tankar där av tror jag att han tejpade för makarnas ansikten med silver tejp för han inte skulle tappa kontrollen och förverkliga sin fantasi på paret med att skada ögonen och se blod för då hande detta brottet liknat hans tankar han sökt hjälp för på tok för mycket och det var riskabelt för honom. Han hade räknat med att komma undan detta de var planen där sv tejpen. Hoppas ni lyssnar på podden och sen tänker på vad jag skriver här då kommer ni börja förstå att detta är ett lust mord och pengarna tog han ut för det skulle se ut som ett ”rån” mord men han glömde vända upp och ner på huset efter värdesaker för han var så upphetsad av sitt mord medans han va där. Konto kortet är en avlednings manöver för han ville att bankomaten skulle filma honom så han skulle få alibi någonstans och kunna styrka sitt påstående att det var två andra killar kvar som gjorde detta medans han drog till bankomaten och blev filmad, tyvärr så blev inte det som han tänkt sig för han slarvade med små grejer så som mobilen för han va säker på att polisen skulle köpa hans historia så mobilen trodde han va lugnt att ta med i med att bankomaten skulle filma honom medans hans två så kallade lossas kompisar då utförde mordet. Denna snubben är sjukare än vad jag trodde faktiskt!!!

Alltså så som han beskriver vissa grejer precis som att ”så här går de till när man är kriminell” grejer asså det är för mycket bara, Jag har varit kriminell i hela mitt liv tills för ett tag sedan och jag har rört mig i allt från missbrukar miljöer upp till högt uppsatta gäng miljöer och så som han beskriver saker är bara ett tecken på att han tittat för mycket på film. . att han inte skäms över att sitta och ljuga om detta så här de är så kränkande mot övriga familjemedlemmar till paret. Detta är helt sjukt jag blir nästan chokad att han sitter och berättar om allt på detta sätt. Hur fan kan en del personer ens tänkt tanken att det kan stämma att han inte var själv ? Hela denna historien är så anpassad efter förhör och situationer som uppkommit under utredningstiden..... Nej fy fan! med denna killen borde Sverige faktiskt ge myndigheter ta ställning till ett undantag och straffa han med döden, en plågsam död en sån här kille kommer aldrig bli frisk. Han tror ju på sina lögner själv det är nog det som gör det så fucking sjukt!!!


Själv fick jag väldigt fort känslan att "Mattias" var inbillad, eftersom hans sambo bekräftar att han nämnt honom tidigare sen fanns det tydligen pengar som han visade upp etc. Så min tanke var att han antingen var sjuk och inbillade sig att han utförde "jobb" åt någon annan medan han i verkligheten bara va ute och snodde stålar. Sen började jag anta att sambon kanske ljög för att få det att gå det att se som att "Mattias" kunde existera och på så sätt skulle Edvin undkomma att bli dömd för mord.

Men som du lägger upp det stämmer förmodligen. Han har kunnat verka återställd genom att han har fått
utlopp genom fantasierna han bygger upp när han sakta börjar introducera "Mattias" för sin sambo, kanske har han tänkt att inte göra något, men vetskapen om att han kan lämna hemmet och bara nämna att han ska träffa "Mattias" utan att få några djupa frågor etc.

I efterhand blev min spontana tanke att Edvin är en seriemördare som absolut inte skulle slutat efter detta dådet. Som tur är blev han tagen.
Citera
2019-01-04, 19:19
  #11334
Medlem
Huset där de mördades är nu skrivet på en anhörig. Läste det i tidningen Corren.
Citera
2019-01-05, 03:23
  #11335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James65
Huset där de mördades är nu skrivet på en anhörig. Läste det i tidningen Corren.

Kan knappast vara någon avundsvärd uppgift för denne anhörig att ta över detta objekt.

Huset har stått igenbommat och orört sedan den tragiska dagen då Edvin härjade runt.
Citera
2019-01-14, 14:21
  #11336
Medlem
Noen som veit om hans tilståelse i sluttet på 2018 finn traskriperad ? Eller protokollført ?
Citera
2019-01-14, 15:43
  #11337
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafinha
Noen som veit om hans tilståelse i sluttet på 2018 finn traskriperad ? Eller protokollført ?
Du kan lyssna på en hel del i Rättegånspodden, om det var det du menade?

https://poddtoppen.se/podcast/897819...mantorp-del-12
Citera
2019-01-23, 13:33
  #11338
Medlem
Tryckkokarens avatar
Edvin blir, efter utredning av kriminalvården, placerad på Norrtäljeanstalten.
Han kommer sitta på en avdelning för särskilt resurskrävande intagna enligt Corren.se.

Citat:
Kriminalvården har kommit fram till att risken för att Gyllensvaan ska försöka rymma är hög. Myndigheten anser även att det finns en hög risk för att 25-åringen kan bli våldsam och hotfull. Utredningen, som gjorts vid den så kallade riksmottagningen på Kumlaanstalten, har även kommit fram till att det finns en psykiatrisk problematik som gör att personalen på anstalten måste vara observant på förändringar i Gyllensvaan beteende och sinnesstämning – detta för att kunna uppmärksamma tecken på våldsamma tankemönster.
Corren.se
Citera
2019-01-23, 16:31
  #11339
Medlem
Rymma...nja han lär ju knappast få hjälp med det och med den kroppshyddan och utseendet är det nog ganska svårt att klara sig utanför murarna. Hela Sverige vet ju vem han är.
Citera
2019-01-23, 16:58
  #11340
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Edvin blir, efter utredning av kriminalvården, placerad på Norrtäljeanstalten.
Han kommer sitta på en avdelning för särskilt resurskrävande intagna enligt Corren.se.


Corren.se

Stackars Edwin. Han kunde väl fått en plats på Tidaholmsanstalten istället, de har också sri-avdelningar. Tidaholm ligger nära Edwins hemort Mullsjö. Sen kunde Edwin fått träffa Martin Jonsson i Tidaholm. Skulle varit kul att se en uppretad Martin gå loss på giganten Gyllensvaan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback