Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-06-17, 10:13
  #25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Lite info.

Citat:

Pressens lag kallades ett lag uttaget av sportjournalister, med spelare som inte platsade i ett landslag, men som ansågs tillräckligt duktiga för att möta landslaget i en så kallad all star-match.[1]
Den politiska oron i Europa sommaren 1939 medförde svårigheter, att hitta motstånd för landslaget. Pressmatcherna blev därför en ersättning och en möjlighet för landslaget att få träning. A-landslaget skulle minst en gång om året utmanas av ett lag, som tagits ut av de journalister i storstadstidningarna, som bevakade toppfotbollen. Matcherna lanserades hårt i pressen och det blev tradition att det i presslaget lyftes fram en oväntad spelare, som kom att kallas för "Pressens son".




I Sverige spelades flera pressmatcher mellan 1930- och 70-talen inom lagsport som bandy, fotboll och ishockey. Intresset var på den tiden stort. Under 1970-talet dalade dock intresset för de så kallade pressmatcherna, av vilka många upphörde att spelas.

Kan ju vara kul att utmana den befintlige förbundskaptenens åsikter och testa förbisedda spelare.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2019-06-17 kl. 10:18.
Citera
2019-06-17, 10:25
  #26
Avstängd
Skulle aldrig funka med alla utomlandsproffs som finns idag. Januarilandslaget har i princip ersatt pressens lag
Citera
2019-06-17, 14:43
  #27
Medlem
mishimas avatar
Vi skulle bli tvungna att använda någon av de officiella landslagsdatumen för det. Nu finns det knappt något utrymme för träningsmatcher längre.

Det finns rätt många duktiga spelare som inte får chansen att visa upp sig. Så på sätt lite synd.
Citera
2019-06-17, 15:13
  #28
Medlem
Rätta mig om jag har fel på minnet, men innehöll inte ofta Pressens Lag ett par lokala talanger som bjöds in av lokalpressen/arrangören och alltså inte hade röstats fram? Plus ibland nån populär föredetting som var med och lirade trots att han helt eller halvt egentligen lagt av?
(Har inga exempel och kan blanda ihop något, så som sagt: rätta mig om jag har fel)
Citera
2019-06-17, 15:48
  #29
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Jag hade nog hellre velat se ett landslag med spelare som lagt skorna på hyllan för minst 5 år sedan (Ljungberg, Henke, Mellberg och grabbarna) mot U19-landslaget. Givetvis får gamlingarna ett par månaders förvarning så att det kan komma i matchform om de har lust.

Kan bli rätt jämnt?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback