Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 18:45
  #49
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Okkidokki.

Edit: Mer från Ganman i min signatur.

Jag vet inte om jag var så imponerad av Ganmans arbete faktiskt. Han får jobba på presentationen. Nu är jag lite snabb att döma men det känns som om kontroversiella ämnen(vilket jag tycker det är väldigt konstigt invandringspolitik fortfarande kan vara) drar till sig folk som inte skriver så bra egentligen men ändå vill hamna in the spotlight. Inget ont mot honom dock han gör rätt som tar upp detta och publicerar detta, jag bara önskade att fler faktiskt duktiga journalister kunde sluta oroa sig så mycket om karriären och göra lite faktiskt grävande journalistik i hela den här röran....

Att ha första halvan med
Ämne:
Persona: blablabak

Personb: Blablabla

Personc: Blablabla

Kändes oseriöst och som en av de där "saker barn säger" levengod eller gardell skriver nästan.
Känns dessutom oärligt att inte skriva ut frågan så man kan se vilken vinkel han försökte ta. Kändes fegt liksom.

Men sen andra halvan ställer han lite ledande frågor och skriver ut frågorna och det är överhuvudtaget mer intressant. Kanske borde han bara tagit intervjuerna för sig istället för att växla sådär, men ja det är väl hans jobb. Texten var klumpig och för lång, jag läste hela men jag vet inte hur många andra som faktiskt orkar det.
Citera
2017-06-14, 19:06
  #50
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jaha. Även om du bor i Spanien så använder du fortfarande samma retorik och snyftbegrepp som MSM gör, det gör dig till en del av problemet, oavsett om du bor här eller ej. Det är svenskar som läser på Flashback, inte spanjorer.

Det är väl deras problem om de är så lättpåverkade. Jag har aldrig kännt att det varit mitt kall att rätta idioter som inte kan tänka för sig själva. Du gör väl samma sak åt andra hållet?

Ekonomiska migranter? Säkert många, men du kan ju inte förneka att en del av dem faktiskt flyr krig. Även om det skulle vara en försvinnande liten del så tycker jag ekonomiska migranter är respektlöst att använda. Du kan använda det om du vill, jag kommer inte klaga. Sluta haka upp dig på semantiken.

Sålänge vi förstår vad den andra skriver håller jag mig borta från ryggdunkarklubbarna på båda sidorna. Oftast kommer jag använda samma termer som myndigheterna då jag tycker det är tydligare vad som menas än kebabtekniker och pensionsräddare etc etc. De byter inte termer hela tiden heller. Känns mest som om ska visa upp att ni är i samma klubb.

Ge mig några neutrala ord då. Immigranter? Brukade vara invandrare men nu måste man ju skilja mellan de som kom i vågen nyligen och de som är här sen förut. Nyanlända har jag hört? Men det är ju en betäckning med ett bäst före datum

Men om du inte ger mig kommer jag ha "stackars flyktingbarn, traumatiserade från krig, oskyldiga modiga migranter som vi ska vara glada att ha" på ctrl c och använder den definitionen bara för att reta dig. Eller om det blir för löjligt börja #hashtaggavänsterfloskler efter varje inlägg
Citera
2017-06-14, 19:14
  #51
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag vet inte om jag var så imponerad av Ganmans arbete faktiskt. Han får jobba på presentationen. Nu är jag lite snabb att döma men det känns som om kontroversiella ämnen(vilket jag tycker det är väldigt konstigt invandringspolitik fortfarande kan vara) drar till sig folk som inte skriver så bra egentligen men ändå vill hamna in the spotlight. Inget ont mot honom dock han gör rätt som tar upp detta och publicerar detta, jag bara önskade att fler faktiskt duktiga journalister kunde sluta oroa sig så mycket om karriären och göra lite faktiskt grävande journalistik i hela den här röran....

Att ha första halvan med
Ämne:
Persona: blablabak

Personb: Blablabla

Personc: Blablabla

Kändes oseriöst och som en av de där "saker barn säger" levengod eller gardell skriver nästan.
Känns dessutom oärligt att inte skriva ut frågan så man kan se vilken vinkel han försökte ta. Kändes fegt liksom.

Men sen andra halvan ställer han lite ledande frågor och skriver ut frågorna och det är överhuvudtaget mer intressant. Kanske borde han bara tagit intervjuerna för sig istället för att växla sådär, men ja det är väl hans jobb. Texten var klumpig och för lång, jag läste hela men jag vet inte hur många andra som faktiskt orkar det.

Fråga honom själv, han svarar de flesta och gör inte skillnad på folk och folk.
Det han skriver på Fejjan och här https://jensganman.wordpress.com/ får han inte betalt för.
Vill man visa sin uppskattning med en peng är det helt frivilligt.

Tycker vi ska ta till vara på sådana här skribenter. De behövs.
Citera
2017-06-15, 15:14
  #52
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Eftersom vi specifikt talade om de som lagligt sett är ensamkommande flyktingbarn. Dessa är ju flyktingar rent juridiskt. Jag lägger ingen värdering i ordet. Som jag fattar det är du flykting om migrationsverket bestämmer att du är flykting. Att vara på faktiskt flykt från någon faktiskt fara gör dig inte automatiskt till en flykting och det är definitivt inget krav för att vara flykting.

Om ens åsikt i invandringsfrågor ändras för att jag använder begreppet flykting, är man en del av problemet. Jag tror inte det var någon som inte förstodd vilka människor som avses.

Jag är inte en del av problemet, ska inte ens rösta. Som kriminell invandrare är jag Spaniens problem. Lucky break Sverige.

Ett av problemen med att använda politikernas och MSM:s språk med begrepp som just "ensamkommande barn" och "flyktingar" är att det vidmakthåller bilden av att unga män (20-30 år) ofta bosatta i Iran och Turkiet dels skulle vara "barn", dels "ensamma" och dels vara tvingade att "fly" genom både Västasien och hela Europa för att undvika krigets fasor. Det är helt enkelt inte sant, vilket vem som helst förstår. Faktum är att det finns säkra områden i deras hemländer, dit de gärna åker på semester efter att de fått PUT.

Att använda begrepp som "flyktingar" och "barn" på de här grupperna gör att begreppen helt förlorar sin innebörd, ungefär som ordet "rasist". Detta minskar i sin tur empatin och sympatin med grupper och individer som beskrivs som "barn" eller "flyktingar". Man tänker automatiskt "jaha, 'barn', typ en 30-åring alltså, gäsp och 'flykting', alltså bosatt i Iran sedan fem år men nu sugen på fri bostad och sjukvård i Europa, gäsp".

Orden "pensionsräddare", "raketforskar" och "kulturberikare" kommer från MSM:s egna eufemismer på grupper som mer ärligt skulle kunna beskrivas som "bidragsberoende", "lågutbildade", "patriarkala", "inavlade" och "kriminella" i betydligt högre utsträckning än vad de räddar någon välfärd eller kulturellt berikar Sverige.

Det som händer när man försöker sig på Nyspråk, det lurar ingen i längden utan devalverar bara ordens betydelse samt förtroendet för de som använder sig av nyspråket.
Citera
2017-06-15, 15:28
  #53
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Ett av problemen med att använda politikernas och MSM:s språk med begrepp som just "ensamkommande barn" och "flyktingar" är att det vidmakthåller bilden av att unga män (20-30 år) ofta bosatta i Iran och Turkiet dels skulle vara "barn", dels "ensamma" och dels vara tvingade att "fly" genom både Västasien och hela Europa för att undvika krigets fasor. Det är helt enkelt inte sant, vilket vem som helst förstår. Faktum är att det finns säkra områden i deras hemländer, dit de gärna åker på semester efter att de fått PUT.

Att använda begrepp som "flyktingar" och "barn" på de här grupperna gör att begreppen helt förlorar sin innebörd, ungefär som ordet "rasist". Detta minskar i sin tur empatin och sympatin med grupper och individer som beskrivs som "barn" eller "flyktingar". Man tänker automatiskt "jaha, 'barn', typ en 30-åring alltså, gäsp och 'flykting', alltså bosatt i Iran sedan fem år men nu sugen på fri bostad och sjukvård i Europa, gäsp".

Orden "pensionsräddare", "raketforskar" och "kulturberikare" kommer från MSM:s egna eufemismer på grupper som mer ärligt skulle kunna beskrivas som "bidragsberoende", "lågutbildade", "patriarkala", "inavlade" och "kriminella" i betydligt högre utsträckning än vad de räddar någon välfärd eller kulturellt berikar Sverige.

Det som händer när man försöker sig på Nyspråk, det lurar ingen i längden utan devalverar bara ordens betydelse samt förtroendet för de som använder sig av nyspråket.

Jag är rätt medveten om vad du skriver.. Men du kom fortfarande inte med ett användbart ord för mig att använda. Stör mig jävligt mycket på nyspråk själv men utgår från att alla som du säger vet vilka som avses i sammanhanget. Jag försöker inte "lura någon" med nyspråk iallafall.
Citera
2017-06-15, 16:30
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag är rätt medveten om vad du skriver.. Men du kom fortfarande inte med ett användbart ord för mig att använda. Stör mig jävligt mycket på nyspråk själv men utgår från att alla som du säger vet vilka som avses i sammanhanget. Jag försöker inte "lura någon" med nyspråk iallafall.
Flykting: Person som flyr från krig och hot, har skyddsbehov ~20% av dom som kom i "vågen"
Ekonomisk migrant: Person som kommer från ekonomisk misär och fattigdom, inte i behov av skydd ~80%.
Båda grupperna är asylsökande, varav alla i grupp 1 får asyl, och ungefär 40% av grupp 2 (bl.a. dom som ljuger på sin ålder) totalt ungefär 50% får nån form av UT.

I tillägg kommer arbetsinvandring (som jag), EU-migranter (romske tiggare och strax tusentals Ukrainare), studenter och turister.
Citera
2017-06-15, 16:50
  #55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag är rätt medveten om vad du skriver.. Men du kom fortfarande inte med ett användbart ord för mig att använda. Stör mig jävligt mycket på nyspråk själv men utgår från att alla som du säger vet vilka som avses i sammanhanget. Jag försöker inte "lura någon" med nyspråk iallafall.

Enklast är väl att kalla dem för migranter... om du vill ha ett neutralt begrepp.
Citera
2017-06-15, 17:34
  #56
Medlem
Jag tror inte det är fejk denna gång iaf. Det är många okontroversiella sanningar och det är inga överdrifter, filosofiska utspel eller referenser till Schyffert, Greider, hur dålig Islam är, etc.

Många av kommentarerna håller med Ganmans beskrivning, t.ex.:

Citat:
Intervjuerna ovan skulle kunna vara en kopia av mina egna erfarenheter. Precis så som de beskriver det är det (kanske något värre ibland). Jag efterlyser verkligen att detta framgår mer i medier och att det blir ett öppet samtal kring det. Problemet är att olika myndigheter lägger ”locket på” genom att använda sekretessen som en käpphäst i alla lägen. Som anställd är man hela tiden livrädd för att överträda sekretessen om man berättar hur saker och ting ligger till. T ex kan man inte pga sekretessen berätta att många av de ensamkommande är över 18 år för Migrationsverket av den anledningen. Därför har man på HVB-hemmen vuxna boende med barn. helt sjukt! Själv är jag nu sjukskriven efter att jag blev mordhotad rånad och kidnappad på det hemmet där jag jobbade, och kommer aldrig att sätt min fot på en liknande arbetsplats igen.

---
Citat:
Jag är familjepedagog och arbetat med målgruppen i många år. För första gången någonsing så har jag här nu kunnat läsa om det som är min / våran verklighet Exakt så som den är. Detta skulle kunna varit jag som blivit intervjuvad. Det är fruktansvärt frustrerande att inte kunna göra ett 100% gott arbete pga att de flesta aktörer som är inblandade i detta brister och där samarbetet är minimalt. Det borde finnas en samordnare mellan Soc, MGV polisen. Den ena vet inte vad den andra gör. Jag jobbar på ett kommunalt HVB . Vi jobbar efter kriteriet BBIC. Så Soc får månadsrapporter om varje enskild boende varje månad. Men sällan försöker att lösa problem som uppstår. Bra skriven artikel om hur sanningen ser ut på dessa boenden.

---
Citat:
Jag kan säga att det är inte bara ”en viss risk”. Som vanlig anställd har man inte råd att chansa på att det blir ett drev mot en, när man jobbar i denna sektor. Du kommer att vara ”paria” på alla arbetsplatser som har anknytning till sociala sektorn efter det, bli bespottad i media, anmäld för socialstyrelsen, kallad alla möjliga saker, se dina kollegor och vänner vända dig ryggen etc. Det finns ju de som försökt men problemet är att media inte är villiga att lyssna på visselblåsarna utan snarare vänder sig emot dessa. Det som händer då är att visselblåsaren istället blir ett fritt ”byte” och blir lämnad åt sitt eget öde. Du kan inte ana vilken diktatorisk ordning det råder i denna sektor, och här hittar du nog också de värsta PK-isterna. Hela den skevhet som vi ser socialt i samhället har till stor del växt fram ur socionomernas dogmer. Slåss mot det som enskild person på golvet om du kan!

Nu får vi se om MSM tar upp problemen eller om de fortsätter att dölja, ljuga, mörka och skriva "snyfthistorier" som intervjupersonerna beskriver det.

Man kan inte hjälpa att dra referenser till Nazi-tyskland. Vi har nu i Sverige ett klimat där sanningssägare tystas samtidigt som att samhället får allt mer påfrestningar. Vi har politiker och tjänstemän som konspirerar, ljuger och missköter ekonomin grovt samtidigt som de säger samma som de etablerade partierna i Tyskland sa 1930: "rösta inte på fascisterna bara". Tja, det gick ju inte så bra för etablissemanget. Folk blir arga och frustrerade.
Citera
2017-06-22, 23:39
  #57
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Där tror jag du träffar huvudet på spiken rent allmänmänskligt. I Sverige så har vi en mycket påtaglig "rättvisekänsla" som gagnat oss mycket för att bygga upp ett välfungerande halvsocaialistiskt land.

Känslan av att Sverige har ett oändligt ansvar för att hjälpa alla i hela världen är däremot problematisk. Dvs om männsikor i gemen faktiskt bekände sig till en världskommunism där alla tillgångar på jorden som finns just nu skall omfördelas till alla människor på jorden just nu så skulle det gå.

Nu är människor inte beredda att göra det. Därför vill man så gärna tro att vi kan ta in jättemängder lågproduktiva individer från andra länder och att detta skulle vara en ekonomisk fördel för Sverige.
Man ifrågasätter inte de orimliga påståendena och beräkningarna från propagandamaskinen. Enstaka ropande röster i öknen ignoreras eller t o m attackeras eftersom de är ett hot mot tron.

Sedan har vi en annan grupp: De som inte tror på propagandamaskien men som ändå inte förmår sig att säga att "jag tänker faktiskt på mig själv och mina närstående i första hand. Det är inget personligt men du kan tyvärr inte få bo i Sverige trots att ditt land är sunk, det finns helt enkelt en gräns för hur mycket jag delar med mig."

När de inte kan stå för sin egoism och helt enkelt säga att "ja livet är orättvist" så måste de istället intala sig att de fattiga i andra länder per definition är sämre människor som inte förtjänar att få det bättre. Då slipper man erkänna att man är egoist - något helt normalt men som vi från vaggan i Sverige fått lära oss är det fulaste ordet som finns. Då blir man rasist istället och upptas ständigt av en önskan att motivera varför de andra är sämre människor.

Många tycker att man när man blir anklagad för rasism i tid och otid glatt skall säga "jajamensan". JAg kommer aldig göra det för jag håller inte med om påståendet.

Blir jag däremot anklagad för att vara egoist så svarar jag otvivelaktigt "javisst". Alla människor är egoister.

Visst kan man raljera om att rasism är fel, hemskt och så vidare. Men man ska samtidigt komma ihåg att de flesta aktioner föder en motreaktion. Och det svenska folket har varit oändligt tolerant och tålmodigt, där andra skulle ballat ur för länge sedan. De som ondgör sig över rasism, hat och det växande motståndet gentemot både själva invandringen och invandrarna kan inte räkna med att deras mångkulturella experiment i längden, när konsekvenserna inte längre går att mörka, ska tas emot utan minsta kritik, ilska och motstånd. Invandringen till Sverige är inte "bara invandring", utan en företeelse som håller på att omkullkasta hela samhället och slita itu Sveriges rötter.

Etablissemanget har med sin politik, tvingat fram en jämförelse och rangordning mellan olika levnadssätt, kulturer, etniciteter, religioner. Det är oundvikligt med det inflödet som Sverige har ägnat sig åt, och det offentliga samtalet om asylinvandring som inte har släppt fram båda sidor på samma villkor.

Egoister, javisst. Men svensk invandringspolitik skapar också rasister. Och det är faktiskt fullt naturligt i läget som Sverige befinner sig i.

Man ska akta sig för att lägga grunden för äkta rasism om den egna, ideologiska övertygelsen säger att rasism är förkastligt och fel.

Jag förstår din moraliska poäng som du vill göra men anser att du ser på saken lite för ensidigt. Ditt inlägg kanske hade passat bättre i fredstider.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2017-06-23 kl. 00:17.
Citera
2017-07-10, 23:58
  #58
Medlem
GenesisPs avatar
https://minfil.org/y7BfU6bcb6/JG.jpg
Citera
2017-07-11, 09:05
  #59
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Enklast är väl att kalla dem för migranter... om du vill ha ett neutralt begrepp.
10000-tals aggressiva unga män från ett annat land ( och/eller kultur ) som våldtar , skövlar och plundrar där de drar fram brukar väl kallas för en invasionsarmé ?
Citera
2017-07-11, 10:34
  #60
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Enklast är väl att kalla dem för migranter... om du vill ha ett neutralt begrepp.
10000-tals aggressiva unga män från ett annat land ( och/eller kultur ) som våldtar , skövlar och plundrar där de drar fram brukar väl kallas för en invasionsarmé ?

Som jag tolkade Drinkycrow, så efterfrågade han ett neutralt begrepp att använda i stället för "flyktingar". Att benämna dem "migranter" är neutralt.

-----

10000-tals aggressiva unga män från ett annat land ( och/eller kultur ) som våldtar , skövlar och plundrar där de drar fram kan, precis som du skriver, kallas för en invasionsarmé.

Andra användbara begrepp är kolonisatörer och bosättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback